POZORIŠNA KRITIKA: Delanje i nedelanje; Šlink, Šili: "Čitač".Reditelj Boris Liješević. BDP i "Beoart"

28. 10. 2020. u 10:23

U drami, koja nastaje dramatizacijom (Fedor Šili) romana Bernarda Šlinka "Čitač", u kojoj petnaestogodišnji Mihael Berg (Marko Grabež), učenik čiji je otac bio docent, izbačen u naletu nacizma (Slobodan Ninković), stupa u ljubavnu vezu sa dvadeset godina starijom Hanom Šmit (Mirjana Karanović), koju će sedam godina kasnije videti kao glavnooptuženu na suđenju čuvarkama u nacističkom logoru, reč je o nacističkom zločinu i njegovoj konačnoj osudi.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Делање и неделање; Шлинк, Шили: Читач.Редитељ Борис Лијешевић. БДП и Беоарт

Glavna tema ove predstave je, ipak, kako se i koliko čovek, vaspitan po građanskim društvenim normama može nositi sa sopstvenim i tuđim grehom i koliko mu to uništava život.

Pođimo od kraja: Hana Šmit se, pre nego što će Mihael Berg doći po nju u zatvor, odakle je oslobođena služenja kazne doživotne robije, ubija, u svitanje. Po trakama, na kojima joj, kao u mladosti, čita veliku literaturu, Hana je naučila da čita, a ono što je, u dugim godinama tamnovanja, pročitala iz bogate zatvorske biblioteke, pokrenulo je u njoj nezaustavljiv proces poniranja u sopstvenu odgovornost. Ne samo za to što nije otključala vrata crkve, u kojoj su, na prisilnom maršu, izgorele logorašice iz Aušvica, nego i za Mihaelov emotivni život, preokrenut vezom s njom, neuspešan i nesrećan... Tom putanjom, unazad, otvara se tačna linija radnje ove predstave o grehu, o sagrešenju, najtačnije rečeno. Mihaelov otac je ćuteći prihvatio izgon sa univerziteta, Mihael je shvatio da je Hana, u strahu da se ne otkrije da je nepismena, priznala krivicu na sudu protiv nacista... Ćutao je i kada je mogao to da otkrije. Jedna za sve, ona koja je taj greh i pokrenula, Hana Šmit će, posle osamnaest godina robije, i platiti svojim životom za sve njih...

Marko Grabež i Mirjana Karanović, u odličnoj, vrlo bliskoj partnerskoj igri, bili su uverljiviji u drugom delu predstave, u kome su bili blizu svojih bioloških godina, a taj deo je, možda malim iskliznućem u Šilijevoj dramatizaciji, postao centralni deo priče, no nije imao dovoljno uporište u prvom delu, iz mladosti, da bi bio adekvatno uklopljen u ritam radnje. I Grabež, i Karanović, u prvom delu, kada ona ima trideset šest, a on petnaest godina, nisu bili potpuno spontani i ono mladalačko, infantilno, neophodno za nastavak teške priče, nije dovoljno došlo do izražaja... U harmoniji emocija i činjenica, kojima Boris Liješević, reditelj retkog senzibiliteta i osećanja za dramsko, potpuno vlada, od "Čitača", zajedno s njim, stvaraju veliku predstavu i Slobodan Ninković, Jadranka Selec, Milica Zarić, Ivan Tomić, svi u nekoliko uloga iz dalje, ili bliže istorije ove hamartiologije, koja greh nečinjenja, ćutanja, zaklanjanja stavlja isped stvarne, dokazane i kažnjene krivice.