DAMNjAN NA ISKUSTVIMA DAMNjANA:Izložba u Narodnom muzeju

M. KRALj

23. 09. 2020. u 09:38

ДАМЊАН НА ИСКУСТВИМА ДАМЊАНА:Изложба у Народном музеју

Foto Narodni muzej

ŽELjA mi je da moja dela imaju svoj pandan u životu: ona tako, imaju svoju svrhu.

Ti simboli života, koji su došli na slike posredstvom mog duha, dobijaju novi poredak, smisao i odnose, pokušavajući da ukažu na neminovnost dolazećeg vremena.

Ovo je jednom prilikom, kada su mu izlagana dela iz zbirke Narodnog muzeja, rekao Radomir Damnjanović Damnjan, beogradski umetnik koji je međunarodnu reputaciju gradio u Milanu, još od 1974. godine. A večeras će naša krovna muzejska institucija predstaviti dela iz svih perioda njegovog stvaralaštva, deo reprezentativnog dara dobijenog od slikarevog brata. Autor postavke "Damnjan na iskustvma Damnjana", koja će biti otvorena od 19 časova, jeste muzejski savetnik Gordana Stanišić.

"AUTOPORTRET", Foto Narodni muzej

Odabrani radovi - slike, crteži, grafike, kolaži, objekti, instalacije i fotografije, koji će biti postavljeni na prvom i drugom spratu Narodnog muzeja, najznačajniji su deo poklon- zbirke Dragoslava Damnjanovića. Od 2005. do 2013. godine, on je muzeju na Trgu republike poklanjao, uz Damnjanova, i dela domaćih i stranih umetnika iz druge polovine 20. veka, a zbirka je prvi put javno predstavljena 2011. godine u "Muzeju 25. maj".

HETEROGENOST NIJE MANA

ZBOG čitavog spektra izražajnosti, od slikanja, preko konceptualnih radova, do performansa i fotografije, neki kritičari su Damnjanovićev rad ocenjivali kao heterogen, o čemu je on, jednom, u razgovoru za naš list, rekao:

- Heterogenost nije negativna stvar, mada je kod nas prisutan taj negativni prizvuk, kao da je reč o osobi koja ne zna gde je, koja tumara, lunja, udara u bandere. To je, međutim, jedno tipično provincijalno razmišljanje, tačnije greška, jer u filozofskom smislu heterogenost znači nešto sasvim drugo.

Tokom sedamdesetih godina, Damnjanović je bio jedan od najdoslednijih i najprovokativnijih neoavangardnih stvaralaca, koji se izražavao i kroz proširene medije (performans, video, fotografija), ali se nikada nije odrekao slike i čistog slikarstva. Tokom decenija bio je učesnik najznačajnih međunarodnih manifestacija, priznat na svetskoj sceni. Dela mu se nalaze u mnogim muzejima i galerijama, kao i mnogobrojnim privatnim kolekcijama u Evropi i van nje.

"mrtva priroda", Foto Narodni muzej

Damnjan je svih ovih decenija stvarao i stvorio ličnu dimenziju realnog, od početka uspostavio svoj sistem vrednosti, na anomalije reagovao kritički, angažovano i beskompromisno provokativno, dosledan sopstvenim stavovima, ističe Gordana Stanišić:

- Damnjan je jednostavno, umetnik revolucionarne svesti - zaključuje autorka izložbe koja će trajati do 13. decembra. - I bez ikakve sumnje, jedan od retko istrajnih fenomena i neosporenih autoriteta različitih poetika savremenog doba, izraženi individualista koji se nikada nije prilagođavao umetnosti, već je njenu prirodu suvereno i u najkompleksnijem značenju prilagodio sebi.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)