PUTOVANJE SKUPLJE NEGO I U NEMAČKOJ: Građanima Srbije međumesni transport skuplji od mnogih u EU, kartu plaćamo više od 16 do čak 145 odsto
GRAĐANI Srbije, od mesta do mesta, najradije putuju autobusom. On je najpoluarniji vid javnog prevoza. Poziciju, međutim, nije izborio pristupačnim cenama. Naprotiv, studije Komisije za zaštitu konkurencije i Svetske banke pokazuju da mi kartu plaćamo više nego mnogi u Evropskoj uniji. I to od 16 do čak 145 posto. Prevoznici, istovremeno, staničnu uslugu plaćaju 35 odsto skuplje od kolega u Nemačkoj.
Korisnici usluga, zaključuje studija, mogli bi da uštede 20 miliona dolara godišnje na autobuskim kartama i staničnim uslugama kada bi konkurencija bila veća.
- Dohodak po stanovniku u Srbiji iznosio je 2019. godine 41 odsto proseka 27 zemalja članica EU - navodi se u analizi. - Međutim, uprkos razlikama u dohotku, cene karata po kilometru na linijama između dva veća grada bile su približno dvostruko veće od prosečne cene u zemljama EU. Utvrđeno je da su više i cene karata na linijama između srednjih i malih gradova. Podaci prikupljeni za ovo istraživanje tržišta ukazuju na to da su tipične cene koje autobuske stanice naplaćuju za ukrcavanje i iskrcavanje putnika više u Srbiji za bar 35 odsto nego u Nemačkoj ili Poljskoj. Prema proračunima zaposlenih Grupe Svetske banke, sniženje cena karata od deset odsto moglo bi da rezultira uštedom od nekih 20 miliona dolara za putnike u drumskom saobraćaju u Srbiji.
Prema podacima prikupljenim za ovo istraživanje tržišta, na dve trećine svih autobuskih linija u Srbiji saobraća samo po jedan prevoznik. Koncentracija je niža na republičkom nivou, gde deset najvećih poslovnih grupacija opslužuje 52 odsto mreže linija u Srbiji.
- Mada su usluge prevoza putnika u drumskom saobraćaju najčešće prirodno koncentrisane, regionalna dominacija prevoznika, zajedno sa malobrojnošću prevoznika na nacionalnom nivou, nije uobičajena pojava u strukturama tržišta drugih zemalja kao što je na primer Poljska - ističe se u dokumentu. - Auto-prevoznici su vlasnici većine autobuskih stanica, a svaki grad najčešće ima samo po jednu autobusku stanicu, čime se dodatno učvršćuje lokalna dominacija prevoznika. Podaci koje smo prikupili ukazuju na to da autobuske stanice u Srbiji često naplaćuju dodatne naknade na cenu karte prodate u svojim prostorijama i pružaju povezanim prevoznicima povoljniji tretman nego konkurentima.
DOMINANTAN DOMAĆI TRANSPORT
VIŠE od 56 miliona karata kupljeno je 2019. godine u međumesnom i lokalnom autobuskom prevozu. Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, oko 97 odsto tih karata prodato je za domaće polaske, a tri odsto za međunarodne.
- Oko 80 odsto linija u Srbiji duže je od 250 ili kraće od 100 kilometara - navodi se u sektorskoj studiji. - Najčešće su dužine između 25 i 50 kilometara. Razlog tome je što većina gradova nije direktno povezana železnicom, pa su zato autobusi osnova lokalnog javnog prevoza.
Preporučujemo
U PRIGRADSKOM I MEĐUMESNOM BEZ PROMENA: Novi red vožnje od 1. marta u Novom Sadu
25. 02. 2022. u 17:59
VELIKA AKCIJA POLICIJE: Otkriveno 9.542 prekršaja vozača autobusa i kamiona
14. 02. 2022. u 16:28
POJAČANA KONTROLA VOZAČA: Saobraćajna policija proveravaće autobuse i teretna vozila
07. 02. 2022. u 07:51
"IKARBUS" JOŠ ČEKA NA KINEZE: Spora privatizacija zemunske fabrike autobusa
27. 09. 2021. u 12:16
DANAS JE DOBAR DAN ZA SRBIJU: Vučić se oglasio sa važnim vestima (FOTO)
PREDSEDNIK Srbije Aleksandar Vučić nalazi se na putu za Pirot.
28. 03. 2024. u 12:05
EKSKLUZIVNO: Pogledajte šta policija radi u kući Dankine majke (VIDEO)
POLICIJA se trenutno nalazi u kući koja pripada porodici majke male Danke Ilić (2), koja je nestala pre dva dana upravo kod ove kuće u Banjskom polju kod Bora.
28. 03. 2024. u 12:06
NjEGOVO PONAŠANjE NAGOVESTILO KRAJ? Gde su Toni i Gaga poslednji put viđeni zajedno u javnosti
POSLE 25 godina braka, pevačica Dragan Mirković odlučila je da se razvede od svog supruga Tonija Bijelića.
26. 03. 2024. u 21:21
Komentari (0)