NA TROTINETU NE BRŽE OD BRZOG HODA: Predlog Zakona o bezbednosti saobraćaja obuhvatiće i popularno prevozno sredstvo

S. B. MILOŠEVIĆ

31. 08. 2020. u 10:00

KAZNA od 5.000 do 75.000 dinara čeka Kraljevčane zbog vožnje trotinetima pešačkom zonom! Saobraćajna inspekcija i Odeljenje komunalne milicije u ovom gradu počeće sa podnošenjem prekršajnih prijava, pošto se ova vozila kreću velikom brzinom i predstavljaju pretnju po bezbednost pešaka. Ovom odlukom, kraljevačka lokalna samouprava je postala druga u Srbiji koja je ograničila vožnju trotineta. Pre njih, to je 2019. uradio Grad Sombor, zabranivši vožnju trotineta po pešačkoj zoni.

НА ТРОТИНЕТУ НЕ БРЖЕ ОД БРЗОГ ХОДА: Предлог Закона о безбедности саобраћаја обухватиће и популарно превозно средство

Foto P. Mitić

Električnih dvotočkaša na ulicama je sve više, a od zakona, koji bi regulisao vožnju ovom spravom ulicama grada, ni traga. Na tome, kako kažu u Agenciji za bezbednost saobraćaja, radi radna grupa Ministarstva unutrašnjih poslova, a očekuje se da će predlog tog zakona biti gotov do kraja ove godine.

U Agenciji kažu da je Evropsko udruženje saobraćajnih policija TISPOL dostavilo Upravi saobraćajne policije podatke o zakonskoj regulativi iz desetak zemalja za električne bicikle i trotinete.

- Republika Srbija je najbliža slovenačkom modelu, po kojem bi bilo dozvoljeno da električni trotineti idu trotoarom i biciklističkim stazama i to brzinom ne većom od šest kilometara na sat. A nikako kolovozom - kažu u Agenciji.

O trotinetima i da li ih i kako regulisati zakonom, nedavno se raspravljalo i na 15. Međunarodnoj konferenciji "Bezbednost saobraćaja u lokalnoj zajednici" koja je održana u Vrnjačkoj Banji. Predsednik naučno-programskog odbora konferencije prof. Krsto Lipovac, šef katedre za bezbednost saobraćaja Saobraćajnog fakulteta u Beogradu, za "Novosti", ističe da su predstavljena i iskustva iz Evrope, kao i da se mogu izdvojiti tri najvažnija zaključka.

KORONA POSPEŠILA PRODAJU

PANDEMIJA virusa korona doprinela je dodatnoj popularizaciji trotineta.

- Od maja, mnogo je mojih prijatelja koji su kupili ove sprave, jer lako mogu da stignu do željene destinacije izbegavajući javni prevoz. Trotinet se lako sklapa i mogu da ga držim na radnom mestu. U vožnji, trudim se da budem oprezan, ali znam da ima onih koji ovu spravu voze velikom brzinom, čak i po tramvajskim bašticama - kaže Beograđanin Saša M.

- Prvo, nema jedinstvenog stava o regulisanju ovog vida saobraćaja. Drugo, nije se obistinilo očekivanje da će se ljudi iz automobila prebaciti na trotinete, već se dogodilo to da su pešaci prešli na ove sprave, čime je povećana fizička neaktivnost. Poslednje, u centru velikih gradova, gde nema puno prostora za parkiranje, sve više je korisnika električnih dvotočkaša - navodi Lipovac.

Profesor ističe i da je pitanje bezbednosti učešća ovih vozila u saobraćaju u žiži interesovanja stručnjaka. Vozila ugrožavaju pešake, a sami korisnici su ranjiva grupa učesnika u saobraćaju. Njih ugrožavaju vozači drugih vozila, a evidentirane su nezgode između trotineta jer neki razvijaju brzine i do 70 kilometara na sat.

Foto P. Mitić

- S obzirom na različite uslove saobraćajne infrastrukture, stručnjaci su blizu stava da, na državnom nivou, ne treba propisivati tvrda pravila o tome kojim površinama treba da se kreću trotineti, već se to treba ostaviti lokalnim zajednicama, odnosno definisati saobraćajnim znakovima i konkretnim režimima saobraćaja - kaže sagovornik "Novosti".

Ono što bi na državnom nivou trebalo regulisati, prema Lipovcu, jesu minimalni tehnički uslovi koje moraju da ispunjavaju ova vozila: maksimalne brzine, obaveze homogacije, uslove za vozače. Trebalo bi zabraniti ona vozila koja razvijaju brzine veće od 40 kilometara na čas, smatra profesor:

- Na državnom nivou treba rešiti i pitanje registracije, odnosno da li registrovati one koji se kreću do 10 kilometara na čas, ili samo vozila koja razvijaju brzine preko 25 kilometara. Takođe bi trebalo propisati koja od ovih vozila moraju ići na tehnički pregled, da li moraju biti osigurana.Iskustva u SAD pokazuju da je životni vek ovih vozila kratak, manji od godine, pa se javlja problem njihovog održavanja i odlaganja.

Tu je i pitanje odgovornosti i osiguranja vozila u slučaju saobraćajne nezgode. Neke evropske države uvele su obavezno osiguranje trotineta. Kaže i da sa registracijom vozila, država mora i da reguliše da li vozači treba da polažu za dozvolu za vožnju pojedinih kategorija trotineta, a onda da propiše da li obuka za polaganje treba da bude samo teorijska ili i praktična. Kako tvrdi, za kategorije trotineta koje imaju veću masu i brzine, moraće da se organizuju obuke, ali i polaganje vozačkog ispita.

NE PREVOZITI DECU

DOK novi zakon ne stupi na snagu, Agencija za bezbednost saobraćaja apeluje na građane da ne upravljaju trotinetima na kolovozu, kao i da maksimalno koriste biciklističke staze.

- Na trotoarima ne treba da idu brže od brzog hoda pešaka, odnosno šest kilometara na čas i da u vreme smanjene vidljivost nose retroreflektujuće prsluke i koriste svetla.Preporučujemo da ne prevoze decu, koja obično stoje na trotinetu ispred njih, ili da deci stavljaju kacige.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (7)

RUSI U ŠOKU: Evakuisali 1.500 takmičara iz Krokusa, nijedan nije stradao od terorista, a sad se bune: Što nas niste spasili ranije? (VIDEO)