STRUČNJACI UPOZORAVAJU: Oprezno s povećanjem maksimalno dozvoljene brzine

Tanjug

03. 08. 2017. u 16:26

Predlog da se opšte ograničenje brzine na autoputu u Srbiji poveća na 130 kilometara na sat stručnjaci vide kao temu o kojoj treba ozbiljno razmisliti

СТРУЧЊАЦИ УПОЗОРАВАЈУ: Опрезно с повећањем максимално дозвољене брзине

Foto Tanjug, D.Aničić

Predlog da se opšte ograničenje brzine na autoputu u Srbiji poveća na 130 kilometara na sat stručnjaci vide kao temu o kojoj treba ozbiljno razmisliti, s obzirom da, kako navode, svako povećanje prosečne brzine od makar 10 kilometara na sat povećava broj nezgoda ali i stradalih za tri odsto.

Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić tako za Tanjug kaže da, kao deo stručne javnosti, nije spreman da prihvati tu cenu i to samo "zarad povećanja brzine i povećanja komfora nekima koji ne žele da se od Beograda do Niša voze dva sata, nego sat i dvadeset minuta".

On smatra da kod nas nisu obavljene dovoljne pripreme niti urađeni elaborati u vezi s ekonomskim, ekološkim i bezbednosnim uticajima takvog predloga, zbog čega je apelovao na stručne službe ministarstva ali i druge činioce u društvu da "uzmu u obzir negativne posledice povećanja brzine".

"Svaki predlog koji bitno menja postojeće stanje trebalo bi da ima i debelo obrazloženje", uveren je Vujanić.

Kao primer navodi SAD i kaže: "tako velika zemlja, sa tako dobrim istraživanjima samo je dve godine dozvolila da na autoputu brzina bude oko 130 km/č, i to ne tačno toliko, pošto je izražena u miljama, a onda je posle toga vratila odmah na 120 km/č".

"Tako su u isto vreme dozvolili da ljudi koji imaju erbeg ne moraju da koriste pojas, pa su uvideli da su rezultati poražavajući i odmah vratili obaveznu upotrebu pojasa i brzinu nazad na 120", navodi Vujanić.

Postoje primeri u susedstvu, kaže profesor, te navodi da Hrvatska i BiH imaju ograničenje od 130 km/č, kao i Makedonija, a smatra da je za Hrvatsku to jasno.

"Ona je, zbog želje da privuče turiste, da im pruži veći komfor u vožnji, digla ograničenje na 130 km/č, ali je ujedno i digla dozvoljenu količinu konzumiranog alkohola za vreme vožnje za 0,5. Svesno su otišli na delimično ugrožavanje bezbednosti saobraćaja zbog milijardi dolara, koliko otprilike godišnje imaju prihode od turizma", rekao je Vujanić.

U svetu postoje zemlje, navodi Vujanić, kao što je Nemačka, gde ne postoji ograničenje, ali je preporučeno na autoputevima, tamo gde nema znaka, da se vozi do 250 km/č. Ali, s druge strane, navodi, postoji i Norveška, gde je ograničenje 110.

"A zemlje koje imaju veću dozvoljenu brzinu na autoputu i van naselja, uzmite statistiku, sve imaju povećan broj poginulih na 100.000 stanovnika, znači imaju veću ugroženost ljudi u saobraćaju", rekao je Vujanić.

Kako kaže, u Srbiji "smo se mučili" da sa 60 pređemo na 50 km/č u gradovima i naseljima, dok u Japanu, koji ima "bolje ulice, bolja vozila, bolje semafore, sve bolje", to ograničenje iznosi 40 na sat.

"Moram da kažem da je svetski najbezbednija zemlja u saobraćaju Japan, a u glavnom gradu Francuske, koja se svrstava u vrh po bezbednosti, u Parizu, skoro je doneta odluka da je najveća dozvoljena brzina na teritoriji grada 30 km/č", objašnjava.

Navodi i da je Francuska od 1975. do 1993. za 50 odsto smanjila broz nezgoda sa smrtnim ishodom, što je bilo rezultat smanjenja maksimalno dozvoljene brzine.

Vujanić napominje i da veća brzina u saobraćaju izaziva veću potrošnju po pređenom kilometru i smatra da je potrebno napraviti i tu analizu - koliko će više goriva da ode u vazduh u vidu izduvnih gasova CO2, SO2, CO, SO, a koji će zagaditi našu životnu sredinu.

"Ono što plaćamo nije adekvatno onome što se dobija", naglašava profesor i kaže da stručna javnost mora da iznese argumente, a politička javnost da još jednom razmisli i onda donesu pravilnu odluku.

Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović slaže se da je predlog da se ograničenje poveća na 130 km/č, jako ozbiljan predlog, te da ga treba isto tako ozbiljno razmotriti.

Pritom, naglašava, treba imati u vidu da veliki broj autoputeva u Evropi ima tri i više saobraćajnih traka, dok naš ima dve. Treba takođe imati u vidu i stanje kolovoza, opšte stanje voznog parka...

Jer, kako kaže, nije isto da li autoput ima dve ili četiri saobraćajne trake i da li se na tom putu kreću vozila, koja su u proseku stara pet, ili 15 godina.

"Stručnjaci, pre svega saobraćajne i građevinske struke, treba da se izjasne o tome da li se opšte ograničenje na našim autoputevima može menjati tako da se spusti ili podigne, a jedno od mogućih rešenja bilo bi, na primer, da ostane opšte ograničenje od 120, ali da se zakonom dozvoli da se, izuzetno, na nekim deonicama to ograničenje poveća na 130", predlaže Okanović.

U svakom slučaju, kako kaže, o tome bi trebalo da se izjasni nadležno Ministarstvo građevinarstva i saobraćaja i stručnjaci iz tih oblasti.

Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović nedavno je izjavila da je njeno Ministarstvo već tražilo od MUP-a da izvrši procenu na kojim deoncama autoputa može da se poveća brzina sa 120 na 130 kilometara na sat, te da očekuje da na modernim deonicama bude povećano ograničenje brzine.

Kako je rekla, "nema razloga da se to ne uradi budući da imamo moderan autoput", kao i da se povećanje ograničenja brzine predlaže zbog toga što se "mnogo ulaže u autoputeve".

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (33)

Miki

03.08.2017. 16:57

Da treba ozbiljno razmisliti - oni u Evropi ne razmišljaju uopšte pa će naši genijalci možda ograničiti brzinu na 50 - 60. Baš lepo kao konjskom zapregom, vetar miluje lice a mi polako, polako....

Crni Gruja

03.08.2017. 17:20

Mi plaćamo kaznu za 121 km/h uredu, ali ko plaća nama kad sa 40 km/h uletimo u rupu na putu i oštetimo auto. Država Srbija nikad uredjena i uvek na štetu gradjana.

Aleksandar

03.08.2017. 17:25

Ovaj clanak je tipican spin. U Nemackoj u kojoj mahom ne postoji ogranicenje brzine na autobanu, godisnja strada u proseku 4,3 ljudi na 100.000 stanovnika, dok u Francuskoj, koja je prema gospodinu Vujanicu, najbezbednija po pitanju saobracaja, jer je smanjila ogranicenja brzine, strada vise - 5,1 na 100.000 stanovnika. Brojke moze svako da tumaci kako hoce, ali ko zeli moze i sam da se uveri u statistiku na "List of countries by traffic-related death rate" vikipedijinom clanku.

Шатор

03.08.2017. 17:29

Držimo bezvezne odredbe, čuj ograničenje 30 km/h pa to je van pameti. Da li je ovaj profesor ikada vozio auto, ili još vozi Škodu iz 68'. Probleme na putu rade manijaci koji voze dvostruko ograničenje i ljudi koji voze smotano, pa i ultra polako. Na kraju ispadne da su ograničenja samo da se naplati od normalnih ljudi jer kazne ne utiču na manijake.

Marko

03.08.2017. 17:32

Po tim nasim strucnjacima u Nemackoj gde nema ogranicenja na autoputevima bi trebalo da bude godisnje 500.000 poginulih, a nema.

kritik analitik

03.08.2017. 17:32

A kada će konačno da prestanu svojim nadrizakonima da prestanu da ometaju saobraćaj? Nemojte o bezbednosti, toga nema sve dok zakoni ne budu važili i za one koji ih donose.

Toma

03.08.2017. 17:36

Da mi je znati kako ti stručnjaci izgledaju... Velika je razlika voziti 130 umesto 120 :D :D I ovako se uveliko vozi iznad ograničenja gde može.

maniks

03.08.2017. 17:40

I ova brzina od 120 km za Srbiju je velika sobzirom koji krsevi stizu iz Evrope , aovde ih popravljaju i prepravljaju. Zasto ih se Evropa oslobadja.Treba biti oprezan i slazem se sa strucnjacima.

Simke

03.08.2017. 17:42

Pitam ja doticnog profesora dali se on pridrzava ogranicenja i vozi max 120 na sat. Ja mogu u moje ime reci da nikada ili u manjim slucaevima se pridrzavam ogranicenja. Prvo kroz Srbiju ima sigurno 60% znakova koji su suvisnje postavljeni ili pogresno. Drugo i dalje vaze ogranicenja npr. kao kad se fica vozio ili sada posle 40 godina. Mislim da svakom savesnom vozacu ogranicenja nisu potrebna. Mogucnosti auta, puta i vozaca tri najveca faktora za sigurnost u saobtacaju.

patriota

03.08.2017. 17:46

nema sta da se razmislja prosirite auto put i povecajte brzinu na 150 cetvrtom trakom ukinitwe granicu makedonije i grcke na taj nacin smotani politicari

Srđan

03.08.2017. 18:09

Kad ne bi vozili uopšte, onda niko ne bi stradao! Možda samo neko uganuće noge i to je to.

Petar

03.08.2017. 18:12

Ja nisam ni profesor ni veliki stručnjak za saobraćaj, osim što dosta vozim auto, i po Srbiji i izvan. Mislim da je jasno da bi povećanje brzine u ovom momentu bilo pogubno za ionako teško stanje u našem saobraćaju.

Vuk Popovic

03.08.2017. 18:13

Molim Vas da vise ne citirate Vujanica... covek zivi u 80-tim, kad su se vozile zastave 101 i fice.

Djura Djuric

03.08.2017. 18:15

Profesor je odavno prevazidjen i zreo za penziju. Njegovo shvatanje bezbednosti u saobracaju je na nivou 19. veka.

Vojislav

03.08.2017. 18:29

Sta da se ozbiljno razmisli ??? U Evropi je ogranicenje u 95% slucajeva 130 uz toleranciju za nekaznjavanje od 5 do 10 % od toga (u Hrvatskoj se ne kaznjava do 150, u Italiji do 10% preko 130 itd.) Zasto u Srbiji uvek mora da se izmislja rupa u saksiji? Geniju koji je pomenuo Norveskih 110 porucujem: daj mi norveski standard i pristacu i na 100!

bager

03.08.2017. 21:44

@Vojislav - Nije istina da je 5-10 % nego je 5 km od brzine koju je radar registrovao,,a to je ne poklon,nego zbog tolerancije samog mernog aparata,tako da nema pravdanja i kritike zbog netacnosti aparata,,primer ogranicenje 70 snimlen sa 75 km/h ne placas kaznu ,snimljen sa 76 km/h placas kaznu,isto je i za brzinu od 150km/h ,racuna se 145k/h posebne su i kazne u zavisnosti od razlike brzine ,,vece prekoracenje vece kazne, maksi ogranicenje brzine nije obaveza,,mozete voziti i sporije

Coa

03.08.2017. 18:33

Da li znate da vise nasih drzavljana pogine na traktoru nego na autoputu, a i ovi sto stradaju na autoputu uglavno poginu jer zaspu za volanom. Ta prica o brzini koja ubija je obizno laprdanje. Godisnje na autoputevima pogine 50-60 ljudi, od cega su polovina stranci koji jednostavno zaspu. Veze ovo nema sa 120 ili 130 na sat.

Dule

03.08.2017. 20:15

neka profesor ode u penziju i spasi vozače u srbiji, dosta više sa njegovim maltretiranjem.

Sumpor

03.08.2017. 22:04

Norveska je pola godine u mraku. Izadjite malo gospodine profesore u svet kolima da vidite kako se prave putevi i kako se po istim vozi. Iz fotelje se ne stice iskistvo

mladen

04.08.2017. 00:51

Pa ne prave udese oni koji voze 130 ili 140 nego ovi na 180 i vise (sa starudijama), i ovi koji zaspe na putu. Profo idi u penziju molim te...

Драган

04.08.2017. 08:39

У Булевару ослобођења између стадиона и Бањице одграничење између 40 и 50 км на сат. Као у Енвер Хоџиној Албанији. Саобрађајница са 2+2 траке и разделним острвом. Нема никаквог разумног разлога да ограничење буде испод 80 км на сат. Ја том брзином скоро сваког дана возим од 1984 и никада нисам угрозио ни себе, ни остале возаче ни пешаке.

Рашо

04.08.2017. 09:30

Кад прочитам нешто о безбедности у саобраћају а то не буде мишљење Вујанића, Окановића и Алвировића частим уредништво ВН. Па има ли ико у овој држави да зна нешто о томе сем њих тројице! Од њихове стручности се људима окреће желудац! Безедност нарушавају лудаци, а не они који возе брзо! Нека полиција искључи из саобраћаја све који имају 5 и више удеса и нека наплати дупле казне свима који за годину дана имају више од два прекршаја па да видимо статистику!!!

007

04.08.2017. 11:08

Taj deda je zreo za vikendicu i APN4 da ide na pecanje. Vreme ga je pregazilo odavno. Ovo ograničenje stoji od kad je auto put napravljen a tada su harale zastave 101 i lade 1300 kojima se maksimalna brzina kretala od 135 do 145 dok fiće i neki drugi nisu ni mogle da dosegnu ograničenje a o tadašnjoj i današnjoj tehnologiji i da ne govorimo o tadašnjoj i današnjoj tehnologiji ugrađenoj u vozila. Po toj logici danas bi ograničenje trebalo da bude najmanje 200km/h. ...

Posmatrač iz Nemačke

04.08.2017. 11:43

Naši "stručnjaci" bi da uče EU i svet pameti! Taj Vujanić govori o Nemačkoj gde su autoputevi NAJSIGURNIJE saobraćajnice iako na nekim deonicama nema ograničenja brzine. Poginulih na autopuevima je, i pored sve većeg broja vozila, -momentalno je u Nemačkoj u saobraćaju oko 70 miliona vozila sve manji. Nove tehnike na vozilima učinile su svoje. Osim toga, malo je važno da li je ograničenje u SRB 120 ili 130 km/h -važno je u kojoj meri je prisutna kultura vozača da to poštuju- a toga u SRB nema!

Aca

05.08.2017. 09:39

U medjuvremenu nasi strucnjaci bi mesto sto prate sta se desava u Americi mogli da se pozabave sinhronizaciojom semafora u gradu Beogradu pa da umesto crvenog imamo i zeleni talas...! Takodje , brzina na obilaznici Zemun - Pancevo je smesna i to tako stoji, a niko iz struke se ne oglasava. Necemo se valjda zbog bezbednosti vracati na zaprezna kola .Odredjen broj ljudi ce uvek poginuti na putevima pa vi stavili i 10 km na sat.

Деки

11.08.2017. 15:23

Да ли ће неко некада и негде проговорити о томе да у сред Београда можете остати без бубрега или пломбе, возећи се градским улицама? Да ли ће ико проговорити о шаренилу семафора на тим истим београдским улицама, где један трепће трипут жуто, други два-трипут, трећи једном, а онда наиђеш на један који за промену не трепће, већ одмах након жутог пали црвено?Сада су се појавили лед семафори, код којих се боје јасно виде једино уколико сте у линији са њим. И нека се јави ко не вози 130 на ауто-путу.