Pola izvoza prave stranci

S. B.

08. 10. 2010. u 20:54

Proizvodi malih srpskih preduzeća na tržište najlakše stižu preko velikih lanaca i kompanija. Najbolju prođu imaju metalurgija, prehrana i lekovi

NAJVEĆI izvoznici iz Srbije su multinacionalne kompanije. Preko njih se plasira više od polovine srpskog izvoza, a prva na spisku je “Ju-Es stil”, koji je za prvih osam meseci ove godine izvezao robu vrednu 564,8 miliona dolara. Do stranih kupaca daleko se teže probija roba srpskih malih i srednjih preduzeća, pa je njihova šansa u tome da postanu deo lanca dobavljača velikih kompanija.

Glavna prednost je što imaju ugovorenog kupca. Tako su pošteđeni troškova promocije svog proizvoda.

DUVAN
VIŠE stotina domaćih dobavljača radi za “Japan tobako internešnel”. Od njih se nabavlja široki spektar proizvoda i usluga, od repromaterijala za negu i proizvodnju duvana, preko rezervnih delova za održavanje pogona obrade duvana, polica za izlaganje do najrazličitijih usluga. Svega deset odsto dobavljača ove kompanije je iz inostranstva. - Naši proizvodi zahtevaju određene vrste duvana koji se ne proizvode u Srbiji, pa njih uvozimo - kažu u ovoj kompaniji. - S druge strane, međutim, treba reći da i u Srbiji sarađujemo sa više od 400 kooperanata, proizvođača duvana od kojih otkupljujemo duvan. Deo tog duvana koristimo u proizvodnji, a deo izvozimo. Neki dobavljači iz Srbije su se našli na globalnoj listi, što im otvara put da svoje proizvode ponude i u inostranstvu.

- Kada ste u lancu velikih dobavljača, imate poznatog kupca i vaša roba se nalazi na nekom tržištu - objašnjava Goran Džafić, zamenik direktora Nacionalne agencije za regionalni razvoj. - Za malo preduzeće je problem da nastupa na inostranom tržištu. Mora da nastupa na sajmovima, da nađe kupca, da ima sve neophodne sertifikate i bankarske garancije. To je teže nego kada radi za veliku kompaniju i imate ugovorenu prodaju. Važno je, međutim, da deo proizvodnje ipak samostalno plasira na tržište. U vreme krize su neke od tih velikih kompanija posustale, nisu plaćale i onda su za sobom povukle i mala preduzeća. Zato je važno da deo proizvodnje samostalno plasirate za svaki slučaj.

Među velikim kompanijama za koje rade neše firme je i “Metro”. Ona proizvodi svoju robnu marku u saradnji sa našim proizvođačima.

- U ovom trenutku više od 70 lokalnih firmi proizvodi više od 430 artikala pod imenom robne marke “Metro”. Od toga deset proizvođača ima mogućnost da izvozi u druge zemlje u kojima poslujemo i oni trenutno izvoze više od 80 artikala - kažu u “Metrou”. - Izvoze u Hrvatsku, Mađarsku, Rumuniju, Češku, Slovačku, Bugarsku, Ukrajinu i Austriju. Plasira se zamrznuto voće, maslinke, kakao krem, čokoladne bananice, keks, čips i oko 30 artikala proizvedenih za odeljenja deterdženata i kozmetike.

NAJVEĆI IZVOZNICI

DRUGO mesto među izvoznicima iz Srbije zauzima “HIP-Petrohemija Pančevo” sa plasmanom vrednim 179,9 miliona dolara u prvih osam meseci ove godine. Treća je “Valjaonica bakra Sevojno” (158,3 miliona dolara) i Naftna industrija Srbije (142,4 miliona). “Tigar gume” je peti na listi (124,6 miliona), a prate ga “Impol Seval” (115,5 miliona), “Hemofarm” (97,5 miliona dolara), “Tarket” Bačka Palanka (81,4 miliona), “Tetra pak” (70,3 miliona) i “Simens” (70,1 milion dolara).

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije