POGLED ISKOSA: Novi stil Majolinice

Piše: Dejan Đorić

28. 12. 2022. u 14:04

U MORU prosečnih izložbi nedavno je jedna skrenula pažnju.

ПОГЛЕД ИСКОСА: Нови стил Мајолинице

Maja Majolinica, Leto, 2022, 50x50 cm

U beogradskoj Galeriji "Singidunum" održana je izložba slika Maje Jovanović Majolinice (Beograd, 1982). Reč je o akademski školovanoj slikarki, koja je diplomirala na Akademiji umetnosti u Novom Sadu a postdiplomske studije završila na Akademiji lepih umetnosti Brera u Milanu. Činjenica da je ova umetnica prošla akademsko školovanje nije nevažna. Na osnovu klasičnih znanja izgradila je sasvim drugačije viđenje sveta slike, neku vrstu redefinicije tradicije. Umesto avangardnih destrukcija, nihilizma velikih monohroma, postslikarske apstrakcije, digitalnog mulja i dosadnih novih medija postkonceptualizma, otvorila je dveri šarmantnih, skromnih vizija. U doba svetskog zamora i likovne depresivnosti njeno slikarstvo je optimističko, a ona kao dete velikog grada slika ono što najbolje poznaje - urbane teme sa po nekom morskom, sa odmora. To su zapravo žanr slike, neka vrsta lične hronike, autobiografije, sećanja ili ispovesti, iskazane svedenim načinom, pojednostavljeno, sa poznavanjem istorije (post)modernog slikarstva. Majolinica u svojoj figuraciji uvažava iskustva ekspresionizma i apstrakcije a njen kolorit je uvek prilagođen određenoj atmosferi slike, u znaku pastelnih, prigušenih, kultivisanih tonova.

Nekom može da se svidi ili ne ovakvo slikarstvo, međutim, Majolinica je formirala potpuno novi tip figuracije u našoj umetnosti, koji ne pripada nijednoj vladajućoj dogmi, velikim stilskim formacijama fantastike ili realizma. Krajnje intimno i lično, njeno slikarstvo ima i nečeg naivnog u onoj meri u kojoj je to potrebno previše profesionalizovanoj umetnosti, bez ljudske mere. Ima i dečjeg, kao vida kritike loše stvarnosti i potrebe da se umetnost zasnuje na zdravim osnovama detinjstva. Ona svakako nije neki naivni niti art-brut slikar, a njene vrste deformacija i stilizacija su od onih koje je vršio Fernando Botero. On nije slikao debele žene i muškarce već nastojao da na nov način reši stare anatomske i kompozicione probleme. Tako i Majolinica jasno i čisto stvara svoj novi stil u okviru figuracije, pomera njene granice, redefiniše je i svodi na elementarnije odnose posle svih iskustava u tom drevnom vidu izražavanja. Mada možda i karikaturalno, njeno slikarstvo ne zna za estetiku užasa i šokantnog, ni sa čim ne ugrožava posmatrača, niti ga zbunjuje. Stranci su to odmah prepoznali, pa je 2009. godine dobila nagradu na završnim studijama za "Originalan lični stil", na Akademiji Brera u Milanu. Naziv njene izložbe od četrdesetak slika u Galeriji ULUPUDS bio je "Pričam ti sliku", što nedvosmisleno upućuje na figuraciju kao izraz naracije, na aktuelizaciju priče koja je od prvih modernih slikara proglašena za jeres. Tako i naziv označava autorkino prevrednovanje i tumačenje slikarstva, poziv da se ono, što da ne, vrati i pričanju priča, ako ima šta da kaže.

BONUS VIDEO: SRPSKA AKADEMIJA NAUKA I UMETNOSTI: Kuća znanja i čuvar srpske kulture i identiteta

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

A SRBIJA?! Pitali Ruse Za koga ćete da navijate na EURO 2024? - ovako su odgovorili