Pijani vozač je 20 puta opasniji od treznog: Novi zakon meri svaku kapljicu alkohola u krvi

P. Živković

08. 01. 2020. u 16:15

Podeljena mišljenja stručnjaka o tome da li bi trebalo uvesti nultu toleranciju na prisustvo alkohola kod vozača

Пијани возач је 20 пута опаснији од трезног: Нови закон мери сваку капљицу алкохола у крви

Foto Tanjug/D.Aničić

TRENUTNO se "lome koplja" oko nekoliko predloga novog Zakona o bezbednosti u saobraćaju Srbije, koji bi trebalo da bude usvojen tokom ove godine, a među izmenama ovog propisa moglo bi se naći i uvođenje nulte tolerancije na alkohol kod vozača. Mišljenja stručnjaka su podeljena. Dok jedni svesrdno podržavaju da se kažnjava svaka kap žestine, drugi upozoravaju na moguće posledice takve odluke.

- Predlog nije nov i "gurali" smo ga i u prošli ZOBS, ali nije prošao - objašnjava profesor dr Milan Vujanić, jedan od naših najeminentnijih stručnjaka iz oblasti saobraćaja. - I sada je neizvesno da li će proći. Mislim da je zakonski propis o tome da profesionalni vozači ne smeju da imaju ni kap alkohola u krvi sasvim dovoljan argument za uvođenje novog pravila i kod ostalih vozača. Dovoljan motiv za to su i puni stupci crne hronike.

Alkohol je u Srbiji u 14 odsto slučajeva imao uticaj prilikom saobraćajnih nesreća sa smrtnim posledicama. Zvanična statistika kaže da od 1.000 kontrolisanih vozača sedam vozi pod dejstvom alkohola. Nedavno je u Vrnjačkoj Banji otkriven vazač sa 4,21 promil. Tu nema dileme da li takva osoba zaslužuje kaznu, ali polemika se najviše vodi oko onih vozača koji popiju "samo jednu".

- Pijani vozač je 20 puta opasniji od treznog, ali da li i onaj koji ima izmereno 0,21 promil alkohola u krvi - pita se Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Srbije. - Postoje zvanična istraživanja koja pokazuju kako se reaguje u slučaju tog najnižeg stupnja pijanstva i teško je tvrditi da je takva osoba imala smanjene sposobnosti.




Naravno, kaže Okanović, da je određivanje granice alkoholisanosti velika dilema. Ukoliko bi se uvela nulta tolerancija ne bi bilo kalkulisanja, koliko bi ko popio do 0,2, onda to ima smisla čisto iz praktičnih razloga. Međutim, struka je bila i protiv smanjenja sa granice 0,3 na 0,2, a tada je prevladao argument da je to u skladu sa preporukama Ujedinjenih nacija.

Okanović napominje da, u slučaju da se uvede nulta tolerancija, postoji opasnost da bi vozač sa, na primer 0,15 promila alkohola, koji učestvuje u saobraćajnoj nesreći sa velikom materijalnom štetom i nastradalima, izgubio pravo na regres štete od osiguravajuće kuće.

- To bi značilo da će ta osoba morati da plati veliku sumu, milion evra i više, da će, ako nije neki tajkun već prosečan srpski vozač, morati da proda sve što ima i da će mu do kraja radnog veka odbijati pola plate - upozorava Okanović. - I zato tu treba biti oprezan oko određivanja dozvoljene granice. Argument "kako profesionalci" mogu ne stoji, jer smatram da mora da postoji razlika između profesionalnih i "običnih" vozača.


OBAVEZNO ALKO-TESTIRANjE

ZAKONOM je propisana i obaveza vozača da bez odlaganja postupi po nalogu ovlašćenog lica i omogući ispitivanje, odnosno alko-testiranje. Za vozača koji to odbije da učini predviđena je kazna zatvora od najmanje 15 dana ili novčana kazna od 100.000 do 120.000 dinara i 14 kaznenih poena.

Odbijanje vozača da se podvrgne ispitivanju na prisustvo alkohola jedan je od razloga za zadržavanje vozača u pritvoru.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (15)

Niko

08.01.2020. 16:20

Ma dobro bre to. Kada ce Darko odgovarati za voznju u pijanom i drogiranom stanju i to bez dozvole

Niko

08.01.2020. 16:25

A sta cemo sa brzom voznjom? Huligansko ponasanje na putu, preticanje preko pune linije, nepostovanje semafora... Itd

рашинац св

08.01.2020. 16:31

сви возачи морају на поновно полагање.

Tamo neko

08.01.2020. 16:46

Ne pijem nikada kada vozim.Da se razumemo.Ali fakat je da najgore prolaze ljudi koji u tom trenutku nemaju 100-200 evra ili vezu da neko okrene tog sto vas je zaustavio.Dok god korupcija i mito budu ovoliko rasprostranjeni,bice sve isto.

жељко

09.01.2020. 14:13

Колико се сећам полиција је објавила статистику по којој су саобраћајне несреће изазвали 15% пијани возачи а остало су, ваљда, трезни!

Veverican

09.01.2020. 23:14

U celoj EU dozvoljeno je 0.5 promila, tj. 0.05% i ne vidim da imaju problem sa nesrećama, ali se zakon primenjiuej i jednak je za sve, a i kamere za kontrolu saobraćaja rade!! Znam da su Hrvati uveli 0.00% ali ta odluka nije smanjila stopu saobraćajki, mada je trend da pratimo Hrvatsku odavno prisutan u Srbiji, ali kuda to vodi!? Moje mišljenje je da su mobilni veći krivci, pa ako uvodimo 0.00% za alkohol, onda isto i za one koji telefoniraju, šalju SMS i sl, neka opaka kazna bezbednosti radi.

Predlozi

10.01.2020. 06:13

Уведите казне које се одређују на основу прихода кажњеног возача. Нпр. 50% месечног прихода. Они који зарађују више а више се и бахате, да им се одреди казна аналогна њихивим примањима. Тако је у Финској.Друго питање је да сви саобраћајни полицајци морају да носе камере на униформи (body cam). Онда неће бити мита и сви ће знати...ако прекрше закон и правила, да је казна извесна. Увођење камера је сврсисходније од смањења стопе алкохола у крви.