ČUVAJTE POZORIŠNU GRAĐU ZA NOVE GENERACIJE:Posle tekstova u "Novostima", ministarka kulture Maja Gojković uputila pismo RTS-u

Vukica STRUGAR

02. 02. 2023. u 14:17

SERIJA tekstova objavljena u našem listu pod zajedničkim naslovom i pitanjem ("Hoće li se, posle više od pola veka, obustaviti profesionalno snimanje pozorišnih predstava") naišlo je na snažan odjek u javnosti, koja je bila zatečena činjenicom da bi se "iz večeri u tajnosti" moglo prekinuti s praksom arhiviranja pozorišnih ostvarenja za buduća pokolenja.

ЧУВАЈТЕ ПОЗОРИШНУ ГРАЂУ ЗА НОВЕ ГЕНЕРАЦИЈЕ:После текстова у Новостима, министарка културе Маја Гојковић упутила писмо РТС-у

foto:Arhiva "Novosti"

Da pisanje "Večernjih novosti" nije ostalo bez reakcije nadležnog Ministarstva u kome su uvideli značaj i moguće posledice jedne ovakve odluke, najbolje svedoči pismo potpredsednice Vlade i ministarke kulture Maje Gojković, upućene vodećim ljudima RTS (direktoru Draganu Bujoševiću i predsedniku Upravnog odbora Branislavu Klanščeku) u kojem se navodi:

"Ministarstvu kulture obratilo se više ličnosti iz sveta kulture povodom najave da će Radio-televizija Srbije, posle više od pola veka obustaviti snimanje pozorišnih predstava. Ovim putem pozivam vas da još jednom razmotrite navedenu odluku, imajući u vidu da su zahvaljujući snimcima RTS-a, mnoge pozorišne predstave dostupne generacijama koje nisu imale priliku da ih pogledaju. Pozorišna građa koja se na ovaj način čuva od zaborava, važan je materijal i za naučni i istraživački rad u oblasti istorije pozorišne umetnosti."

Na kraju, ministarka Maja Gojković, ističe da veruje da će "rukovodstvo RTS-a, uz stručnu pomoć naših najvažnijih pozorišnih kuća, uspeti da ustanovi principe i mehanizme za buduće snimanje pozorišnih predstava, što bi bilo od višestruke koristi za očuvanje ovog važnog dela kulturnog nasleđa Srbije".

Tako je i sa najodgovornijeg mesta upućen apel da se ovako (ne)promišljena odluka još jednom preispita. U protivnom, bio bi to prekid prakse započete davne 1958. godine, na samim počecima televizije i u vreme kada još nisu postojale tehničke mogućnosti, ali je postojala dobra volja i svest o višem interesu. Ukoliko bi se ona danas zanemarila, pozorišna umetnost kao najefemernija od svih umetnosti, ostala bi bez traga u vremenu, pa ubuduće ne bismo mogli ni da pretpostavimo kako je izgledao jedan pozorišni čin, rediteljski rukopis ili neki veliki glumac na sceni. Da podsetimno, 28. decembra je urađen prvi "živi" prenos, a od kada je (1961) zbog Konferencije nesvrstanih nabavljen magnetoskop počele su redovno da se snimaju predstave, među njima i one antologijske - koje do naših dana ne prestaju da intrigiraju pozorišne zaljubljenike.

Na taj način je, u prethodnih pola veka, "ovekovečeno" oko dve stotine predstava čije, ni u mnogo težim od naših dana, snimanje i arhiviranje nije dovođeno u pitanje. Uostalom, kako reče jedan od sagovornika našeg lista, snimanje predstava ima kulturološki značaj ne samo za istoriju pozorišta već i same televizije, izražavajući bojazan da je u "svetu jeftine zabave televizija zaboravila jednu od svojih značajnih misija, a to je da bude i umetnička grana a ne samo jeftina, populistička zabava". Ovaj stav dokumetovan je i činjenicom da već pet-šest godina nije snimljena nijedna TV drama u samostalnoj produkciji RTS, po kojima je nekada bila čuvena Televizija Beograd.

foto: Narodno pozorište

 

Kada se sve ovo ima u vidu, utoliko je značajnija brza i odgovorna reakcija Ministarstva kulture, jer bi se u protivnom moglo desiti da predstava "Carstvo mraka" Narodnog pozorišta (snimljena 26. decembra prošle godine) zauvek ostane poslednji sačuvani pozorišni čin za sve buduće generacije. Da to nije iznenadna odluka RTS niti posledica nepovoljnih finansijskih prilika, svedoči odgovor koji smo dobili iz same kuće: tokom cele prethodne godine "Carstvo mraka" je i jedina snimljena predstava, kao i da u ovoj kalendarskoj godini u planu nemaju - nijednu.

Obrazloženje koje smo dobili za ovakav potez, moglo bi se svesti na konstataciju da su se na njega odlučili zbog smanjenog budžeta, što je uslovilo "preusmeravanje" sredstava na komercijalno isplativije, igrane serije. Ostaje da se nadamo da će imajući na umu i svoju umetničku (a s njom i edukativnu) funkciju, ipak, preispitati odluku i, uprkos smanjenom budžetu, preraspodeliti sredstva, u skladu sa nazivom - Redakcija dramskog i domaćeg serijskog programa RTS.

NEPROCENjIVA VREDNOST

SNIMCI pozorišnih predstava su, kako ističu na FDU, od neprocenjive vrednosti. Između ostalog, i primarna su građa za proučavanje pozorišta iz prošlosti i jedno od osnovnih sredstava za istoriju pozorišta. Sa studentima se analiziraju snimci značajnih predstava, što predstavlja nezamenjivo nastavno oruđe.

Inače, naša pozorišta ne poseduju opremu s kojom bi mogla da ostvare kvalitetne snimke, pa bi i zbog ove činjenice profesionalno snimanje moralo da bude dužnost i obaveza nacionalnog servisa.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ČUVAMO DEDOVINU I GROBOVE SINOVA Uprkos tragedijama, porodica Mihajla Tomaševića, iz Suvog Grla kod Srbice, opstaje na svom ognjištu (FOTO)

ČUVAMO DEDOVINU I GROBOVE SINOVA Uprkos tragedijama, porodica Mihajla Tomaševića, iz Suvog Grla kod Srbice, opstaje na svom ognjištu (FOTO)

OVO su grobovi mojih sinova. Stojadina, rođenog 1979, koji je poginuo na Košarama i Stevana, dve godine mlađeg, koji je 2002, vozeći traktor nagazio na protivtenkovsku minu koju su na putu u selu postavili Albanci. Ovde na groblju mi je druga kuća, a ona u kojoj živim sa suprugom Miladinkom Micom i sinom Darkom je nekoliko kilometara odavde. I, dok sam živ sa Kosova i Metohije seliti se neću, čuvaću svoj dom i grobove sinova.

18. 04. 2024. u 10:45

Komentari (0)

NEZNANJE, PORICANJE I ZABORAV : Filozofsko pozorište u Bitef teatru