Od Resnika do Valjeva prugom uskoro 100 na sat

Branko PUZOVIĆ

18. 10. 2017. u 13:23

Pri kraju obnova pruge između Beograda i Bara - vozovi na novim šinama 14. novembra. Uz nove signalne uređaje, i stotine kilometara bakarne kontaktne mreže

Од Ресника до Ваљева пругом ускоро 100 на сат

Foto: Velimir Jagodić

KOMPLETNA obnova deonice pruge Beograd - Bar, od Vreoca do Valjeva, u punom je jeku. Na gradilištu, na raznim lokacijama, istovremeno bude i po petnaestak ekipa. Sve se odvija po planu, čak i miholjsko leto ide naruku majstorima, pa se očekuje da novim šinama prvi vozovi krenu, kako je i planirano, već sredinom novembra, a za putovanje od Resnika do Valjeva biće potrebno skoro triput manje vremena.

Ruskim kreditom obnovljeno je bukvalno - sve. Na 77 kilometara pruge od Resnika do Valjeva postavljaju se nove šine uvezene iz Austrije i betonski pragovi domaće proizvodnje. Na toj trasi, uključujući i koloseke na železničkim stanicama, biće instalirani novi signalno-sigurnosni uređaji, te stotine kilometara bakarne kontaktne mreže.

- Revitalizacija pruge podrazumeva vraćanje na projektovanu maksimalnu brzinu do 100 kilometara na čas, po čemu smo osamdesetih godina prošlog veka bili rame uz rame s modernim evropskim železnicama - kaže Radovan Milovanović, direktor projekta. - Nažalost, zbog događaja koji su zadesili Srbiju, izostalo je blagovremeno održavanje pruga, pa i ove, barske.

NOVI PERONI - Iako projekat nije to predviđao, odlučili smo da u železničkim stanicama umesto starih i dotrajalih postavimo nove perone s takozvanim uvalama za lakši prelazak preko koloseka - kaže Milovanović. - U železničkoj stanici Valjevo smo peron star četiri decenije presvukli sa 2.100 kvadratnih metara novog asfalta. U toku radova na pruzi od Resnika do Valjeva položili smo i cevi u koje će moći da se postave optički kablovi. Uz veće brzine vozova, udobnost i kraće putovanje, putnici će svakako primetiti i uređen prostor pored pruge, bez šiblja, ali i ofarbane mostove.

Zbog dotrajale pruge, na pojedinim delovima od Resnika do Valjeva bile su uvedene takozvane lagane vožnje, brzine od svega 20-30 kilometara na čas, što je, ističe naš sagovornik, potpuno usporavalo saobraćaj. Uz to, putni prelazi su odslužili svoje, za njih nije bilo ni rezervnih delova, pa su godinama bili neispravni.

- U takvim slučajevima železnički propisi nalažu da voz stane i da krene tek kada se mašinovođa uveri da na pruzi nema ničega - kaže Milovanović. - I to je dodatno usporavalo vozove. Sada će na svim putnim prelazima biti nova oprema, rampa će se spuštati automatski, a zvučni i svetlosni signali vozače će obaveštavati na nailazak voza.

Radovi su počeli 6. juna prošle godine, i to prvo u železničkim stanicama, da saobraćaj ne bi bio u prekidu. Prva je rekonstruisana železnička stanica Vreoci. Ti radovi su trajali do sredine jula ove godine. Tada je puštena pruga od Resnika do Vreoca, koja je od 1. decembra 2016. godine bila zatvorena za saobraćaj.

- Ovo su za nas rutinski poslovi, jer ko zna koliko hiljada kilometara nove pruge smo do sada postavili ili starih koloseka zamenili i popravili - kažu majstori iz novosadskog ZGOP-a. - Sve ide po planu, a to nije teško kada su ekipe na gradilištu uhodane, a materijal obezbeđen.

Od Resnika do Barajeva zaštićene su sve kosine koje su odronima povremeno prekidale i ugrožavale saobraćaj. Rekonstruiše se 17 mostova i 12 propusta, kao i sve betonske konstrukcije. Napravljeni su kilometri novih odvodnih kanala, koji će prugu da štite od atmosferskih voda, koje na pojedinim mestima začas mogu da se pretvore u prave bujice.

Kompletna rekonstrukcija ovog dela barske pruge, koja se finansira iz ruskog kredita, procenjena je na oko 80 miliona dolara. Glavni izvođač radova je "RDŽ internacional", ogranak Ruske državne železnice. Većina podizvođača su srpske firme - "Ratko Mitrović", "Unogradnja", "Voreks inženjering", "Pupin", ZGOP, ATM...

PROČITAJTE JOŠ: Novi kilovati sa "Đerdapa"

- Radovi od Vreoca do Valjeva dobro napreduju i očekujemo da prvi voz, kako je i planirano, prođe 14. novembra - kaže Milovanović. - Rusi su dopremili specijalne kranove koji na prugu postavljaju već kompletno montirane nove šine i pragove, što znatno ubrzava postupak. Inače, radovi na jednokolosečnoj pruzi smatraju se najtežim i najkomplikovanijim, jer treba da traju što kraće a da kvalitet i rokovi ne trpe. To nama uspešno polazi za rukom.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (9)

Bane

18.10.2017. 14:15

U Evropi vec decenijama vozovi idu prosecnom brzinom od 300+ km/h a ovi magarci finansiraju izgradnju pruga na kojima ce vozovi da idu jedva 100 km/h. Umesto da se do Valjeva putuje podnosljivih 20-25 minuta, putovave se tri puta duze. kao 1976. godine.

Skjavoneska

18.10.2017. 15:18

@Bane - Bane, Srbija je mala zemlja i nema potreba za takvim brzinama, jer takvim vozovima treba nekoliko kilometara za postizanje takve brzine i isto toliko za stajanje. Nasa pruga je ispresecana drumskim putevima, pored toga ceste su stanice. Brzi voz staje u Rakovici, Lazarevcu, Lajkovcu, Valjevu, Kosjericu, Pozezi, Uzicu... To su sve kratke razdaljine, u kojima zivi veliki broj ljudi koji koriste zeleznicu, pa ih nije moguce izbaciti. Bilo bi lepo da su brzine vece za 50 60 km/h, ali dobro...

Bane

18.10.2017. 16:00

@Bane - Većina tih stanica je namenjena za takozvane pilićarske (putničke) vozove ali ekspresni, poslovni i brzi vozovi staju samo u Valjevu, Užicu i eventualno u Priboju na teritoriji Republike Srbije (3 usputne stanice na oko 280 km pruge). To su već rastojanja na kojima nije svejedno da li će se stići za nekoliko sati brže ili sporije.

Bonaparta

18.10.2017. 16:36

@Bane, apsolutno si u pravu, ali moras imati u vidu specificnost ove pruge i trase kojom prolazi, medjutim da je moglo da se ispravi nekoliko krivina i brzina podigne na 160 h moglo je s tim da bi trebalo jos 20-30 milina evra vise para za novu signalizaciju i sistem daljinskog upravljanja ili ti telekomande. Nadam se da ce saobracati 120 km/h sto je realno moguca brzina od Bele Reke do Valjeva.

Simun

19.10.2017. 06:17

Lepo i za pohvalu,ali je sad osnovno i bitno,dali će se domaćinski pruge i stanje oko pruga održavati

EU standard

19.10.2017. 08:48

Jos jedna zloupotreba evropskog standarda! Verujem analiza srpskih vlasti lezi na ekstremnim vremenskim uslovima kada zbog sigurnosti putnika brzina je spustena na max 100 i manje na sat.

Gojko

19.10.2017. 13:53

Pričao mi je jedan mašinovođa iz Lapova da Rusi obnavljaju prugu na najbolji način.Nije bio zadovoljan tamponom koji su uradili Italijani kod Gilja.Interesantno je da ruska vojska ima u svom sastavu moćnu železničku inženjeriju za izgradnju velikih građevinskih radova /kao izmeštanje pruge sa teritorije Donbasa ka Crnom moru i novom krimskom mostu /.

git

19.10.2017. 15:27

alo ljudi. dajte nesto nove sine i vozove i za juzni banat. nikad nista u juznom banatu. blizu smo bg-a a zaboravljeni od sveta.