Autobuski prevoz: Karta ispod cene daleko je od Srbije

Z. RADOVIĆ

14. 11. 2016. u 15:31

Nemački "Fliksbus", koji je poznat po jeftinim kartama, zainteresovan za naše tržište. Zahtev bi bio razmatran tek za dve godine zbog procedure

Аутобуски превоз: Карта испод цене далеко је од Србије

Pixsell

NEMAČKI autoprevoznik "Fliksbus", koji važi za "lou kost" kompaniju, poput "Viz era" u vazdušnom saobraćaju, i prodaje karte preko svoje mobilne aplikacije, za sledeću godinu najavio je dolazak na srpsko tržište. Ali, kako "Novosti" saznaju, ova kompanija još nije tražila dozvolu Ministarstva saobraćaja, građevine i infrastrukture.

Po domaćem zakonodavstvu, neophodno je da svaka firma za prevoz putnika u međunarodnom saobraćaju podnese zahtev za pokretanje novih linija i usaglašavanje reda vožnje. Postupak odobravanja toliko dugo traje, da bi, čak i da nemačka kompanija do kraja godine podnese zahtev, on u najboljem slučaju bio razmatran tek za dve godine.

Trenutno, u Ministarstvu saobraćaja rešavaju zahteve prevoznika koji su takvo odobrenje tražili još 2014. godine.

U Poslovnom udruženju drumskog saobraćaja "Srbijatransport" se ne plaše konkurencije, ali tvrde da "Fliksbus" nema zakonski osnov za poslovanje u Srbiji na način na koji radi u Hrvatskoj i ostalim zemljama Evropske unije.

- Koliko smo mi shvatili, oni su samo operater i angažuju druge prevoznike da rade u njihovom sistemu - kaže Goran Aleksić, direktor "Srbijatransporta". - Po Zakonu o prevozu putnika u drumskom saobraćaju, koji će se u potpunosti primenjivati od polovine februara sledeće godine, prevoznik koji nije srpski može uspostaviti kooperantske odnose sa našim prevoznicima i na takav način obavljati međunarodni saobraćaj. Tržište Srbije je u tom smislu otvoreno, ali domaći prevoznik treba da pokriva minimum 50 odsto uspostavljene linije, pod imenom svoje firme. Mi nemamo informaciju da je "Fliksbuks" do sada podneo zahtev za usaglašavanje međunarodnog reda vožnje sa nekim od domaćih prevoznika.

Aleksić objašnjava da je u EU organizator prevoza tretiran na isti način kao i prevoznik, a u Srbiji se favorizuje privrednik i prevoznici su isključivi nosioci dozvola. On ističe da ima još nekoliko činjenica koje ne idu u prilog nemačkoj kompaniji.

U 20 DRŽAVA "FLIKSBUS" su osnovala tri mlada preduzetnika iz Minhena. U isto vreme, drugi nemački startap počeo je da širi svoju mrežu zelenih autobusa iz Berlina u druge gradove Nemačke. Kada su se udružili, postali su lideri autobuskog prevoza u ovoj zemlji. Za samo tri godine, od kada postoji, "Fliksbus" se proširio na 20 država. Saobraća na 100.000 dnevnih linija i 900 destinacija širom Evrope. Neke od pogodnosti koje nudi je da putnik može 15 minuta pre polaska da otkaže kartu, a prtljag se ne naplaćuje.

- "Fliksbus" je nosilac prodaje preko interneta u sistemu prilagodljivih i promenljivih cena karata, a naše zakonodavstvo propisuje da su obavezni cenovnici i jasne cene karte što podrazumeva da prevoznik mora imati potpuno definisanu cenu koju mu overava ministarstvo - navodi direktor "Srbijatransporta". - Druga stvar je da u Srbiji ne postoji "pej pal", odnosno nema kompatibilnog sistema između dinarskog i deviznog plaćanja. To je jedan od problema i našim firmama koje se trude da organizuju prodaju preko interneta.

Aleksić napominje da većina zemalja koje su uvele potpunu liberalizaciju uviđa da je to pogubno za prevoznike, a kao primer navodi Nemačku u kojoj je nedavno došlo do masovnog napuštanja "Fliksbusa" zbog nezadovoljstva prevoznika. Učlanjenje u ovu mrežu nije spas za poslovanje, jer damping cene obezbeđuju malu zaradu, a nekim prevoznicima čak i gubitke.


(NE)ODRŽIV CENOVNIK

"FLIKSBUS" nije autobuski prevoznik, već elektronska platforma koja ih objedinjuje. Cene usluge se mogu menjati iz minuta u minut, a diktira ih trenutna ponuda i potražnja. U terminima slabe potražnje karta između svetskih metropola može da se kupi za 10 evra, dok u periodima velike potražnje može da ide i preko 50 evra.

- Oni su jedan sistem kojem se prevoznici pridružuju, jer im oni bukiraju i pune autobuse - kaže Aleksić. - Inače, cene domaćih prevoznika na međunarodnim linijama su već niske. "Fliksbus" može ponuditi kvalitet i čak verovatno i nižu cenu, ali kao neodrživu na duži vremenski period.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (12)

Dijagnostičar

14.11.2016. 15:52

Često se vozim po eu flixom, sistem im je odličan, ali će teško opstati u srb. Šanse nema da se mi masovno i brzo prebacimo na elektroniku.

Constella

15.11.2016. 08:12

@Раша - U Kruševcu monopol drzi "Autoprevoz Kruševac." Klasicne derikoze! Ranije je imao kakvu takvu konkurenciju "Kova" na liniji Kruševac - Beograd i obrnuto, ali kuševačka banda mu nije dozvolila da obnovi licencu.

Francesco

14.11.2016. 17:11

Nepostojanje zdrave konkurencije je jedan od osnovnih i najvažnijih faktora zbog kojih Srbija nikada neće prići ni blizu statusu kapitalističke države.

babyblue

14.11.2016. 17:30

Flixbus je odličan, isti je princip kupovine karata kao i za avio karte putem interneta, ništa posebno komplikovano!! Čovek koji priča o tome kako je to loše za nas ovde, taj Aleksić, zna da bi svi prevoznici u Srbiji odmah morali da snize svoje cene karata bar za 50%, ne bi bilo više pljačkanja gradjana. Inače cene prevoza za inostranstvo su izuzetno visoke bus prevozom, na kraćim destinacijama, ako ih uporedite sa Flixbus-om !!!! Zato se i buni taj čovek, nema više da nas pljačkaju .....

Aleksandar

15.11.2016. 07:16

Kako se odmah jave oni kojima nije po zakonu, kojima ne valja taj sistem, gde to nije održivo... Samo da što biše moglo da se namakne para na tuđ račun...

Srbo

15.11.2016. 10:33

To kod nas vec radi Lukic turs, 30 e do Beca, isto toliko sam platio Bec - Minhen Fleksijem. Kao i Lukic u Becu i Fleksi ide sa sporednih stanica ali tamo ima metro pa se to nadoknadi za 2 e i 15ak minuta. Kako bi to kod nas funkcionisalo tesko je reci, verovatno je Aleksic u pravu, verovatno bi zatvorili pola nasih prevoznika (dal je to dobro ili lose?)