OPASAN RUSKI VIRUS: Beograđanin duguje 15.000 dinara posle ovog SMS-a
11. 06. 2018. u 14:02
Beograđanin Milan Odžić, ne svojom voljom, postigao Ginisov rekord u slanju SMS. Namerava da plati račun kada mu u "Telenoru" kažu kome će uplatiti novac
Milan Odžić / Foto Z. Jovanović
Milan Odžić je verovao da se to događa drugima i da ne može biti žrtva skupe i glupe prevare. A onda je sredinom maja na njegov "Telenorov" broj stigao virusom zaraženi SMS koji je napravio pravi darmar i u telefonu i na računu.
"Skupa" poruka je stigla od pašenoga iz Rusije. Kada je Milan otvorio, na telefonu su počele da se događaju čudne stvari. Pojedine aplikacije su prestale da rade, a neke su izbrisane. Pošto nije uspeo da izbriše poruku, ugasio je telefon, a kada ga je upalio nekoliko sati kasnije shvatio je da telefon ne može da koristi. Pašenog tvrdi da mu ništa nije poslao.
- Pozvao sam operatera, a službenica me je obavestila da je kartica blokirana jer je došlo do eneromno velikog broja poslatih poruka na brojeve s ruskim pozivnim brojem - njih 733 - priča, za "Novosti", Milan Odžić. - Sve one su poslate u roku od dva sata, u razmaku od tri do četiri sekunde.
Pročitajte još: Sajber kriminal košta 600 milijardi dolara godišnje
Usledio je "hladan tuš" kad mu je stigao račun od 15.000 dinara. Podneo je reklamaciju, smatrajući da ne treba da plati taj iznos jer je "zaraza" došla putem "Telenorove" mreže.
- Dobio sam odgovor da su sve poruke uspešno poslate s mog broja i da svaka podleže naplati u skladu sa uslovima korišćenja tarifnog paketa - nastavlja Odžić. - Moj prigovor je odbijen.
Odžić je bio prinuđen da im se ponovo obrati:
- Rekao sam da je sporna potrošnja nastala ne mojom voljom ili aktivnošću, što bi oni kao stručnjaci trebalo da znaju. Jer fizički je nemoguće slati poruke više od dva sata u ritmu od tri sekunde. Da sam to uspeo ja bih se upisao u Ginisovu knjigu rekorda. Oni čak u svom odgovoru nisu nijednom rečju pomenuli to što sam prijavio da sam dobio "zaraženu poruku", što mi je veoma čudno. Njihov sistem blokirao je moju karticu tek kad je mesečna pretplata uvećana za 1.500 odsto. Šta taj "sistem" nije radio?
Kao odgovor na novu reklamaciju, Odžić je od operatera dobio obaveštenje s predlogom da proveri aplikacije koje bi mogle slati poruke u kratkim intervalima i da nikakvih propusta u pružanju njihovih usluga nema, kao i da sporni račun može da plati u nekoliko rata. U nameri da istera stvar do kraja, Odžić im je uputio još jedno pismo, u kojem navodi da aplikacije u njegovom telefonu za brzo slanje poruka ne rade. Ističe da će račun platiti, ali tek kad od mobilnog operatera dobije pismenu potvrdu kome će biti prosleđen novac u inostranstvu.
Mobilni operater "Telenor" oglasio se saopštenjem povodom ovog incidenta, koje prenosimo u celosti.
Ova vrsta SMS prevare poznatija je u svetu kao “fišing” i veoma je rasprostranjena. U lakšim slučajevima, od korisnika se samo naplaćuje jednokratni iznos cene međunarodnog poziva ili SMS-a. U težim slučajevima, ovaj način prevare koristi se za krađu podataka kao što su lozinke, podaci o kreditnim karticama, i ostalih poverljivih informacija, ili za ubacivanje zlonamernog koda ili virusa u računar, koji omogućava dalje iskorišćavanje. Ukoliko korisnik pošalje SMS ili uzvrati poziv na nepoznati broj, automatski će mu biti tarifirano uspostavljanje veze i vreme trajanja poziva po standardnom cenovniku za tu zonu međunarodnog tarifnog plana ili cenu međunarodnog SMS-a, i tako može napraviti veći račun od uobičajenog.
S obzirom na to da su brojevi sa kojih stižu ove poruke pomešane sa regularnim
saobraćajem, nije uvek moguće da ih operator unapred prepozna niti blokira. Telenor stalno putem svog veb sajta i usmeno upozorava korisnike o postojanju ovih vrsta prevara kako bi bili spremni da prepoznaju situaciju u kojoj su potencijalne žrtve prevare i pravovremeno reaguju, jer je to jedini način da ih zaštitimo.
U slučaju korisnika Milana Odžića, korisnik je otvorio sadržaj primljen u spornoj SMS poruci i pokrenuo instalaciju aplikacije iz neproverenog izvora koja je uzrokovala slanje SMS-ova. Iz Telenora smo reagovali što je brže moguće i kontaktirali ga čim je primećeno da mu se račun uvećava iznad očekivane sume i nakon toga mu onemogućili dalje slanje SMS-ova. Takođe, smo mu objasnili na koji način da resetuje telefoni i uputili ga na servis radi provere da je sve u redu i da može da nastavi da koristi isti uređaj.
Jako nam je žao zbog ovog slučaja, ali Telenor, kao ni drugi operateri, nije u
mogućnosti da uvek prepozna i blokira sumnjive poruke i pozive, između ostalog i
zato što stižu sa uvek novih brojeva. Zato savetujemo ponovo svim korisnicima da na njih ne uzvraćaju pozivom, niti šalju tekstualne poruke, kao i da instaliraju
preporučene antivirus programe.
Pravnik
11.06.2018. 14:26
Treba da podnese tuzbu za naplacivanje nekoristenih usliga! Automatski se zaustavlja mogućnost naplate ako ne prihvate njegove reklamacije!
@Pravnik - Ali on je uslugu dobio - poruke su romingom poslate u inostranstvo. Druga je stvar što je njegov telefon neko zloupotrebio
U pravu je ali i nije. To je kao kad bi vam ukrali auto a vi okrivite proizvođača automobila ili SrbijaPut jer su oni izgradili puteve. Realno on nije kriv, ali nije i operater a još manje Ruska Ambasada.
@NaTamNaVam - Operater ima stručnjake koji treba da jesu stručni i da rade svoj posao.Telefone je najgori na tržištu mobilnih komunikacija.Inače,i opstaju zahvaljujući trgovini mobilnom tehnikom,što znači da ne rade SVOJ posao.
@NaTamNaVam - Trabalo bi da postoji zaštita za takve slučajeve. U Kanadi postoji zaštita za VISA kartice tako da ako neko svaki minut povlači po dolar ili sličnu sumu novca, transakcije se automatski poništavaju. Sistem takođe obavesti vlasnika kartice o pokušaju krađe.
Komentari (17)