Kompanija „Tesla“ - kao naduvana priča

Novosti online

02. 01. 2017. u 09:03

Američki milijarder južnoafričkog porekla, direktor „Tesla motorsa“ Ilon Mask, godinama izaziva ushićenje naprednog i kreativnog dela društva

Компанија „Тесла“ - као надувана прича
Američki milijarder južnoafričkog porekla, direktor „Tesla motorsa“ Ilon Mask, godinama izaziva ushićenje naprednog i kreativnog dela društva. Genije, milijarder, plejboj, filantrop... Takvom čoveku se veruje. I u tome je problem. Nakon što je prodao udeo u „Pejpalu“, Mask je započeo mnogobrojne projekte: električna vozila „Tesla“, energetska kompanija „Solarsiti“, proizvođač raketa „Spejs iks“, i tako dalje.

Biznismen obećava do sada neviđeni tehnološki napredak u svakom projektu. S jedne strane, ne može se reći da njegove firme prave nekakve „gluposti“: automobili, solarni paneli i rakete dobrog su kvaliteta. Ali… svi njegovi projekti akumuliraju dugove i zavise od spoljnih investicija ili pomoći države (bilo da je reč o direktnoj podršci, ili o povoljnim aranžmanima). I što je najgore: postoji sumnja da Maskovi projekti nisu „lokomotive svetskog napretka“, kako smatraju mnogi analitičari.

Šta ste do sada čuli? Ilon Mask je osnovao kompaniju „Tesla motors“ koja proizvodi visokotehnološke automobile. Šta se zapravo dogodilo? Kompanija „Tesla motors“ je osnovana 2003. sa ciljem da proizvodi „električna sportska vozila“. Ideja se dopala Ilonu Masku i on je uložio sedam i po miliona dolara u ovu firmu. Prototip vozila se pojavio 2006. godine, a 2008. godine je prodat prvi „Tesla roadster“. Ukupno je prodato oko 2,5 hiljada automobila.

Šta do sada niste čuli? Konstrukcija „Tesla roadster“ se zasniva na eksperimentalnom automobilu „Tzero“, ali na zahtev jednog od osnivača „Tesle“, Martina Eberharda, umesto standardnog akumulatora 2003, korišćena je litijum-jonska baterija. U procesu projektovanja „Tesle“ učestvovala je britanska kompanija „Lotus“, koja inače i proizvodi sve detalje, osim agregata za pokretanje motora i pogona, koje „Tesla“ proizvodi samostalno.

Tesla roadster“ je postavio nekoliko rekorda u industriji elektro-vozila. Formalno gledano, projekat se isplatio. Osim toga, automobil je pažnju celog sveta usmerio ka novim tehnologijama i obezbedio je interesovanje investitora prema kompaniji.

TESLA“ KAO „LIDER“ NA AMERIČKOM TRŽIŠTU

Šta ste do sada čuli? Karakteristike automobila klase „premijum“, moderne tehnologije i ekološka bezbednost, to je ono što je privuklo pažnju naprednih vozača i obezbedilo „Tesli“ vodeću poziciju na američkom tržištu električnih vozila. Šta se zapravo dogodilo? „Tesla roadster“ je koštao više od sto hiljada dolara i zato se nije masovno prodavao. Najpopularniji model, „Tesla model S“, pojavio se tek 2012. godine i od tada konkuriše na tržištu automobila. Osim toga, pored potpuno električnih automobila poput „Tesle“, na američkom tržištu se uspešno prodaju i vozila na hibridni pogon. Recimo, u Americi je prodato više „Nisan lifa“ nego „Tesla modela S“ i „Tesla modela iks“ ukupno. To se odnosi i na „Ševrole volt“. Ono što do sada niste čuli: Kompanija „Tesla“ je proizvela ukupno 165 hiljada vozila. Kineska kompanija „BYD Auto“, koja je takođe osnovana 2003. godine, prodala je 171 hiljadu vozila. „Nisan“ je od 2010. godine prodao više od 240 hiljada „Lifova“.

Što se tiče ekološke bezbednosti, hongkonška i singapurska regulativna tela su došla do zaključka da Tesla nije najekologičniji auto, jer se za njegovo „punjenje“ koristi struja, koja je proizvedena od fosilnih goriva, na primer, uglja. Za šta bi trebalo odati priznanje? Tesla je jedini masovni proizvođač električnih vozila premijum klase na američkom tržištu.

TESLIN“ UTICAJ U SVETU

Šta ste do sada čuli? Zbog „Teslinog“ uspeha i činjenice da je ova kompanija uvela u modu obnovljive izvore energije, mnogi proizvođači nisu imali drugi izbor osim da obrate pažnju na „zelene tehnologije“ i da naprave sopstvene projekte električnih automobila. Šta se zapravo dogodilo? Od 2002. do 2008. cena nafte je neprekidno rasla, što je izazvalo interesovanje električnim automobilima kao mogućnosti da se smanji zavisnost od „crnog zlata“.

Nafta je koštala skupo do 2014. godine, i upravo u periodu od 2010. do 2014. godine na tržištu su se pojavili najpopularniji modeli električnih vozila. A „prva lasta“ je bila čuvena „Tojota prijus“, jedno od najboljih vozila u istoriji kada je reč o energetskoj efikasnosti i ekološkoj bezbednosti. Od 1997. godine prodato je 5,7 miliona vozila porodice „Prijus“. To je 5,7 puta više od ukupnog broja potpuno električnih vozila koja se trenutno koriste u svetu. Ono što niste čuli: jedan od ključnih faktora uspeha savremenih električnih vozila je upravo litijum-jonska baterija. Za šta bi trebalo odati priznanje? Korišćenje ovakvih baterija u električnim vozilima jeste „Teslina“ ideja.

KOMERCIJALNI USPEH „TESLE“

Šta ste do sada čuli? „Tesla“ je uspešna kompanija, koja zarađuje toliko da može sebi da priušti skupa ulaganja u druge projekte. Šta se zapravo dogodilo? „Tesla“ je uvek poslovao sa gubicima. U finansijskim izveštajima kompanije profit je zabeležen tek dva puta: početkom 2010. godine nakon prvog emitovanja akcija (inicijalna javna ponuda) i u trećem kvartalu 2016. godine. Zanimljiva podudarnost: upravo tada akcionari su odobrili skupoceni dogovor o spajanju dva neprofitabilna biznisa — „Tesla“ i „Solar siti“. I još jedna podudarnost: na internet je procurelo interno pismo koje je Mask uputio zaposlenima. U pismu biznismen poziva kolege da daju sve od sebe kako bi pokazali investitorima barem mali prihod u trećem kvartalu, jer su kompaniji neophodne investicije u četvrtom kvartalu. Osim toga, kompanija je promenila način obračunavanja prihoda i — gle čuda — zabeležila profit. Da ne govorimo da SAD i druge zemlje vrlo rado subvencionišu „zelene“ tehnologije.

Ali bez obzira na poreske povlastice „Tesla“ šest godina posluje sa gubicima. Ono što do sada niste čuli: „Tesla“ ukupno duguje tri milijarde dolara (podaci iz septembra 2016).

Za šta bi trebalo odati priznanje? Uprkos dugovima i gubicima, Ilonu Masku i dalje polazi za rukom da nađe novac za svoje ambiciozne projekte, a investitori i dalje rado ulažu u njegov biznis. Verovatno na njih utiču njegova harizma i dar za ubeđivanja ili svi veruju da Mask zaista ima viziju… Da li je Mask stvarno promenio „svetsku energetsku paradigmu“ ili on je izvikani vizionar? Da nije bilo spektakularne pi-ar kampanje i poverenja Masku zbog prethodnih zasluga, „Tesla“ bi verovatno imao istu sudbinu kao i „Nisan lif“, „Ševrolet volt“ ili kineska vozila BYD.

Sve ove kompanije bez suvišne patetike i galame rade svoj izuzetno važan posao i promovišu električna vozila širom sveta, ali njihove reklamne budžete, iako oni nisu mali, ipak je nemoguće staviti u istu ravan sa zastupljenošću Maska u svim svetskim medijima. Mask je genije, milijarder i filantrop. Ali ko je on zapravo u poređenju sa njegovim skromnijim i uspešnijim konkurentima?!





(Izvor: sputniknews.com)

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (31)

Влада

02.01.2017. 09:36

Tekst je pravi primer istrazivackog novinarstva.Trebalo bi postojati vise ovakvih novinara u razlicitim sferama,tek tada ljudi mogu da kazu da su informisani.Bravo.

AM

02.01.2017. 09:57

Cinjenice iz ovog teksta su veoma zanimljive. Medjutin zakljucak autora bi se mogao okarakterisati kao pogled iz perspektive propalih srpskih ekonomista. Vodece auto kompanije su pocele da masocno otpustaju zaposlene na projektima benzinskih i dizel motora, a da zaposljavaju desetine hiljada novih inzinjera i radnika radi razvoja elektro automobila i to upravo zbog Tesla motorsa. Ovom svetu su potrebni hrabri ljudi bez obzira na konacan ishod.

predrag

02.01.2017. 10:46

@AM - 1000 puta bravo za ovog momka.Prica o elektricnom automobilu tih katrakteristika je gotovo kao prica o letecem tanjiru.A ljudi ce sigurno napraviti i leteci tanjir.Uz (jos uvjek) ogroman balast koji se zove akumulator (pa makar i Li jonski) prica o elektricnom automobilu je u domenu sci fi i nema sanse da bude profitabilna.Ali kotac se vrti napred.Dolaze kondenzatori sa (dosad) nezamislivim kapacitetima .Avion nikad nebi poletio da prije njega nije izmisljena zeljeznica

Djordje Petrovic

02.01.2017. 10:14

Tesla motors nikada nije prodavao puno automobila. Nije vazan tu ni profit, mnogo je vaznije da neko povuce ovu naftnu paradigmu napred. A on je postao simbol toga, hteo to il ne, odnosno na nasu korist ili stetu. Status quo znamo sta nosi i koliko vredi.

Neutralni Posmatrac

02.01.2017. 10:23

Dobar je tekst.Tesla kao kompanija nije donela mnogo toga revolucionarnog. Ali Mask je genije, popularan, i zato privlaci paznju medija, i paznju sveta na teme o kojima govori. Zato profitiraju i Nisan i Cevrolet i svi ostali koji prave elektricna kola, od te silne paznje. To je teslin doprinos. Tj maskov.

Aco

02.01.2017. 10:24

Uzgred receno SpaceX je poceo da dobija ugovore iz odbranbene industrije, koji prave ogroman profit i koji za sada jedini mogu konkurisati Rusima i ULA-u.Mozda je to i razgog sto ih napadaju po novinama.

Vlada

02.01.2017. 10:26

Da su autori imali prilike da sednu u, npr. Teslu-X ne bi pisali tim tonom, sto je neko lepo prokomentarisao kao"ton propalog srpskog ekonomiste".

Zoran

02.01.2017. 14:57

@Vlada - Seo sam u Teslu u Atlanti, ovd eu Americi. I kazem covekuu da se meni ne ispalti to d akupim. Skuplji od takvih kola na benzin 20.000 dolara, za te pare ima d apredjem 100.000km bar. A on mi prica kako se manje kvari. Pa ja necu da popravljam NOVA kola godisnje jednom, a za 100.000km ako dam 5000 popravku, vise necu na kola od 40.000 dolara. Tesla unutra je jadan, nikakav. Taj sto sam gledao ima i mali gepek. Pitam ga sto ovako mali gepek, kaze on ima i prednju i zadnju vuicu. Nikad onaj auto.

Vlasnik Model S

13.01.2017. 02:16

@Vlada - Isplaćivanje je jedno, uživanje drugo. NE POSTOJE "takva kola na benzin" (brže kreće od svih, sa više putnika, sa više prtljaga, boljom vožnjom, zimi me čeka topao, leti hladan, itd), pa poređenje na taj način nije moguće. Taj što si gledao ima mali gepek? Samo zadnji je veći od gepeka većine kola, a na to još imaš i prednji, pa ti vidi. Ja imam ceo prednji gepek i on je veći od gepeka puno benzinaca. Kočnice traju praktično večno, nema ulja da se menja, ne gubim vreme na odlaske na pumpe, ...

Vlasnik Model S

16.01.2017. 01:09

@Vlada - Sirovi podaci: Veliki zadnji prtljažnik: 744,7 L plus 127,8 L ako nemate šesto i sedmo sedište (varijanta sa 5 sedišta) = 872,5 L pozadi. Mali prednji prtljažnik ("frunk", "predtljažnik", u originalnoj varijanti): 150,1 L. Ukupno 1022,6 L prtljažnika sa 5 putnika. Ukoliko položite zadnja sedišta dobijete još 905,5 L, što je ukupno 1923,1 L sa vozačem i jednim putnikom.Poređenje: Mercedes E KARAVAN: 640 L - 1820 L (oborena sedišta). Mercedes S550: 560,7 L. Yugo: 170 L. Potražite YouTube.

sloba

02.01.2017. 13:40

@Vlada - Prijatelju, da narod ima para da kupi Teslu verovatno bi ga kupovao. Ovi koji imaju, e njima je drazi Audi i BMW da se sire po gradu.

Kant

02.01.2017. 10:44

Nije mi jasno sta je bila svrha ovog teksta? Da ocrni Maska i njegov biznis? Mene apsolutno ne zanima sta i kako on "mulja" u svom kapitalistickom ekosistemu, vec mi je vazno da znam da njegovo zalaganje donosi napredak celom covecanstvu. Ili je mozda bolje da svoj novac trosi po svetu kao Soros i njemu slicni podsticuci klanje i ubijanje? A i on se reklamira kao poslovni genije, milijarder i filantrop, zar ne?

Raza

02.01.2017. 12:14

@Kant - Gospodin Mask pravi automobile s imenom Tesla,a "srpsko Bozanstvo"Novak Djokovic dao psu ime Tesla,sta Vi na to kazete postovani citaoci?

Pavle

02.01.2017. 11:00

Prpa, a??? Tesla Model 3 će koštati 35.000 dolara i moći će da predje 350 km na jedno punjenje. Do sada postoji preko 400.000 porudžbina za Model 3. Zbogom šeici, kad kupim Teslu nećete dobiti više ni pare od mene, i uskoro nećete više moći da zaradjujete milijarde za vaše besne vile i jahte.

Nemanja

02.01.2017. 11:09

Nevidjeno glup i krajnje maliciozan tekst. Tesla ima svoj roadmap​ koji prati jos od prvog model, a u međuvremenu uvodi u automobilsku industriju elemente o kojima se pre nije ni razmisljalo. Kad model 3 izadje na trziste, bice najverovatnije najprodavaniji elektro/hibrid automobil u istoriji. Pogledajte samo koliko je porudžbina bilo na osnovu sat vremena prezentacije prototipa.

Zoran

02.01.2017. 14:54

@Nemanja - Za model 3 su ljudi dali pare i produzavaju im cekanje. Nespsoban da napravi. Idi potrazi da vidis kakav ce gepek da bude na trojci....KATASTROFA. Dobio je od drzave 4.9 milijardi dolara pomoci. Sta je uradio? Gde su mu rakete? Neke popadale, neke poletele, uglavnom od prakse skoro nista.

DPosao

02.01.2017. 11:13

Dug kompanije Tesla se znacajno zasniva na porudzbina za Model 3, za koje Tesla ima ugovore i avanse. Trenutno najveci kickstarter na svetu... Dobar posao se rado finansira, upravo to finansiranje se belezi u vidu dugova (tj zajmovi na osnovu konkretne procenene buduce prodaje). Za razliku od drzavnih dugova koji... Takozvani gubitci, proisticu iz rizika rada sa novim tehnologijama, taj rizik se na kraju ispalti. Za razliku od Drzavnih gubitaka, koje narod plati kroz svoju buducnost. Los clanak!

pero

02.01.2017. 11:50

Jedina ozbiljna zamerka jeste ta da se struja (odnosno, električna energija), korišćena za punjenje, pravi iz neobnovljivih izvora energije (termoelektrane, na primer). Ali, to nema veze sa automobilom, već sa dobavljačem električne energije. Može da se kaže i da su litijumske baterije mnogo opasne po okolinu. Svi bogataši su došli do novca prevarom, ali, realno, ovo je jedan od najpoštenijih načina koji znam.

Vladonja

02.01.2017. 12:11

To u vezi nafte i šeika... Ne zaboravite da samo 7 procenata sve nafte proizvedene u svetu ide na pokretanje nekakvih vozila. Ostatak guta hemijska, fatmaceutska itd, indusrija.

zelenbac

02.01.2017. 12:19

Citajuci tekst a posle toga komentare,gotovo da je ravno samoubistvu,napisati sopstveni komentar.Ne zbog"ne preporucujem"!To nikako!Znanje je cudo!Neobavestenost u sprezi sa ne znanjem su rak-rana u svakoj sferi zivota.U tekstu ima opisa i poredjenja.Nema tvrdnji.Jer da nesto opisujes sa tvrdnjom,to je onda diplomski rad,koji opet mora i da se brani.Neka bilo ko od vas proprati nastanak tog famoznog"Li jonskog"akumulatora.Neka izracuna koliko je uzeo od prirode i koliko i sta ce joj vratiti?????

zelenbac

02.01.2017. 12:29

I naravno,posto smo izracunali sta prirodu kosta"Li jonski"akumulator,on sada mora na prvo"punjenje"(znamo da se akumulator ne"puni",koliko da naglasim)?Elem,od nekud mora da potekne i elektromotorna sila koja ce ga naterati da se"napuni"?"Punjaci"moraju da se naprave.I za njih moramo da imamo fabrike.Da bi se one napravile treba nam,gvozdje,celik,PLASTIKA,aluminijum.Ruda gvozdja mora u Smedereva.A tamo u visokim pecima sa pogonom na"Li jonski ugalj" iz cijih dimnjaka izlazi"Li jonski dim"......

Paranoid

02.01.2017. 13:09

kakve veze ima ko je prodao koliko komada vozila? i jugića je više otišlo nego ferarija...

Apiss

02.01.2017. 13:27

Cudno mi je kada novinar nesto pise a da dobro neproveri. Ilon Mask uvek sam placa svoje dugove i niko mu nedaje novac niti sponzorise njegove proizvode.

Гоца СЗ

02.01.2017. 13:58

Шта сте до сада чули? Да ће "каса наше Србије, биће сигурна и све пунија" и да ће Срби "из дана у дан, из месеца у месец, из године у годину, живети лакше и сигурније" . То значи да ће ускоро Србију да преплаве "не тако скупи" електрични аутомобили. Шта до сада нисте чули? Да, рачунајући и аутомобиле које њихови малобројни власници у Србији мењају бар једном годишње, Срби возе аутомобиле старе у просеку 14 година. То опет значи да ће просечан Србин ускоро и морати да мења свој "Југо" за "Теслу".

Fric

02.01.2017. 16:37

@Гоца СЗ - Kod nas u Nemackoj je prosecna starost automobila 9,2 godine tako da ni 14 godina nije nesto strasno, s`obzirom da su popravke u Srbiji daleko jeftinije. Primer: jedan radni sat u Pezo-radionici je 120€ a toliko je manje vise i u drugim radionicama.

Zoran

02.01.2017. 14:24

Ja to vidim odavno, ali masa se lepi na raklamu. U sustini taj covek je nespsoban. Uzeo je milijarde od drzave i nista nije uradio bitno ni sa raketama ni sa kolima. Evo za najnoviji model dali pare i ko zna kada ce da ga dobiju, bar 2 godine ce da cekaju.

Vlasnik Model S

06.01.2017. 04:27

Apsolutno očajan tekst. Cela istorija je javna / objavljena svuda pa i na Tesla sajtu. Nema tu tajni. O kakvim dugovima pričate? O investicijama? pogledajte ostale proizvođače pa uporedite. Struja se ne dobija samo paljenjem uglja a i tada je čistiji proces nego voziti na benzin/naftu. Svi ovi koji komentarišu da je potrebno napraviti razne delove - uporedite to sa malim milionom delova benzinskih ili dizel motora pa vozite šta je gore. Sramota.

Vlasnik Model S

06.01.2017. 04:38

Što se tiče profita... Tesla je zajam od države vratila u celosti pre roka. Zarađuju na prodatim proizvodima, ne gube novac. To što se vidi kao "minus" je zbog velikih ulaganja u dalji razvoj - da samo prave šta prave tog minusa nebi bilo, ali ne i bilo ni razvoja. Prvo ispecite pa onda recite.