Brza pruga do Pešte, auto-put do Jadrana

E. E. R.

17. 12. 2014. u 08:05

Naša zemlja ponudila kineskim partnerima projekte vredne oko pet milijardi evra. Premijeri Srbije, Kine i Mađarske danas potpisuju ugovor o modernizaciji koloseka. Koncesijom do tri trake ka Crnoj Gori

Oko pet milijardi evra vredni su projekti koje je srpska strana stavila na sto kineskim partnerima. Najviše iz oblasti saobraćajne infrastrukture. Samo Ministarstvo saobraćaja i građevine ima spremno oko 200 planova u čiju realizaciju odmah mogu da se uključe partneri sa Dalekog istoka.

Već za danas je najavljeno potpisivanje važnih dokumenata. Pre svega modernizacija pruge Beograd -Budimpešta i obilaznice oko srpske prestonice. Konačno bi Kinezi mogli da zatvore priču o auto-putu od našeg glavnog grada do Jadrana i to na delu od Požege do Boljara, koji do sada niko nije hteo da radi.

PRUGA BEOGRAD - BUDIMPEŠTA

UKUPNO 350 kilometra od Beograda do Budimpešte prelaziće putnički vozovi za manje od 120 minuta, dok se sada relacija između glavnih gradova Srbije i Mađarske prolazi za oko osam sati. Obnova postojećeg i izgradnja drugog koloseka na ovom delu severnog kraka železničkog Koridora 10 koštaće oko 1,5 milijardi evra.

Za 188 kilometra kroz Srbiju vrednost radova procenjena je na 885 miliona evra. Od toga, 370 miliona za deo od Stare Pazove do Novog Sada, za koji je novac već obezbeđen iz ruskog kredita. To znači da će se sa Kinezima, koji su zainteresovani za ovaj železnički pravac, pregovorati za 515 miliona evra, kolika je procenjena vrednost radova na modernizaciji pruge od Novog Sada do Subotice.

Inače, brzina vozova predviđena strategijom razvoja saobraćaja na ovoj pruzi veća je od 160 kilometara na sat. Nadležni kažu da će na dobrom delu deonice moći da se razvije i dvesta na sat. Realizacija ovog posla moguća je za dve godine.

KORIDOR 11

"ŠANDONG haj spid grupa" ili "Čajna rod end bridž konstrakšn", jedna od ove dve kineske kompanije biće budući koncesionar na delu Koridora 11 od Surčina do Požege. Ove kompanije, od ukupno četiri, koje su konkurisale za veliki projekat, prošle su pretkvalifikaciju i dostavile svoje inicijalne ponude. Sa izabranom firmom, Vlada Srbije će ući u pregovore oko koncesionog ugovora, koji treba da definiše sve pojedinosti, od perioda koncesije, roka i cene gradnje, naplate putarine, nadoknade koju dobija država...

Jedini način da Srbija "zatvori" projekat auto-puta Beograd - južni Jadran na delu do Požege je - koncesija. Država nema mogućnosti da se dodatno zadužuje. Na ovom putnom pravcu već je sagradila deonicu Ub - Lajkovac od 12,5 kilometara iz budžeta. Kako je bilo definisano pozivom kineskim kompanijama, zainteresovanim za koncesiju, predmet ovog posla je izgradnja dela od Surčina do Obrenovca u dužini od 17,6 kilometara, zatim održavanje i korišćenje deonica od Obrenovca do Preljine u dužini od 103 kilometra, koje država iz kineskog i azerbejdžanskog kredita, i izgradnja dela od Preljine do Požege - 31 kilometar. Prema grubim procenama, vrednost radova na delu od Surčina do Obrenovca je oko 150 miliona evra. Tu treba da se izgradi most na Savi i velika petlja kao, praktično, početak auto-puta. Vrednost radova na delu od Preljine do Požege procenjena je na oko 300 miliona evra. Uz gradnju ove dve deonice Kinezi će dobiti na održavanje i korišćenje (naplata putarine) i deo od Obrenovca do Preljine.

BUGARI NE ODUSTAJU OD "JUŽNOG TOKA" Zemlja koja je sprečila izgradnju "Južnog toka" izgleda ne odustaje od njega. Naime, bugarski ministar ekonomije Božidar Lukarski rekao je juče u Beogradu da će u petak biti održan sastanak ruskog i bugarskog ministra energetike u Moksvi, kako bi još jednom pokušali da pokrenu ruski gasovod kroz Evropu.

Plan države je da kompletan auto-put od Beograda do Požege bude završen tokom 2017. godine. Za deo od Požege do Boljara, odnosno granice sa Crnom Gorom, u dužini od 106,8 kilometara takođe se pregovora sa Kinezima, a vrednost ovog posla je 1,8 milijardi evra.

I auto-put Beograd - Vršac - Temišvar, deo je Koridora 11, koji Rumuniju spaja sa Barijem u Italiji preko Jadrana, Podgorice i Beograda. U Rumuniji Italijani imaju više hiljada preduzeća. Srbiji je potrebno za izgradnju ovih 92 kilometra 570 miliona evra.

BRZE SAOBRAĆAJNICE

ZA Moravski koridor od 109,6 kilometara (Pojate - Preljina), fruškogorski koridor (Novi Sad - Ruma) i brzu saobraćajnicu Zrenjanin - Čenta - Beograd, Srbija traži od Kineza jednu milijardu evra.

NIŠ - PRIŠTINA

AUTO-PUT Niš - Priština, takođe je projekat koji je srpska strana predložila kineskim partnerima. Auto-put u dužini od 120 kilometara, povezaće KiM sa Koridorom 10. Posao je vredan 840 miliona evra, a cena kilometra kreće se od 700.000 do 1,3 miliona evra u zavisnosti od konfiguracije terena.

LUKA NA DUNAVU

Jedan od najvažnijih projekata sa kojima je srpska strana već u pregovorima sa kineskim partnerom je izgradnja luke i bescarinske zone na Dunavu. Prema rečima Dejana Trifunovića, državnog sekretara u Ministarstvu saobraćaja, postoje tri lokacije, ali se najdalje sa dokumentacijom otišlo u blizini novog mosta Zemun - Borča. Procene su da bi u opremanje luke trebalo uložiti oko 220 miliona evra.

ŽELEZNICA KA SARAJEVU

Kinezi bi trebalo da podrže regionalne projekte, a na listi je i pruga Beograd - Sarajevo. Takođe, srpska strana zatražiće od Kineza i obnovu Koridora 10 od Beograda do Niša i železnički čvor Niš - Preševo.

OBILAZNICA OKO BEOGRADA

Vlada Srbije potpisaće danas memorandum o saradnji sa kineskom kompanijom "Sinohidro" koji predviđa uključivanje kineskog partnera u gradnju obilaznice oko Beograda do Pančeva.

To je na Ekonomskom forumu Kine i 16 zemalja SEE najavio državni sekretar u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Dejan Trifunović.

On je rekao da bi ta kineska kompanija trebalo da bude angažovana na završetku obilaznice od Dobanovaca do Bubanj potoka, ali i da nastavi trasu obilaznice do Pančeva, što će uključiti i izgradnju novog mosta na Dunavu. Most je dužine između 2.100 i 2.200 metara, a mogao bi da se izgradi u roku od tri godine.

INDUSTRIJSKA ZONA "UB"

Obuhvata površinu od 100 hektara gde će se izmestiti kineske i druge svetske firme. Zaposliće 15.000 radnika u devet industrijskih sektora. Kinezi investiraju oko milijardu evra.

NOVI BLOK TE U KOSTOLCU

Kinezi će u Srbiji kreditirati i energetiku. Najvažniji projekat koji će osnažiti energetski bilans naše zemlje jeste izgradnja termoelektrane u Kostolcu i proširenje ugljenokopa "Drmno", u koje će Kinezi uložiće 750 miliona dolara, a Srbija će tako dobiti novu termoelektranu, nakon više od dve i po decenije.

- Srbija u saradnji sa Kinom rehabilitovala svoja postrojenja u Termoelektrani Kostolac i planira izgradnju novog bloka u toj termoelektrani - rekao je ministar energetike Aleksandar Antić. - Reč o novom bloku od 350 megavata i proširenju kopa "Drmno" za koji bi kineska strana trebala da odobri kredit od 750 miliona dolara.

Prvi projekat koji će sutra biti potpisan u energetici jeste između Kompanije NIS energovind, ćerke Kompanije NIS o saradnji s kineskom kompanijom "Goldvind" o isporuci vetrogeneratora za vetropark Plandište, najavio je pomoćnik ministra energetike Miloš Banjac.

- Kineska EKSIM banke će NIS odobriti kredit vredan 225 miliona dolara - rekao je Banjac. - Vetropark će biti snage 102 megavata.

FOND ZA PARTNERSTVO

Kinezi su odlučili da uvedu novi sistem finansiranja, pa će prvi put osim povoljnih zajmova u ukupnom iznosu od 10 milijardi dolara za zemlje Centralne i Istočne Evrope, dati i mogućnost za privatno-javno partnerstvo, rekla je potpredsednik Vlade Zorana Mihajlović.

- U ovom Fondu je tri milijarde dolara - navela je Mihajlovićeva.

IZVOZ MESA

TOKOM samita ćemo sa partnerima iz Kine potpisati sporazum o izvozu jagnjećeg i telećeg mesa na kinesko tržište - rekao je sinoć za "Novosti" Rasim LJajić, ministar trgovine i turizma.

- Prošle godine, razmena Kine sa regionom CIEZ je iznosila 55 milijardi dolara, a ove godine je to 10 odsto više. Plan je da do 2018. godine, trgovinska razmena sa ovih 16 zemalja bude 120 milijardi, po kineskim planovima - kazao je LJajić. - Kinezi su najviše zainteresovani za srpsko voće, povrće i meso.

LJajić je rekao i da naša zemlja ima veliku šansu da privuče posetioce iz Kine, jer su oni izbili na prvu listu po brojnosti turista u svetu.

- Ove godine je bilo 95 miliona kineskih turista u svetu, koji su na putovanjima potrošili oko 70 miliona dolara - kazao je ministar trgovine i turizma. - Procenjuje se da će ih sledeće godine biti više od 100 miliona! I Srbija ove godine beleži povećanje broja turista iz Kine za 57 odsto, a ovaj samit će doprineti da ih bude još više.

Po tom režimu, ovih dana je u Beograd već doputovalo prvih 40 turista, koji su bili u Mađarskoj i iskoristili priliku da posete i srpsku prestonicu.

POZITIVNI PRIMERI

Pupinov most, koji će biti svečano otvoren sutra pozitivan je primer uspešne saradnje Srbije i Kine. Ovaj most nije samo veza između Zemuna i Borče već će osloboditi gradsko jezgro od teretnih vozila i rasteretiti Pančevački most, do sada jedinu vezu desne i leve beogradske strane Dunava.

Izgradnja mosta počela je 2011. godine. Most je dugačak 1,5 kilometara i imaće 21,6 kilometara pristupnih saobraćajnica. Vrednost posla je 260 miliona dolara.

Takođe, iz kineskog kredita od 301 milion dolara grade se i dve deonice na Koridoru 11. Za taj posao zadužen je kineski "Šandong". Reč je o delovima Obrenovac - Ub i Lajkovac - LJig u ukupnoj dužini od 50 kilometara.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (51)

Jovan

17.12.2014. 08:34

Kada napisete Beograd - Budimpesta, na sta se tacno misli?Odakle ce vozovi polaziti iz Beograda?

Dragan, Niš

17.12.2014. 09:33

Aloo breee!!Zaboravili ste jug Srbije,završite koridor 10(auto put),izmestite prugu iz centra Niša,kako mislite da tu prođu brze pruge i elektrifikacija istih(ili ne mislite).Od Niša do Beograda vozovi idu kao puževi,dosta je bilo izgradnje obilaznica,mostova i kopanje metroa za Beograd na račun cele Srbije ili hoćete da se svi preselimo tamo?

kopanje metroa za Beograd

17.12.2014. 10:45

@Dragan, Niš - Kakav metro? To ti je linija 7, a hoce da je predstave kao metro.

Igor Kruševac

17.12.2014. 14:16

@Dragan, Niš - @Dragan Niš Zaboravili su oni veći deo Srbije, ali pridružujem se tvom komentaru, izgradiše sve i svašta oko Beograda ostatak Srbije infrastruktura od pre 100god

Neverovatno

17.12.2014. 10:21

koliko neznalica dogovara, navodne, poslove. Ljudi podele udaljenost do Budimpeste sa teorijskom brzinom i onda lupe, da ce put trajati manje od dva sata. Cisto tehnicka brzina i komercijalna brzina su dva razlicita pojma. Da nema granice, putovalo bi se do Budimpeste, najmanje, cetriri sata. Sa cekanjem na granici bice oko 5 i po sati.

lutalica

17.12.2014. 13:25

@Neverovatno - Da li si ti prijatelju ikada putovao avionom u inostranstvo? Eto ti model da se nečeka na granici...

mi

17.12.2014. 19:48

@Neverovatno - lutalice, ja sam letos putovao avionom za Nemacku i cekao sam na aerodromu N. Tesla 10 sati....pre bi stigao kolima da sam posao ! Avion iz BG, ne hvala.

Nina Jerkovic

17.12.2014. 10:58

Nemačkoj treba pet miliona stranih radnika u sledećih pet godina pa mora da se napravi "brza pruga" za deportovanje jeftine radne snage iz Srbije. Crnogorcima treba više tureista pa da ima napravimo autoput da bi imali dobru zaradu od Srpske sirotinje. Šiptari prave "prirodnu albaniju" do Niša pa da im napravimo autoput da što pre stignu... Gomila projekata za Beograd ali za SRbiju samo jedan. Da plati preko svoje grbače sve "investicije kao poklon"...

Joe

17.12.2014. 11:01

Bitno da se za Srpsku ne planira povezivanje, Njih ce asimilirati hrvatska, jer sa kim si povezan autoputevima tamo te vodi ekonomija, posao, emigracije. Do Sarajeva 190 km vazdusno, znaci voz kao nemacki Ice (260 km/h) bi trebao 45 min, ili autoputem 2 sata. Ali to treba ostaviti izolovano, ruralno.

Dukić Ilija

17.12.2014. 11:18

U vezi "brze pruge" Beograd-Pešta , gde se planira stizanje za 2 sata, planeri su zaboravili jednu"sitnicu"- zadržavanje voza na granici te pasošku i carinsku kontrolu. Tu mora da se potroši najmanje 1 sat, u zavisnosti od broja putnika. Druga sitnica je: sada pruga iz Bgd ka Pešti ide preko graničnog prelaza Kelebija. Nema direktne pruge Bgd-Subotica-Pešta, a preko Segedina. Znači, tebalo bi postojeću "malu prugu" kojom ide šinobus iz Su za Seged, pretvoriti u "brzu". A to će teško biti.

Miga

17.12.2014. 12:27

@Dukić Ilija - Ilija, to su bre Kinezi, oni pomeraju planine a ne mogu jednu prugu. Šalu nastranu, postojeće pruge mogu u staro gvožđe. Što se tiče granice - ona će tada postati tzv. meka granica - pregled pasoša i sl. vrši se u pokretu, itd. itd. Dakle, neka požure - idem na kafu u Budim i Mađarice da nam dođu ovdi na kafu.

mile

17.12.2014. 14:24

@Dukić Ilija - Jedva ceakm da dodju Madjarice , one se dobro kotiraju kod nas.

LAKI LUZER

17.12.2014. 13:00

Ove godine je bilo 95 miliona kineskih turista u svetu, koji su na putovanjima potrošili oko 70 miliona dolara Znači da jedan kineski turista u proseku potroši 0.75 centi na turističkim lokacijama.

Kovac Lena

17.12.2014. 13:10

Pruga Beograd-Budimpesta predstavlja jedan u nizu od veoma vaznih projekata za nasu ekonomiju a samit je veliki uspeh male Srbije.

Bonaparta3

17.12.2014. 13:29

Bože moj šta sve mogu da "naučim iz ovih diskusija" Putovah vozom od Beograda -preko Subotice do Budimpešte preko Kelebije,a sad vidim da tamo nema pruge. Verovatno su nas negde preneli NLO - i. Formalisti što se carine tiče,to se rešava prosto. Carinici vrše kontrolu od N.Sada do Subotice,tako da voz u Subotici stoji 3-5 minuta. Drugo ovo su specijalni tip vozova koji nestaju gde krava digne rep. Gradnjom pruga i puteva razvija se cela država,a sa RS je dogovorena gradnja pruge.

Vidim da i vi ne znate

17.12.2014. 13:44

@Bonaparta3 - U Madjarskoj je vec izgradjena takva pruga do granice sa Rumunijom, tako da oni nece ulagati u jos jednu prugu preko Kelebije, prakticno, u istom koridoru, vec ce samo ovu, koju su vec izgradili, spojiti sa Srbijom preko Segedina. A, vi samo mastajte, avioni, kamioni. Do Novog Sada ce uvek trebati, najmanje sat vremena, pa ne vidim kako bi do Budimpeste voz stigao za manje od 2 sata. Dva sata do Subotice, to je vec realno. I, verovatno ce tako i biti.

Neverovatno

17.12.2014. 13:51

koliko lazi u jednom clanku. Prvo, koridor 11 ne postoji. Koridor 8 povezuje Bari sa lukom Drac i dalje preko Tirane i Skopja do Bugarske. Drugo za luku na lokaciji gde su rekli ne postoji nikakva tehnicka dokumentacija, a, o dva sata do Budimpeste, pa to samo lud covek moze da izjavi.

Jankovic Goran

17.12.2014. 13:53

Evidentan je veliki trud vladajuce garniture na celu sa premijerom i svaki postignut sporazum je od velikog znacaja a ekonomija ce i te kako osetiti pomenutu prugu kao i ostale projekte koji su u planu jer infrastruktura igra veliku ulogu u dovodjenju investitora.

Nika

17.12.2014. 14:07

Nove kapitalne investicije,važni projekti, strana ulaganja delo su mudre politike naše Vlade kojom pokreće Srbiju, sve pohvale, samo napred!

glokta

17.12.2014. 14:41

Izgradnja 200 kilimetara brze pruge je veliki infrastrukturni projekat koji ce uposliti nasu gradjevinsku industriju

vagrant

17.12.2014. 23:37

@glokta - Puteve i Zeleznicke pruge grade kineski radnici, ako nisi znao.Oni daju novac i uposljavaju svoju radnu snagu i operativu.Valjda ti je primer gradnje Pupinovog mosta dovoljan, da shvatis neke stvari i ne pises gluposti?!

fenimor

17.12.2014. 14:43

Povezivanje Beograda i Budimpeste brzom prugom ce doprineti laksem prometu ljudi i dobara

ivan seljak

17.12.2014. 17:34

@fenimor - ovo je posebno važno za srpsku omladinu moi će očas posla da stigne na rad u eu.

lusi lu

17.12.2014. 14:45

Srbija ima priliku da modernizuje celu trasu svoje zeleznice od luke Pirej koju su kupili kinezi pa sve do svojih severnih granica za sta je kineska strana veoma zainteresovana

konrad

17.12.2014. 14:46

Spajanje Srbije sa i madjarske brzom prugo je jos jedan znacajan korak u priblizavanju Evropskoj Unji

Bojicic Marina

17.12.2014. 15:00

Bitni su projekti koji ce privuci strane investicije a njihovo prisustvo ce naterati i nase privatnike da menjaju odnos prema radniku jer su uslovi kao i plata, kod stranaca mnogo bolji, nego kod domacih privatnika.

Милинко

17.12.2014. 15:40

Одлични предлози! Таман да се лепо новцем српске сиротиње направи путна мрежа Велике Албаније и тако интегрише у ЕУ. што јужна, централна и источна Србија нема поштеног пута то не брине никога у влади. Важно је повезати Приштину и Црну Гору. Којекуде, којекуде...

Dragan Popovic

17.12.2014. 15:50

Umesto prema Crnog Gori, treba graditi autoput prema Republici Srpskoj (Bijeljina - Samac - Doboj - Banja Luka - Prijedor). 1. za razliku od CG u RS zivi nas narod 2. u RS zivi mnogo vise stanovnika nego u CG

Srba Jugovic

17.12.2014. 18:09

Evropska definicija brze pruge su pruge sa prosecnom brzinom Preko 300 km ovo sto ce se graditi nisu brze nego obicne evropske pruge

goran.s

17.12.2014. 19:14

@Srba Jugovic - A sta ce ti da stignes u Budim za sat vremena ,ubices se od dosade!

тако

17.12.2014. 19:48

А ауто пут Појате - Прељина и спајање ТРИ велика града у југозападној србији ? Обећање лудом радовање. Збогом србистану !

non

18.12.2014. 07:10

Sest sedam godina brujalo se o Juzonnom toku kako ce Srbiji doneti blagostanje za sva vremena, onda su naisli seici sa Beogradom na vodi, fabrici cipova i sta ja znam, sad cemo nekoliko godina pricati o kineskim projektima koji ce nas dici do nebesa, bojim se da cemo za deset godina biti tu gde smo danas, a pricacemo o nekom novom projektu koji ce zaseniti sve prethodne.

vuk

18.12.2014. 12:03

"Ove godine je bilo 95 miliona kineskih turista u svetu, koji su na putovanjima potrošili oko 70 miliona dolara.." siroko nema sta, manje od dolara po coveku.Pre ce biti da su potrosili 7 milijardi dolara.

Obilaznica

19.12.2014. 10:10

Obilaznica oko BG se radi na kasicicu 25 godina i nije ni blizu zavrsetka, znaci ne mozemo da je napravimo ni do Bubanj potoka, mogu misliti kako je na jugu drzave ako je u BG ovako.

SRBIJA

19.12.2014. 12:02

U mesto forsiranja izmisljenog crnogorskog koridora 11,pamtnije bi bilo da se sto pre zavrsi koridor 10 i obilaznica kod Beograda,gde prolazi cela Evropa.Ko ce iz Evrioe da ide u Crnogorski krs?Njihovo more skuplje nego na azurnoj obali.Zato pozurite i prugu od Beograda do Soluna uradite sto je moguce pre to je spas za Srbiju.