ŠVAJCARSKI ALPI RASTU! Ovo otkriće je iznenadilo naučnike - evo do kojih saznanja su došli

Novosti onlajn

05. 12. 2020. u 10:50

ŠVAJCARSKI Alpi rastu, kaže nova studija koja otkriva da se deo planinskog lanca podiže brže nego što erodira. Otkriće je u suprotnosti sa zaključcima prethodne dve studije, koje su sugerisale da Alpi nisu niti rasli ni smanjivali se.

ШВАЈЦАРСКИ АЛПИ РАСТУ! Ово откриће је изненадило научнике - ево до којих сазнања су дошли

Foto: Piksabej

Međutim, međunarodni tim istraživača otkrio je da to nije slučaj. Jedan određeni izotop - berilijum-10 (10Be) - otkriva informacije o stepenu erozije u različitim delovima Alpa, saopštio je tim naučnika sa Instituta za geološke nauke Univerziteta u Bernu u Švajcarskoj.

Izotop 10Be se delimično formira kada kosmički zraci ili fragmenti atoma poput protona, elektrona i naelektrisanih jezgara prostruje kroz Zemljinu atmosferu i dođu na površinu planete. Kada ti kosmički zraci padnu na zemlju, recimo u stenovitim Alpima, oni pokreću nuklearnu reakciju u atomima kiseonika u kvarcu, koji formira 10Be.

Ovaj izotop se akumulira samo na najvišoj površini Zemlje, što znači da naučnici mogu da utvrde starost površine merenjem nivoa 10Be u sedimentu koji postoji oko nekoliko milenijuma. Kvarcna zrna sa visokom koncentracijom 10Be bila su verovatno veoma dugo izložena kosmičkim zracima. Nasuprot tome, uzorci sa niskim koncentracijama 10Be su mnogo mlađi. U Alpima se stenovita zrna koja sadrže 10Be ispiraju u planinske potoke i reke, koji ih nose u ravnice. Dakle, ako se u koritima nađe prilično niska koncentracija 10Be, to stvara novije sedimente i planina prilično brza erodira.

Foto: Piksabej

Alpi ne menjaju visinu ravnomerno. Na primer, u Valeu, kantonu u južnoj Švajcarskoj, Alpi se smanjuju, sa stopom erozije od gotovo 213 centimetara u milenijumu. Planinski region sa najsporijom stopom erozije, u istočnoj Švajcarskoj pored reke Tur, erodirao je samo 1,4 centimetara za 1.000 godina.

- Ova stopa erozije je vrlo niska, gotovo dosadna - rekao je koautor studije geolog Fric Šluneger.

Ali Centralni Alpi rastu, zahvaljujući tome što sporo erodiraju.

- Ovo je veliko iznenađenje, jer smo do sada pretpostavljali da su rast i erozija bili u ravnoteži - rekao je Šluneger. Da bi se lakše objasnilo, taj region Alpa raste oko 203 centimetra svakog milenijuma, nakon što se uzme u obzir erozija, otkrili su istraživači.

- To znači da Centralni Alpi i dalje rastu, i to iznenađujuće brzo - rekao je Šluneger.

U međuvremenu, erozija i uzdizanje su u ravnoteži u zapadnim Alpima, a erozija je brža od uzdizanja u istočnim Alpima.

(Live science)

ČUVAMO DEDOVINU I GROBOVE SINOVA Uprkos tragedijama, porodica Mihajla Tomaševića, iz Suvog Grla kod Srbice, opstaje na svom ognjištu (FOTO)

OVO su grobovi mojih sinova. Stojadina, rođenog 1979, koji je poginuo na Košarama i Stevana, dve godine mlađeg, koji je 2002, vozeći traktor nagazio na protivtenkovsku minu koju su na putu u selu postavili Albanci. Ovde na groblju mi je druga kuća, a ona u kojoj živim sa suprugom Miladinkom Micom i sinom Darkom je nekoliko kilometara odavde. I, dok sam živ sa Kosova i Metohije seliti se neću, čuvaću svoj dom i grobove sinova.

18. 04. 2024. u 10:45