Silom novih medija publika je prestala da ulazi u galerije a nekada najposećenije kao ona u Kulturnom centru Beograda sada su grobljanska mesta umetnosti. Trebalo bi konačno dati reč posetiocima, jer za koga umetnik stvara ako ne za publiku. Ona je odlučila, najbolja izložba u protekloj godini je prva prava retrospektiva slika akademika Ljube Popovića u Galeriji SANU. Bez ijednog dinara uloženog u reklamu, za mesec dana, tu postavku videlo je 50.000 posetilaca, što je dokaz žudnje za slikarstvom koju razni kritičari i kustosi silom državne prinude onemogućuju. Autori izložbe Slavica Batos i Nikola Kusovac Ljubu su trijumfalno vratili u Beograd i postavili ga tamo gde treba - među najveće srpske i svetske slikare 20. veka.

Kvalitetom izložba "Dijalog" u Nacionalnoj galeriji u Beogradu bila je pravo otkriće. Slikarstvo Lazara Vozarevića i Aleksandra Tomaševića postavljeno je u nov poredak - uz Miru Brtku i Milenu Čubraković, velike srpske apstraktne umetnice sa karijerama u Italiji. Miroslav Rodić, direktor Nacionalne galerije, ne prestaje da iznenađuje zanimljivim izložbama, ovaj put objavivši i obiman katalog sa analizom Jerka Denegrija.

Velika revijalna izložba "Srpsko slikarstvo XX veka 1950-2000" u oba prostora Galerije Doma Vojske (do 1. februara) predstavlja ogroman napor njenog autora Nikola Kusovca da rezimira slikarstvo 20. veka. Nastavak je prošlogodišnje smotre posvećene prvoj polovini tog veka, na osnovu kojih se stiče slika o najvećim dometima te umetnosti. Neverovatno je da iza ovakvog mamutskog poduhvata sa knjigom na 500 strana (prethodila joj je manja) stoji samo jedan čovek - Nikola Niko Stojčević i njegova "Fondacija Plavo", koji prave najbolje izložbe u Srbiji. Veliki autoritet Nikole Kusovca omogućio mu je sada da uđe u riznice privatnih kolekcija i predstavi samo kapitalna dela, neizlagana i skrivena od javnosti.

Pročitajte još - POGLED ISKOSA: Socijalizacija pogleda

Pet godina je od smrti za mnoge genijalnog slikara Željka Tonšića, koji je usamljeno u 20. veku obnovio simbolizam, slikajući bolje od većine simbolista 19. veka. Taj usamljeni duhovni podvig velikog majstora (realističke ikone slikao je bolje od Paje Jovanovića i Uroša Predića) obeležila je Galerija RTS sa njegovom retrospektivom slika, na kojoj je i ona posvećena temi Apokalipse, slikana dve godine.

Za neke najbolja, za druge najgora, retrospektivna izložba Marine Abramović u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu ipak je veliki događaj za našu sredinu, u koji je država uložila besomučna sredstva. Omogućila je da se konačno sagleda opus te umetnice, ali se čini da stvaralaštvo te velike svetske zvezde nije prihvaćeno od šire publike i da pored ogromnog truda cilj nije postignut.

1. Ljuba Popović, Galerija SANU

2. "Dijalog", Nacionalna galerija

3. "Srpsko slikarstvo XX veka 1950-2000", Galerija Doma Vojske