BIO JE PESNIK ZAGONETNIH STIHOVA: Održan naučni skup "Poetički koncepti Milutina Petrovića" u SKD

D. Bogutović

18. 10. 2021. u 13:21

BIO je čovek institucija i pesnik i urednik i osnivač pesničkih i književnih časopisa i društava.

БИО ЈЕ ПЕСНИК ЗАГОНЕТНИХ СТИХОВА: Одржан научни скуп Поетички концепти Милутина Петровића у СКД

Foto Privatna arhiva

Jedna od onih veličina koje svojim tihim i upornim radom ostavljaju duboke tragove ne samo svog pesničkog opusa već i cele pesničke generacije kojoj je pripadao. Ovo je istakla dr Svetlana Šeatović, na naučnom skupu "Poetički koncepti Milutina Petrovića" koji su organizovali Institut za književnost i Srpsko književno društvo, povodom 80 godina od rođenja pesnika i pola veka od objavljivanja prve zbirke.

Napominjući da lik i delo Milutina Petrovića (1941-2020) prizivaju Borislava Radovića, bliskog prijatelja i poetički srodnog pesnika, Šeatovićeva je rekla:

- NJegova poezija je uvek delovala kao fragmentarna, eliptična i hermetična, a istinski duboka i slojevita. To je poezija koja je bila stalno na ivici govora i ćutanja bežeći od retorike i buke. Petrovićeva poezija je poezija zaumnosti, samozatajenosti koju svako mora da osluškuje i naslućuje, a najbliža je u pojedinim fazama Momčilu Nastasijeviću.

Poetski opus ovog pesnika odaje utisak doslednog ispunjenja zahteva pesničke racionalnosti, odnosno beskompromisnog podvrgavanja unapred izabranom poetičkom konceptu, rekao je dr Mihajlo Pantić, i dodao:

- Bio je pesnik koji se neprestano suočavao sa pitanjem nemoći jezika da nam saopšti nesaopštivost. On je pesnik koji je stanje permanentnog jezičkog eksperimenta, i više nego stroge selekcije reči koja teži osamostaljenju jer jedva da ostaje u labavoj vezi sa drugim rečima iz polja pesme, pretvorio u vrlo stabilan, prepoznatljiv prostor stvaranja. NJegova poezija značajno je uticala na kasnije generacije srpskih pesnika.

Otkako je pre pola veka pročitao znamenitu Petrovićevu pesničku knjigu "Glava na panju", poezija ovog autora je za Vasu Pavkovića bila privlačna zagonetka.

- Ta njena zagonetna privlačnost je i bila uzrok da više puta pišem o njoj, ali i da je kontinuirano čitam, uvek ispočetka, i da je pratim u njenim reinkarnacijama odnosno novim pesničkim knjigama - rekao je Pavković.

- Tako je bilo dok se Milutin Petrović oglašavao stihovima, pojavljivao u javnosti, na ovaj ili onaj način. Uvek diskretno i sa strane. Nikad pretenciozno i nadmeno. Nikad kurtoazno i neodmereno. Gotovo uvek u crnom, uz nekoliko škrtih, prisnih reči i sa osmehom koji je bio odgovor na najrazličitije izazove, kako u umetnosti tako i u realnosti. Svaka njegova pesnička knjiga bila je projekat, jedinstvena vizija visoko organizovane forme (knjige) i pri tome je svaka njegova pesma, više ili manje, često i čudesno i neverovatno, bila semantički i smisaono zagonetan tekst.

Verujući da je poezija u svojoj osnovi zatamnjeni govor, Petrović je sažimao, svodio pesnički govor na male jezgrovitosti, a stihove redukovao na usamljene reći, istakao je Gojko Božović i zaključio:

- Od "Promene" do "Izbora" (2007), knjige u kojoj se u rigoroznom autorskom izboru predočava ova pesnička avantura u šezdesetak pesama iz sedam pesničkih knjiga, Petrović je radikalni modernista koji se u pesničkom govoru neprestano približava ćutanju.

Foto Privatna arhiva

Urednici skupa dr Bojan Čolak i dr Marko Avramović pomenuli su da se istraživanja moderne srpske poezije na Institutu za književnost vrše već 30 godina, i da je njima obuhvaćen niz najznačajnijih modernih srpskih pesnika, ali i u njih uključen veliki broj najzapaženijih proučavalaca naše lirike.

Radikalna odricanja

U IZLAGANJU prof. dr Aleksandar Jerkov podsetio je na pesničke izbore koje je pravio Milutin Petrović, i istakao da je po sredi jedno od najradikalnijih odricanja od sopstvenih ranih stihova. Prof. dr Tatjana Rosić je skrenula pažnju i na moguću političnost i društvenu provokativnost stihova Milutina Petrovića, što se u tumačenjima stihova ovog autora najčešće previđa.

ZAPRATITE NPORTAL NA FEJSBUKU

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)