Nismo dugo čekali opipljiv rezultat akcije koji je u Briselu polovinom januara izneo predsedavajući Vojnog komiteta NATO-a, britanski maršal Stjuart Pič o dejstvu stručnog tima upućenog u Crnu Goru sa zadatkom da se suprotstavlja navodnim hibridnim uticajima Rusije na Balkanu. Stvar je, naravno, počela od televizije. Tačno mesec dana posle Pičove izjave pojavio se dvodelni film Vladalac, medijski i politički darmar u proizvodnji N1, a samo dan kasnije emisija Svjedok božje ljubavi u Podgorici, na RTCG o mitropolitu Amfilohiju, a koja je izazvala dalje ljuljanje tla u celom regionu. Postoji međusobna veza između ova dva događaja, što se može zaključiti po jednovremenosti i sinhronizovanosti, ali i po medijskom rukopisu ovih tvorevina koji je sličan, tj. ukazuje na bliske izvore. Kao i Vladalac, Svjedok je osnovan na agresivnoj ali trapavoj montaži heterogenih elementa koji imaju za cilj da satanizuju Vučića, odnosno mitropolita Amfilohija (ma koliko da ove ličnosti predstavljaju društvene i istorijske antipode), a osnovni ton im diktuje sužena, ideologizovana svest. Ovaj rukopis je, u suštini, isti: odlikuje ga nizak nivo ostrašćenosti, neviđene medijske bahatosti i grubosti, koja doslovno vređa inteligenciju gledališta. Kako se drugačije mogu objasniti horske anateme drugosrbijanske bulumente u Vladaocu, dostojne linča „narodnih neprijatelja“ iz prvih posleratnih dana u režiji Ozne; otkud u HHI veku napisane ideološke parole namenjene totalitarnom ispiranju mozga, one kojima se agresivno kida „dramaturgija“ Svjedoka? Ovi tragovi neprijatno mirišu na istog notornog političkog manipulatora, medijskog štakora (M. Brkić), koji pod nadimkom MI6 operiše na relaciji Beograd–Podgorica u poslovima svojih londonskih (i ko zna kojih još) nalogodavaca i koji ima naročite zadatke (ponavlja to tri puta u Svjedoku) u suprotstavljanju „malignom uticaju Rusije“. Mitropolit Amfilohije tamo citira svog velikog prethodnika na eparhijskom tronu, Svetog Petra Cetinjskog, čije su kletve iz XVIII deo „toksične strategije Kremlja“ iz HHI veka, zaključio je naš medijski štakor, a Montenegro, koji je istom postao 22. redovni član Europskog centra izvrstnosti za suprotstavljanje hibridnim prijetnjama sada gleda kako da najbolje satanizuje svog velikog pretka.

Iz Sarajeva (a odakle bi drugo?) došla je, vrlo brzo, jasna potvrda da je akcija Pičovog antihibridnog tima (čiji je projekat izveden u trouglu Podgorica–Beograd–Sarajevo) planirana u istoj centrali. Iz pamfleta pod naslovom „Dva ratna druga: Aleksandar Vučić i Amfilohije Radović“, koji Al Džazira objavljuje 24. februara, izvesno je da su Vladalac i Svjedok sastavni delovi jednog istog projekta. Sam „autor“ (izvesni Tomislav Marković) stavlja ih u isti koš i između ostalog, kaže: „Dva filma, o predsjedniku Srbije i crnogorsko-primorskom mitropolitu Srpske pravoslavne crkve, izazvala su veliku pažnju javnosti… Ukratko – podsetili smo se da je Vučić bio jedan od aktera ratnohuškačke politike koja je počinila najveća zla i užase devedesetih godina, politike uništenja, razaranja i sveopšteg rasapa… U dokumentarcu Svjedok Božje ljubavi gledamo mitropolita Amfilohija u prirodnom okruženju – okruženog ratnim zločincima… Filmovi Vladalac i Svjedok Božje ljubavi podsetili su nas da su Vučić i Amfilohije bili aktivni učesnici zločinačke velikosrpske politike, čiji tragovi zaista smrde nečovještvom. Sudeći prema njihovom današnjem odnosu prema Crnoj Gori, oni od velikosrpske politike nisu odustali, samo je vode drugim sredstvima. Kad nema Arkanovih pušaka i topova, dobre su i litije.“ To je, dakle, zajednički imenitelj na kome igra Pičov antihibridni tim. „Kroz vaše kontinuirane izvještaje, kao najsavremenijim rendgenom, jasno se detektuje u kakvom se profesionalnom stanju nalazi Javni servis svih građana“, ocenio je glavni i odgovorni urednik Radija Svetigora, sveštenik Nikola Pejović u otvorenom pismu uredniku i novinarima Radio-televizije Crne Gore, u kome dodaje da nema te novinarske forme i izraza kojima će ih neko nadmašiti, jer su oni (taj urednik i novinari, prim. B. Z.) odavno sahranili objektivno, nepristrasno i istraživačko novinarstvo.


(Pečat/Božidar Zečević)