Ćira čeka naslednika
15. 06. 2014. u 19:00
Ponovo se govori o obnovi pruge Nikšić - Čapljina, zatvorene pre 38 godina. Nekadašnja trasa u korovu, a kraj nje porušena stanična mesta
TRIDESET osam godina je otkako preko Popovog polja ne tutnji "ćira", voz koji je isto toliko vremena spajao 160 kilometara udaljene Nikšić i Čapljinu, Crnu Goru i Hercegovinu. On je značio život mnogim krajevima, koji su njegovim odlaskom u muzej - opusteli. Kao svedok tog vremena, danas duž nekadašnje trase mnogobrojna porušena stanična mesta ili pragovi koje je odavno prekrio korov. I, opet, po ko zna koji put, "budi" se priča o obnovi nekadašnje saobraćajne žile kucavice. Ovog puta u razgovoru crnogorskog premijera Mila Đukanovića i Vjekosalava Bevande, predsednika Veća ministara BiH, koji su se nedavno sreli u Sarajevu.
- Razgovarali smo i o projektima o kojima dugo pričamo i za koje mukotrpno stvaramo finansijske pretpostavke, a to je unapređenje putne infrastrukture - kazao je posle sastanka Đukanović. - Mislim na put Foča - Plužine i železnicu Nikšić - Čapljina, što bi unapredilo lakoću putovanja građana i značilo kvalitetnije saobraćajno uvezivanje i BiH i Crne Gore u mrežu evropskih i regionalnih koridora.
I u bližoj prošlosti visoki zvaničnici sa obe strane međe zagovarali su obnovu pruge ističući njen značaj i u privrednom smislu i "hvatanje kopče" sa Lukom Bar na istoku ili sa Sarajevom i Splitom na zapadu. Najavljivana je zajednička kandidatura za ovaj projekat kod međunarodnih fondova i Evropske komisije, ali od pruge ništa.
Njen značaj znali su da procene u Kraljevini Jugoslaviji, ali ne i u SFRJ. U monarhiji se vodilo računa o razvijanju i povezivanju regiona, a značaj pruge nije mogla nadomestiti kasnije izgrađena magistralna saobraćajnica od Nikšića do Trebinja. Istorijski datum za nju bio je 11. septembar 1938. godine, kada je vrpcu presekao tadašnji predsednik Vlade Kraljevine Jugoslavije Milan Stojadinović. Više hiljada građana Nikšića i drugih mesta prisustvovalo je svetkovini, kada je otvorena i zgrada železničke stanice koja je i danas u funkciji.

Sa železničke stanice vozovi su kretali i za Hercegovinu
POSLEDNjI MAŠINOVOĐA
PRUGA Nikšić - Čapljina zatvorena je 1976. godine. Hiljade Nikšićana okupilo se 29. maja na stanici da pozdravi motorni voz i Neđa Galića, poslednjeg motorovođu. Tačno u 13 sati i 18 minuta "ćira" se poslednjim piskom oglasio napuštajući nikšićku stanicu uskim kolosekom ka Čapljini.
Bojana
15.06.2014. 22:18
hahaah
Lepo je bilo. Ja sam se provozao Cirom od Sarajeva do ..Konavli ili... zaboravio sam zadnju stanicu. Putovao sam tada za Cavtat.
Komentari (2)