Kupci troše samo po planu

D. MARINKOVIĆ

08. 12. 2013. u 21:18

Besparica promenila navike kupaca u Srbiji, pokazuju najnovija istraživanja. Potrošač "smart šoper" kupuje na akcijama sa pripremljenim spiskom, sve se manje troši u megamarketima

NEMA mnogo, ali srpski potrošač mudro troši svaki dinar, planira svaku kupovinu, a od trgovca za svoj novac traži maksimum. GFK istraživanje pokazuje da je poslednjih godina plići džep promenio potrošačko tržište u Srbiji i da kupci što manje imaju, to su zahtevniji.

- Navike su se promenile danas i naš potrošač nije više spreman da ide u velike kupovine i megamarkete - kaže Marijana Agić Molnar, direktor GFK agencije. - Bez obzira što potrošač ima malo novca i što su cene u velikim marketima niže, on ipak ide u manje radnje u komšiluku.

Poređenje tržišta pokazuje da Balkan ima svoje specifičnosti i da što potrošači imaju manje novca, sve više traže i očekuju od trgovaca i proizvođača, što nije slučaj sa ostalim tržištima. Njihov stav je "imam manje novca, ali tražim od vas mnogo više za te pare".

- Kupci traže da se suzi asortiman i da im bude adekvatan - naglašavaju u GFK. - Iako je ranije usred krize, dominantan bio kupac koji je kupovao kvalitetno i više od planiranog, ove godine pojavio se novi fenomen na tržištu, "smart šoper" potrošač, koji vodi računa o svakom dinaru, planira, kupuje na akciji, ide u šoping prvenstveno sa spiskom, senzibilan je, trgovačke marke sve više ga zanimaju...

AKCIJE NON-STOP FENOMEN današnjice je da akcijske kampanje ne traju samo dan-dva ili sedam dana, nego 365 dana u godini i 24 časa dnevno. Trgovci i bukvalno svakodnevno raznim akcijama mame potrošače. Sve je aktuelniji i fenomen digitalnog potrošača, dosta se sada kupaca informiše putem interneta, što ranije nije bio slučaj. Vrlo važna vrednost za potrošače je i poštenje. Potrošač je, kažu u GFK, gladan poverenja i poštenja.

Kada se priča o tržištu robe široke potrošnje, kao ključna tačka uzima se 2008. do kada su svi segmenti imali visoke stope rasta, koje nažalost nećemo skoro videti na ovim prostorima.

- Naš potrošač je siromašan, pre pet godina 38 odsto stanovništva je radilo i izdržavalo ostatak od šezdesetak odsto, a danas samo 31 odsto njih radi, što je veliki teret za prosečnog srpskog potrošača - napominje Molnarova. - Zamislite samo kakav je to pritisak, a nezaposlenost je ključni problem Srbije i ostalih zemalja regiona. Kako se potrošač ponašao, pa on je trošio istu količinu novca, svojih 1.000 dinara, ali je za to sada količinski mnogo manje mogao da kupi. U jednom momentu trošio je 20 odsto manje u odnosu na 2008.

Ljudi štede tako što ređe odlaze u kupovinu. Istraživanja GFK pokazuju da je svaka peta kupovina izostala. Ali ono što ih razlikuje od ostalih potrošača, naši ljudi su veći optimisti i traže daleko više za manje para. Za razliku od Srbije, u Hrvatskoj je sasvim drugačija situacija. Tamo se krenulo masovno u kupovinu privatnih robnih marki, i njihovo učešće u ukupnom prometu dostiže 20 odsto. U BiH je osetan pad i vrednosti i količine kupljene robe.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

Jim Beam

09.12.2013. 16:38

To je samo ogledalo stanja u državi i posledica politike koja se vodi poslednjih 20-30godina. Manja primanja i više cene, naravno da će manje da se kupuje. Još na to dodaš da je većina primorana da kupuje robu lošijeg kvaliteta, zato su svi marketi sada stavili akcenat na svoju robnu marku. Snalaze se ljudi, šta ćeš.

ZORAN

09.12.2013. 18:11

Ja imam sistem zove se INAT prvo kupujem samo nasu robu tj pravljenu u Srbiji bez obzira ko je vlasnik ne padam na popuste pratim promovije i akcije , ne kupujem subotom i nedeljom jel petkom dižu cene znači sreda.Idem u veliki market i po rafu gledam dole i gore sredinu zaobilazim pre toga prodefilujem po internetu panflete.Odem kod komšinice Nadice da čujem sve lokalne noovosti i cne na pijaci .Na pijacu isto ne idem za vikend ponedeljak eventualno utorak. Sve ostalo standardno .

Logic

10.12.2013. 00:53

@ZORAN - Tako je, Zorane, ponosim se srpskim INATOM, kupujem samo srpske proizvode. U SAD to se zove nacionalni ponos - kupuj Made i USA, ali da nas ne optuže za nacionalizam - do daljega - INAT!

Srdjan

16.12.2013. 23:37

@ZORAN - I ja takodje kupujem samo proizovde made in serbia! Inace, ako niste znali najlaksi nacin za prepoznavanje domaceg proizvoda u moru drugih je da pogledate bar kod i ako broj pocinje sa 860, to je domaci proizvod!

Srdjan

12.12.2013. 13:31

Zaista sam se nadao u novu vlast iako ih nisam glasao, ali se ispostavilo da nista nisu uradili po pitanju ekonomije otkad su dosli i isti su kao prethodnici.