PUTOVANJE SKUPLJE NEGO I U NEMAČKOJ: Građanima Srbije međumesni transport skuplji od mnogih u EU, kartu plaćamo više od 16 do čak 145 odsto

S. BULATOVIĆ

06. 05. 2022. u 09:46

GRAĐANI Srbije, od mesta do mesta, najradije putuju autobusom. On je najpoluarniji vid javnog prevoza. Poziciju, međutim, nije izborio pristupačnim cenama. Naprotiv, studije Komisije za zaštitu konkurencije i Svetske banke pokazuju da mi kartu plaćamo više nego mnogi u Evropskoj uniji. I to od 16 do čak 145 posto. Prevoznici, istovremeno, staničnu uslugu plaćaju 35 odsto skuplje od kolega u Nemačkoj.

ПУТОВАЊЕ СКУПЉЕ НЕГО И У НЕМАЧКОЈ: Грађанима Србије међумесни транспорт скупљи од многих у ЕУ, карту плаћамо више од 16 до чак 145 одсто

Foto D. Milovanović

Korisnici usluga, zaključuje studija, mogli bi da uštede 20 miliona dolara godišnje na autobuskim kartama i staničnim uslugama kada bi konkurencija bila veća.

- Dohodak po stanovniku u Srbiji iznosio je 2019. godine 41 odsto proseka 27 zemalja članica EU - navodi se u analizi. - Međutim, uprkos razlikama u dohotku, cene karata po kilometru na linijama između dva veća grada bile su približno dvostruko veće od prosečne cene u zemljama EU. Utvrđeno je da su više i cene karata na linijama između srednjih i malih gradova. Podaci prikupljeni za ovo istraživanje tržišta ukazuju na to da su tipične cene koje autobuske stanice naplaćuju za ukrcavanje i iskrcavanje putnika više u Srbiji za bar 35 odsto nego u Nemačkoj ili Poljskoj. Prema proračunima zaposlenih Grupe Svetske banke, sniženje cena karata od deset odsto moglo bi da rezultira uštedom od nekih 20 miliona dolara za putnike u drumskom saobraćaju u Srbiji.

Prema podacima prikupljenim za ovo istraživanje tržišta, na dve trećine svih autobuskih linija u Srbiji saobraća samo po jedan prevoznik. Koncentracija je niža na republičkom nivou, gde deset najvećih poslovnih grupacija opslužuje 52 odsto mreže linija u Srbiji.

- Mada su usluge prevoza putnika u drumskom saobraćaju najčešće prirodno koncentrisane, regionalna dominacija prevoznika, zajedno sa malobrojnošću prevoznika na nacionalnom nivou, nije uobičajena pojava u strukturama tržišta drugih zemalja kao što je na primer Poljska - ističe se u dokumentu. - Auto-prevoznici su vlasnici većine autobuskih stanica, a svaki grad najčešće ima samo po jednu autobusku stanicu, čime se dodatno učvršćuje lokalna dominacija prevoznika. Podaci koje smo prikupili ukazuju na to da autobuske stanice u Srbiji često naplaćuju dodatne naknade na cenu karte prodate u svojim prostorijama i pružaju povezanim prevoznicima povoljniji tretman nego konkurentima.

DOMINANTAN DOMAĆI TRANSPORT

VIŠE od 56 miliona karata kupljeno je 2019. godine u međumesnom i lokalnom autobuskom prevozu. Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, oko 97 odsto tih karata prodato je za domaće polaske, a tri odsto za međunarodne.

- Oko 80 odsto linija u Srbiji duže je od 250 ili kraće od 100 kilometara - navodi se u sektorskoj studiji. - Najčešće su dužine između 25 i 50 kilometara. Razlog tome je što većina gradova nije direktno povezana železnicom, pa su zato autobusi osnova lokalnog javnog prevoza.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

BORIŠA SIMANIĆ ŠOKIRAO SVE! Evo šta je izjavio reprezentativac koji je izgubio bubreg igrajući za Srbiju (VIDEO)