Pijani vozač je 20 puta opasniji od treznog: Novi zakon meri svaku kapljicu alkohola u krvi
08. 01. 2020. u 16:15
Podeljena mišljenja stručnjaka o tome da li bi trebalo uvesti nultu toleranciju na prisustvo alkohola kod vozača

Foto Tanjug/D.Aničić
TRENUTNO se "lome koplja" oko nekoliko predloga novog Zakona o bezbednosti u saobraćaju Srbije, koji bi trebalo da bude usvojen tokom ove godine, a među izmenama ovog propisa moglo bi se naći i uvođenje nulte tolerancije na alkohol kod vozača. Mišljenja stručnjaka su podeljena. Dok jedni svesrdno podržavaju da se kažnjava svaka kap žestine, drugi upozoravaju na moguće posledice takve odluke.
- Predlog nije nov i "gurali" smo ga i u prošli ZOBS, ali nije prošao - objašnjava profesor dr Milan Vujanić, jedan od naših najeminentnijih stručnjaka iz oblasti saobraćaja. - I sada je neizvesno da li će proći. Mislim da je zakonski propis o tome da profesionalni vozači ne smeju da imaju ni kap alkohola u krvi sasvim dovoljan argument za uvođenje novog pravila i kod ostalih vozača. Dovoljan motiv za to su i puni stupci crne hronike.
Alkohol je u Srbiji u 14 odsto slučajeva imao uticaj prilikom saobraćajnih nesreća sa smrtnim posledicama. Zvanična statistika kaže da od 1.000 kontrolisanih vozača sedam vozi pod dejstvom alkohola. Nedavno je u Vrnjačkoj Banji otkriven vazač sa 4,21 promil. Tu nema dileme da li takva osoba zaslužuje kaznu, ali polemika se najviše vodi oko onih vozača koji popiju "samo jednu".
- Pijani vozač je 20 puta opasniji od treznog, ali da li i onaj koji ima izmereno 0,21 promil alkohola u krvi - pita se Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Srbije. - Postoje zvanična istraživanja koja pokazuju kako se reaguje u slučaju tog najnižeg stupnja pijanstva i teško je tvrditi da je takva osoba imala smanjene sposobnosti.
Naravno, kaže Okanović, da je određivanje granice alkoholisanosti velika dilema. Ukoliko bi se uvela nulta tolerancija ne bi bilo kalkulisanja, koliko bi ko popio do 0,2, onda to ima smisla čisto iz praktičnih razloga. Međutim, struka je bila i protiv smanjenja sa granice 0,3 na 0,2, a tada je prevladao argument da je to u skladu sa preporukama Ujedinjenih nacija.
Okanović napominje da, u slučaju da se uvede nulta tolerancija, postoji opasnost da bi vozač sa, na primer 0,15 promila alkohola, koji učestvuje u saobraćajnoj nesreći sa velikom materijalnom štetom i nastradalima, izgubio pravo na regres štete od osiguravajuće kuće.
- To bi značilo da će ta osoba morati da plati veliku sumu, milion evra i više, da će, ako nije neki tajkun već prosečan srpski vozač, morati da proda sve što ima i da će mu do kraja radnog veka odbijati pola plate - upozorava Okanović. - I zato tu treba biti oprezan oko određivanja dozvoljene granice. Argument "kako profesionalci" mogu ne stoji, jer smatram da mora da postoji razlika između profesionalnih i "običnih" vozača.
OBAVEZNO ALKO-TESTIRANjE
ZAKONOM je propisana i obaveza vozača da bez odlaganja postupi po nalogu ovlašćenog lica i omogući ispitivanje, odnosno alko-testiranje. Za vozača koji to odbije da učini predviđena je kazna zatvora od najmanje 15 dana ili novčana kazna od 100.000 do 120.000 dinara i 14 kaznenih poena.
Odbijanje vozača da se podvrgne ispitivanju na prisustvo alkohola jedan je od razloga za zadržavanje vozača u pritvoru.
Niko
08.01.2020. 16:20
Ma dobro bre to. Kada ce Darko odgovarati za voznju u pijanom i drogiranom stanju i to bez dozvole
A sta cemo sa brzom voznjom? Huligansko ponasanje na putu, preticanje preko pune linije, nepostovanje semafora... Itd
сви возачи морају на поновно полагање.
Ne pijem nikada kada vozim.Da se razumemo.Ali fakat je da najgore prolaze ljudi koji u tom trenutku nemaju 100-200 evra ili vezu da neko okrene tog sto vas je zaustavio.Dok god korupcija i mito budu ovoliko rasprostranjeni,bice sve isto.
Колико се сећам полиција је објавила статистику по којој су саобраћајне несреће изазвали 15% пијани возачи а остало су, ваљда, трезни!
Komentari (15)