Medijska ofanziva za kupovinu uticaja na Balkanu

V. N.

01. 04. 2018. u 22:02

Kako je građena imperija KKR grupe na Balkanu pod palicom bivšeg direktora CIA Dejvida Petreusa. "Opservatorija novinarstva": sve investicije donose gubitke

Медијска офанзива за куповину утицаја на Балкану

Dejvid Petreus / Foto AP

GLAVNI cilj medijske ofanzive grupe KKR, na čijem čelu se nalazi bivši direktor CIA Dejvid Petreus, koja je poslednjih godina kupila neke od ključnih medijskih "igrača" u zemljama bivše Jugoslavije, jeste kupovina uticaja. To je ključ koji objašnjava ogromne investicije koje iz godinu u godinu donose samo gubitke.

Ovo je zaključak istraživanja objavljenog na francuskom portalu "Opservatorija novinarstva", koje se bavi "medijskom hobotnicom" kojom upravlja Petreus. U tekstu se navodi da se povratak investicije KKR u balkanske medije ne nazire, a da čak i SBB i hrvatska Nova TV beleže gubitke. Autori istraživanja navode da je teško da bi se neki deoničar obradovao takvom poslovanju investicionog fonda u koji je uložio novac.

- S druge strane, među Petreusovim poznanstvima u Bilderbergu već bi se našao poneko kome bi to moglo odgovarati - zaključuje se u tekstu na portalu "Opservatorija novinarstva".

"Medijski uzlet" Petreusa započeo je posle događaja zbog kojih je okončana njegova karijera u CIA. Godine 2012. bio je primoran da podnese ostavku posle otkrića da je ljubavnici odavao državne tajne. Osuđen je uslovno na dve godine zatvora i na novčanu kaznu od 100.000 dolara. Šest meseci kasnije postao je visokokotirani funkcioner u sistemu KKR.

Do 2016. godine, Petreus, koji se pominjao i kao mogući državni sekretar u Trampovoj administraciji, postao je partner u tom investicionom fondu.

Prvu veliku investiciju u istočnoj Evropi KKR je ostvario kupovinom "Junajted grupe", u čijem su sastavu srpski SBB i "Telemah", glavni kablovski operater u Sloveniji i BiH. Pored njih, u "Junajted grupi" su bili "Total TV", "Net TV plus", "Junajted medija" (Sport klub, Sinemanija, Ultra, Mini ultra, Lov i ribolov) i "CAS medija".

Dragan Šolak / Foto Printskrin malta-tudej


Već sledeće godine preko "Junajted grupe" kupili su estradni gigant "Grand produkciju", a kasnije i 49 odsto udela u vlasništvu portala blic.rs.

Najzad, pokrenuli su i sopstvenu televiziju N1, kao ekskluzivnog reginalnog partnera Si-En-Ena. Osnivanje televizije izazvalo je kontroverze, jer su na taj način objedinjene distribucija i produkcija medijskih sadržaja. Dotadašnji propisi zabranjivali su distributeru da bude i proizvođač sadržaja. Međutim, u avgustu 2014. izglasan je novi zakon koji je to omogućio, a nekoliko meseci kasnije osnovana je televizija N1.

Sledeći veliki potez i presedan KKR je napravio kupovinom slovanačkog "Tušmobila", opet preko "Junajted grupe". Do tada je bilo nezabeleženo da kablovski operater kupi operatera mobilne telefonije. Prošle godine otkupio je CME u Hrvatskoj i Sloveniji, u čijem su vlasništvu najgledaniji hrvatski kanal TV Nova i popularna slovenačka POP TV. U međuvremenu, nastavili su da "usisavaju" konkurenciju, uključujući i kablovskog operatera IKOM.

Vlasničkom stukturom "Junajted grupe" bavilo je slovanačko "Delo" u članku pod nazivom "Na tamnoj strani Telemaha". Glavni junak tog istraživanja bio je Dragan Šolak, koji je 2000. godine u Kragujevcu osnovao lokalnog kablovskog operatera KDS. Prva velika investicija koju je KDS privukao bila je vredna deset miliona dolara, od SEEF, kojim je upravljao "Bedminster kapital menadžment" DŽordža Soroša.

NJegova firma brzo je napredovala i prerasla najpre u SBB, a zatim u "Junajted grupu". Šolak je ostajao u direktorskoj poziciji, a Slovenci su otkrili i da je zadržao 20 odsto akcija preko firme Gerrard Enterptises sa ostrva Man. Za Šolaka se navodi da poseduje privatne avione, vilu na Ženevskoj jezeru i teren za golf koji je pripadao kralju Jugoslavije.

Šolak se, prema pisanju "Opservatorije novinarstva", pojavljuje i u depešama "Vikiliksa". U jednoj, iz 2007. godine, posvećenoj SBB, navodi se da ovaj operater "posluje u neprijateljskom okruženju". Tadašnji ambasador Majkl Polt prenosi Šolakovu zabrinutost Vašingtonu i ističe napore američkih diplomata i investitora da reše taj problem, odnosno da spreči dominaciju "Telekoma" koji "koristi agresivne taktike i politički uticaj" kako bi obezbedio monopolistički položaj.

Inače, Poltov prethodnik u ambasadi, čuveni Vilijam Montgomeri bio je poslovni partner Brenta Sadlera, predsednika N1, a u vreme bombardovanja, dopisnika Si-En-Ena iz Beograda. NJih dvojica su bili suvlasnici konsultantske kuće "MSM i saradnici" zajedno sa Goranom Matićem, jugoslovenskim saveznim ministrom za informisanje u vreme NATO bombardovanje.

Bombardovanje je veza i sa više puta pomenutim Petreusom. Kako se navodi na francuskom sajtu, Petreus je 1999, kao ađutant, pomagao generalu Hjuu Šeltonu, načelniku Združenog štaba oružanih snaga SAD, u planiranju i koordinaciji bombardovanja. U regionu je ostao prisutan i 2001. i 2002. godine, kada je bio zamenik načelnika misije SFOR u BiH, kao i zamenik komandanta tajne protivterorističke jedinice zadužene za hvatanje haških optuženika.

Kako se navodi u tekstu "Opservatorije novinarstva", od tada je postao glavni zastupnik preorijentacije armije SAD. Ideja je bila da treba premestiti težište s konvencionalnog rata na borbu protiv pobunjenika pod sloganom "Zadobiti srca i umove". Svoju doktrinu izneo je u vojnom priručniku koji je objavio 2006. godine. Tu je naveo da pod zadobijanjem srca podrazumeva ubeđivanje stanovništva da je uspeh borbe protiv pobunjenika u njihovom najboljem interesu, a kada govori o umu, misli na uveravanje da sila može da ih zaštiti i da nema svrhe da se opiru.

"Zapamtite da ni za jedno nije bitno da li narod voli trupe. Važan je proračunati lični interes, a ne osećanja", piše u Petreusovom priručniku.

Francuski general Moris Drijar je Petreusovu krilaticu o srcima i umovima nazvao represivnim merčendajzingom nad stanovništvom. Sam Petreus je, i nakon napuštanja vojne službe i CIA, izjavljivao da je sajber prostor sasvim novo bojno polje, a zalagao se i za veću kontrolu interneta. Danas se veliki deo internet-saobraćaja na Balkanu odvija upravo preko provajdera koji su u Petreusovim rukama.

PRVA ARMIJA BOTOVA

NA sajtu "Opservatorija novinarstva" navodi se da je Petreus 2010. godine regrutovao prvu armiju botova na internetu. Tada je, kako pišu, objavio javni poziv za program za upravljanje internet-identitetima, koji bi omogućio da 50 korisnika upotrebljava 500 lažnih naloga. Nekoliko godina kasnije mnogobrojni novinari će se okomiti na slične aktivnosti Rusije, ali će začetnički američki primer po pravilu biti prećutkivan.

DOKTORIRAO NA PERCEPCIJI

Petreus je tokom vojne karijere bio posvećen izučavanju percepcije. Na Prinstonu je odbranio doktorsku disertaciju koja je počinjala rečima: "Teško da je išta u međunarodnim odnosima važnije od istorijskih slika i percepcija koje ljudi nose u glavama."

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (11)

Lilay

01.04.2018. 22:58

Hvala vam na ovom clanku , odlicno odradjeno mnogo bitnih cinjenica koje malo ljudi zna...Nadam se da je slika o medijima malo jasnija sad jer znamo ko se ne akida sa N1 blica kurira nin i slicnih a sad imamo i siru sliku pa znamo ko su nalagodavci i sta je krajnji cilj.P.S Brisem N1 sa liste kanala necu citati blic i druge pa kad budu nezavisni mozda razmislim.

BrankoR

01.04.2018. 23:01

Svaka cast za ovaj istrazivacki tekst. Nemam bas puno vremena da ga proverim sa jos par strana ali jos jedno veliko BRAVO za isrpno istrazivanje! Samo napred!

prellee

01.04.2018. 23:03

Mediji imaju moć to je nesporno.Međutim zloupotreba medija na našim prostorima i silovanje istine prošlosti,očigledno da njihovi mediji imaju sve manje fanova.Niko više,ili malih broj njih vjeruju u ono što oni pišu,a može se slobodno reči da pišu masu gluposti u koje ni mala djeca više ne vjeruju. Mediji se jednostavno igraju sa prosječnom inteligencijom konzumenata. Mediji imaju privilegiju da laž prikazuju kao istinu, ali na duži rok su osuđeni na gubitak vjere u njih,odnosno GUBITAK istine.

Gen52

01.04.2018. 23:08

Čista desetka za ovaj tekst. Bravoooo!!! Nadam se da će mnogim čitaocima ovog portala otvoriti oči ko piše istinu, a koji mediji objavljuju fabrikovane laži. Tolika je jaka kaubojska propaganda, tako da rečenica:"...uverenje da sila može da ih zaštiti i ne vredi odupirati se... Važniji je lični intreres od osećanja..." Zato imamo toliko slabića Dobro da je obelodanjeno koje mediji kontrolišu kauboji Pa sada na gradjanima je da se opedele. Treba da znaju ko ih zaglupjuje, ko im prodaje maglu itd.

psunjski

01.04.2018. 23:59

Čestitam novinaru na dobrom članku. Ipak, želio bih da malo ispravim početnu premisu: da ova imperija ne donosi novac. To bi bilo tačno ako se posmatraju samo SBB i Telemah, za koje vjerujem da posluju sa gubitkom, ali grupacija sigurno ne posluje sa gubitkom: provjerite ko su najveći dobavljači ovih društava. Radi se o tome da grupacija ima doslovno stotine preduzeća koja između sebe prebacuju novac dok on ne završi na pravom mjestu, Gdje su manji porezi na dobit. Porez na gubitak se ne placa!

Miso

02.04.2018. 08:00

@psunjski - U ovom slucaju je ekonomski cilj nije da se zaradjuje novac, nego da se ulozeni novac iskoristi na najefikasniji nacin pa da bi se cilj ostvario:Cilj je mediski uticaj ili propaganda.

Nikola

02.04.2018. 09:03

Озбиљан текст. Реч је о суптилном, дугорочном нападу на мозгове Срба. Једино питање које остаје: шта сада кад ово знамо?

Па кад знате

02.04.2018. 10:22

@Nikola - Делите по друштвеним мрежама. Помозите људима, да изведу закључак шта треба да ураде по питању СББ-а.

Отказ

02.04.2018. 10:42

Кад би свако ко имало размишља отказао своје уговоре код СББ учинио би нешто за ову земљу!