TOMA NIJE PRIHVATAO UCENjIVAČKU ULOGU SMRTI: Reditelj Zoran Lisinac o filmu i seriji o Tomi Zdravkoviću

Jelena BANjANIN

06. 09. 2020. u 19:30

ТОМА НИЈЕ ПРИХВАТАО УЦЕЊИВАЧКУ УЛОГУ СМРТИ: Редитељ Зоран Лисинац о филму и серији о Томи Здравковићу

Foto: Privatna arhiva

REDITELj Zoran Lisinac (1983), moglo bi se reći, ostvario je američki san.

Kao klinac, devetogodišnjak, crtao je stripove koji su objavljivani u lokalnom kruševačkom magazinu, završio je prestižnu filmsku školu i uputio se put Holivuda sa starijim bratom Vladimirom, kojem su roditelji dali sedam dolara za sreću. Zoran je radio na recepciji hotela, neumorno pisao scenarija i uz pomoć brata, koji je bio producent, režirao prvi film, "Pored puta".

Za premijeru ovog filma na Festu 2013. u Beograd je došla holivudska zvezda Majkl Medsen, a u Lisinčevom drugom filmu The Islander igra jaka glumačka postava koju predvode Kerolajn Gudol i Džejms Kozmo. Život i rad u Los Anđelesu, gde skoro dve decenije sa bratom vodi produkcijsku kuću "Metakon filmorks", nisu bili prepreka da se Zoran Lisinac sa Draganom Bjelogrlićem upusti u režiranje izazovnog filma i serije o Tomi Zdravkoviću.

* Koliko bi životna priča Tome Zdravkovića bila zanimljiva holivudskoj filmskoj industriji za ekranizaciju? Ima li naš "pesnik tuge" pandan u američkoj kulturi?

- Hm... Čet Baker je imao prilično turbulentan život i bio je, kako sam čitao, prek čovek. Frenk Sinatra je imao tu priču "od trnja do zvezda". Voleo je kocku, piće, žene, ali se, za razliku od Tome, petljao sa mafijom i nije pisao svoje pesme. Ne pada mi na pamet niko ko bi bio prava paralela Tomi. Važno je i da smo još tokom pisanja scenarija insistirali da se ne oslanjamo previše na lik Tome, koga ljudi znaju i vole, već da ga strogo tretiramo kao dramski lik, po dramaturškim kanonima. Mislim da imamo šansu da ispričamo ovu priču univerzalno.

Foto: Aleksandar Kujučev

Tamara Dragičević i Milan Marić kao Silvana Armenulić i Toma Zdravković

* Kada uporedite, kako izgleda saradnja sa ovdašnjim, a kako sa glumcima preko okeana?

- Mislim da se generalno način rada razlikuje po svim sektorima, što je i normalno s obzirom na kulturno-mentalitetsku razliku. Saradnja sa glumcima razlikuje se od slučaja do slučaja. Kao reditelj pokušavam da se adaptiram na njihov metod rada, jer neki glumci traže dubinske razgovore o liku, motivacijama, prošlosti karaktera, dok drugi ne žele da pričaju uopšte i samo se pojave i ponude nešto na prvom dublu. Generalno je dobro kada glumci dođu sa idejama. Mi smo šest meseci intenzivno radili na scenariju, a kada neko ko se bavi likom poslednjih mesec dana dođe sa svežom idejom to uglavnom dobro prođe.

* Niste sami pisali scenario, niti ste sami na poziciji reditelja. Koliko je to olakšavajuće, a u kom pogledu otežavajuće?

- Scenario za film napisao je Nikola Kolja Pejaković. Tu prvu verziju sam čitao pre dve godine, a potom smo Bjela i ja krenuli da radimo na drugoj ruci. Imali smo dosta saradnika. Priključio nam se Ranko Božić, koji je pisao detalje u vezi sa Sarajevom i Bosnom. Isto su doprinele Hajdana Baletić i Maja Todorović. Seriju, koja je naknadno naručena, pisali smo iz tzv. sobe za pisce. Svako je imao zadatak da prati neki lik i potom smo se sastajali i razvijali priču. Film smo pre dva meseca počeli da tažimo i "izvlačimo" iz materijala serije, ali da mu istovremeno nađemo zasebnu logiku i dramsku strukturu. Kada budu gotovi, film i serija će biti dosta drugačiji.

PRIJATELjSTVO SA MIKOM ANTIĆEM I ZORANOM RADMILOVIĆEM

* TAJ, i po pesmi i životu osobeni čovek prevazilazio je nametnute razlike između urbanog i ruralnog, ali i kulturnog i estradnog kao autentičnog i lažnog. U ovakvom "čitanju" Toma nije samo kafanski boem već i buntovnik?

- Ideja o buntovništvu je uvek nekako uslovljena duhom vremena u kome se bunt manifestuje. Tako da je u vremenu kada je postojao nekakav "ram" za način na koji treba živeti Toma "ispadao" iz tog rama i nije prihvatao ucenjivačku ulogu smrti. Nije upadao ni u jedan kalup, a estradnom miljeu se na neki način podrugivao. Ono što je posebno kod Tome jeste veliko prijateljstvo sa Zoranom Radmilovićem i Mikom Antićem. Sva trojica su umrla od raka u srednjim godinama, a kasnije su dobili spomenike. Bili su veoma različiti, ali su, što bi rekao Mika Antić, "imali o čemu da piju". Inače veliki obožavalac Zorana Radmilovića i Mike Antića. Siguran sam da se o avanturama njih trojice može snimiti jedan prljavi desperadovski film.

* Šta vas je motivisalo da se opredelite za režiju "Tome"?

- Inače me zavedu priče o antiherojima. Zanimljivo mi je to "obijanje o zidove" žanra koje se desi kada takvo šta uradite. Riskantno je, jer je u tom slučaju najzahtevnije izazvati empatiju prema liku, ali sve što je vredno raditi su zapravo stvari koje su riskantne.

* Kako se borite sa izazovom oživljavanja ličnosti iz bliske prošlosti, koje se još mnogi sećaju, a samim tim i sa brojnim očekivanjima?

- Upravo zbog toga smo se odlučili da napravimo impresionistički portret Tome Zdravkovića. U procesu pisanja scenarija shvatili smo da tog čoveka zapravo niko nije dešifrovao, s obzirom na to da se svedočanstva o njegovom karakteru znatno ne podudaraju. Shodno tome, ovaj film, a i serija, biće naša impresija o mitu i legendi Tome Zdravkovića.

* Koliko je istine, a koliko mita, u ovoj filmskoj priči o životu Tome Zdravkovića i ljudi oko njega?

Foto: Aleksandar Kujučev

Milan Marić kao Toma Zdravković

- Naša sećanja na stvari koje su nam se dešavale, kakve god bile, uvek su određena načinom na koji smo ih doživeli i načinom na koji ih pamtimo. Punktovi ostaju urezani, poput onih Andrićevih "Znakova pored puta", dok su koraci do njih kreacija naše mašte.

* Ko vam se najviše od članova Tomine porodice otvorio i poverio o njemu, njegovoj prošlosti, danima i noćima provedenim u kafani?

- Njegov brat Novica Zdravković. Sa njim smo nekoliko puta bili u kafani, kao i na video-konferenciji tokom vanrednog stanja. On je bio od velike pomoći jer je poznavao Tomu, i kao brat bio uz njega. Novica nam je dešifrovao neke Tomine specifičnosti i crte do kojih nismo došli putem knjiga ili gradskih mitova i legendi.

* Sada, kada ste ga bolje i dublje "upoznali", šta za vas predstavlja ili simbolizuje Toma Zdravković?

- Mislim da se svi plašimo "pogrešnog života", odnosno da se odlučimo na jedno skretanje umesto drugog, koje će nam definisati ovo vreme na Zemlji. Deluje mi da je Toma jedan od onih koji su živeli barem pet života u tom jednom. Tako se onda obesmišljava teza o pogrešnom životu i ostaju samo život i odluke koje su ga odredile sa svim modricama i ožiljcima koji svedoče da je proživljen.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

Mika

06.09.2020. 19:35

Kad je Toma umro reditelj je bio dete . Za film o Tomi je bolja opcija neki stariji reditelj koji je ziveo u Tomino vreme, uzivo ga slusao, mozda i poznavao...