Igra za buduću publiku
15. 12. 2015. u 10:51
Čuveni balet "Kopelija" večeras premijerno na Velikoj sceni Narodnog pozorišta. Dobrijević: "Gvozdeni" repertoar valja "renovirati"
GOTOVO vek i po od praizvedbe u Pariskoj operi i skoro četvrt veka od poslednje postavke na sceni nacionalnog teatra, balet "Kopelija" ponovo je od večeras na repertoaru beogradskog Baleta. Koreografija Ljubinke i Petra Dobrijevića, koju ćemo premijerno videti na Velikoj sceni Narodnog pozorišta, unosi neke izmene u čuveni balet na muziku Lea Deliba.
- U svim velikim i ozbiljnim kućama, balet "Kopelija" je uvek na repertoaru, još od 1870. i originalne koreografije Artura Sen-Leona - kaže Ljubinka Dobrijević, koja potpisuje ovu, šestu postavku tog sentimentalnog baleta s komičnim elementima u Narodnom pozorištu.
Sen-Leon, slavni francuski igrač, baletski libretista, koreograf i kompozitor, sa Šarlom Nuiterom je napisao i libreto urađen po noveli "Čovek iz peska" nemačkog pisca, dirigenta i slikara Ernsta Teodora Amadeusa Hofmana.
- Naša postavka ili "verzija" ovog baleta je sasvim drugačija od svih prethodnih, malo smo promenili sadržaj, "suprotstavili" se libretistima Nuiteru i Sen-Leonu - otkriva Dobrijevićeva. - Sa otvorenim i pozitivnim stavom i željom da svi ljudi žive u miru, te da se sve različitosti pomire, kreirali smo Kopelijusa koji se saživi sa mladošću koja ga je izigrala, prevarila, malo i ponizila... Naš Kopelijus je pomalo i Don Kihot, jedna pozitivna osoba, stvaralac, umetnik, koji na kraju razume mladost i integriše se u selo koje ga je dotle odbacivalo.
Ljubinka veruje da sve baletske predstave koje su deo tog "gvozdenog", klasičnog repertoara valja "renovirati" i približiti današnjem gledaocu.
- Danas publika sve dobija dajdžestirano, davno su minula vremena kada je, na primer, sanktpeterburška publika ostajala u pozorištu po tri-četiri sata, gledajući balete sa po dve ili tri stotine ljudi na sceni - smatra ova koreografkinja.
Primabalerina Ana Pavlović, koja će se večeras (prvi put u karijeri) predstaviti u roli Svanilde, kaže da je neuobičajeno da ovu ulogu, koja se uglavnom igra na početku karijere, zaigra balerina u zrelim godinama.
- Zbog toga sam se trudila da svojoj igri dam dečji ton, ali dopunjen snagom iskustva koje posedujem posle više od dvadeset godina rada - navodi Ana Pavlović. - Radujem se što, prvi put, igram u baletu koji je dečji, i uz koji će na pravi način moći da stasava neka naša buduća publika.