Koliko je u Jugoslaviji moralo da se radi za kupovinu automobila (FOTO)

Novosti online

ponedeljak, 20. 05. 2019. u 12:59

Колико је у Југославији морало да се ради за куповину аутомобила (ФОТО)

Ilustracija; Foto: Depositphotos

Mnogi se danas s nostalgijom prisećaju minulih vremena i bivše države, čak i kad su automobili u pitanju

Mnogi se danas s nostalgijom prisećaju minulih vremena i bivše države, čak i kad su automobili u pitanju.


Čak ni u sutonu bivše države kada su jugoslovenskim putevima kolale stotine hiljada Zastavinih vozila, vozni park nije bio mlad, a bezbednost saobraćaja na putu na zavidnim granama. Činjenice govore da je ponuda bila daleko oskudnija, a za taj, najjeftinijih od svih "jugića", Koral 45, moralo je da se radi 30 meseci. I pritom je to bio drugi najjeftiniji automobil na tržištu.


Jedini dostupniji auto je bio Fiat 126, poznatiji kao "peglica", za ovaj auto je naime bilo dovoljno "tek" 19 prosečnih plata.


Jedan mesec više radnik je morao da se "strpi" ako je umesto Juga želeo Škodinu limuzinu 120L, a ukupno 35 prosečnih plata je trebalo izdvojiti za Reno 4.


PROČITAJTE JOŠ: Fenomen tuge za Jugoslavijom


Najdostupniji kompaktni porodični automobil je bila Zastava 101 za 38 plata, a zatim su sledili ruski ponosi, Aleko za 42 i Lada Samara za 54 plate.


Srednja klasa je ipak tražila nešto više, recimo Jugo Floridu, za koju je trebalo prosečno raditi 75 meseci ili Folksvagen Golf 2 dizel za koji je bilo potrebno raditi 96 meseci ili punih osam godina. Reno 19 i Fiat Tipo su bili još koju platu skuplji.


I polako dolazimo do gornjeg doma, automobila koje nismo baš često mogli da viđamo na putevima. Priču otvara italijanska lepotica Alfa 164 s fantastičnim V6 motorom i cenom u protivvrednosti 322 prosečne plate. Još skuplja je bila Opel Omega, kao i francuski Reno 25 s takođe slavnim V6 motorom. Za njega je jugoslovenski radnik morao da izdvoji 404 mesečne plate, ili gotovo sve što zaradi u svom radnom stažu. A već koju godinu kasnije 25-ica je izgubila drastično na ceni.


Foto: Index.hr


A na samom vrhu dve nemačke krstarice. Za BMW 750iL, odnosno produženu verziju s V12 motorom, bilo je potrebno izdvojiti 912 prosečnih plata, ili tačno 76 godina radnog staža.


Konačno, najskuplji automobil na tadašnjem tržištu je bila preteča S klase Coupe, Mercedes 560 SEC za koji je trebalo izdvojiti 1.231 mesečnu platu, odnosno trebalo je raditi nešto više od 102 godine.


(index.hr)

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (45)

Ognjen 161

20.05.2019. 13:24

U principu, kvalitet života se na ovim prostorima nikada nije drastično menjao. Jedina dva perioda kada je BDP kontinuirano i osetno rastao su od 1935-1938 za vreme Milana Stojadinovića i 2003-2008..

Banaćanin

20.05.2019. 17:34

@Ognjen 161 - "Ognjen 161" Hajde dosta lupetanja. Jeste baš 1935 - 1938. godidne su srednja klasa i seljaci "dobro" živeli. Dobro su živeli buržuju i veleposednici, a ostalo, jad i beda. Sva sreća da ima još živih ljudi iz tog vremena koji mogu da te demantuju.A što se tiče 2003-2008. pa poznato je koliko je ostalo ljudi bez posla na ulici? Dosovska vlas je prodavala i gasila svaku dobru firmu, a pare stavljali u svoj džep. Bar tu laž nemogu da ti oprostim. Sramoto!

`Ало неписмени...

20.05.2019. 21:28

@Ognjen 161 - @ "Banaćanin" - Као прво и основно, "Hajde dosta" вређања и омаловажавања свакога чији ти се ставови не свиђају из ма којег разлога. То што стално као папагај понављаш "чињенице" (!) које везе благе са мозгом немају свакако не значи и да си у праву.

Petronije arbitar

22.05.2019. 09:13

@Ognjen 161 - Hajde, zemljak, ne peni, čovek je napisao istinu. To što se ti "sećaš" 1935-38. godine po komunističkoj "Pre rata nismo imali NIŠTA a onda su došli Nemci i uništili nam SVE", ne demantuje da se tada najbolje živelo. Sad ako ne računaš da nije bilo tv-a, ajfona, auta za svaku budalu, mašina za pranje sudova itd. Za TAJ način života standard je bio na visini. A od 2003-2008. i ja pamtim da je, posle katastrofe i uništavanja svega i privrede od 2000. do 2003. , baš krenulo, do svetske krize - SEKE

Soc

20.05.2019. 13:27

Prosecna plata krajem 80-ih je bila oko 800 maraka a jugo kostao mozda 5-6 hiljada, sto znaci da je mogao biti kupljen posle 7-8 meseci. Neka svako proveri gde god hoce.

Petronije arbitar

22.05.2019. 09:06

@Soc - Mogao si da kupiš za 7-8 meseci pod uslovom da ništa nisi jeo ili da te je neko hranio, oblačio, plaćao sve ostale troškove...a ti davao celu platu za auto.

dora

20.05.2019. 13:27

Sve zavisi gde si radio jer nisu svuda bile iste plate,jos ako uzmes visegodisnji kredit cena ide dole,jer su se kamate vezivale za dinar tako ako je nesto kostalo 10 000 DEM na kraju kosta 3 000-5 000 dem u medjuvremenu to pojede inflacija,jedan nas poznati glumac voleo je da se hvali kako za jedan svoj film moze da kupi 2 mercedesa,a te godine je snimio 12 filmova,tako da i drzava nije bas bila ista prema svima.

A DANAS "FUKARE" KUPE MECKU ILI BMW ZA JEDNU PLATU

20.05.2019. 13:28

Zasto ne usporedite, koliko je trebalo da se radi za kg. hleba, kr. paradajza, kg. paprikeß

somborac

20.05.2019. 16:18

@жељко - Radnička klasa, penzioneri, domaćice, srednja klasa. A šefovima i lopovima je i danas dobro, čak i bolje. Da se napomene da uz auto nije prestajao život. Išlo se na more, različite manifestacije. Svako selo je imalo fudbalski klub. Puno sela je imalo i medicinski centar. A šta sela danas imaju? Pardon, izumiru. Monstrum je današnjica.

Vuk

20.05.2019. 18:04

@жељко - Paaaa u cemu je razlika?! I onda i danas nas vode nesposobni, ali podobni kadrovi...

Somborac

21.05.2019. 11:49

@жељко - @ Vuk AKo si na moj komentar mislio. Razlika je da je 3/4 naroda bolje zivelo nego sada. Da im je u svakom pogledu bilo bolje. Standard, lecenje, skola, kultura. Da ne govorim o sigurnosti gradjana. Nije sve bilo perfektno u SFRJ, ali to nije ni na zapadu ni na istoku.

Zoran

20.05.2019. 14:20

"Једини доступнији ауто је био Фиат 126, познатији као "пеглица", за овај ауто је наиме било довољно "тек" 19 просечних плата."________Danas za Fijata treba isto toliko plata. A auto je bolji od 126.

Đole

21.05.2019. 21:13

@Zoran - Sada za FIAT 500 L treba 25 prosečnih plata. Uporedi "peglicu" i 500 L. Šta ti nije jasno?

Leštanac

20.05.2019. 14:30

Mislim da ovi podaci su malo preuveličani. Naime, kao mladi službenik kupio sam "Reno 4" na 24 rate, otplatio ga i uspešno se vozio širom SFRJ, do crnogorskog primorja, dalmacije, KiM i širom Vojvodine. Eh, žuti su sve upropastili i ubili nas i dalje nas ubijaju lažima.

Vesna

20.05.2019. 14:32

1978 . sam kao tek zaposleni mlad lekar dala svoje četiri početničke plate za peglicu. Tada je glavni medicinski tehničar na fizikalnoj u domu zdravlja imao veću platu od mene.Toliko od mene o Jugoslaviji.

Beli

20.05.2019. 15:26

Iako nisam radio u tom dobu i ne znam za tadašnje okolnosti ličnim iskustvom, po iskustvu roditelja koji su radnici bili ovo što pišete je neistina... Molim vas da ne uporedjujete na tako očigledan način "neuspešnost" onog vremama sa " uspešnošću " sadašnosti.Ne živimo u "Periklovo " doba Srbije.. Hajde malo istine... Okolnosti života, kultura, vrednosti su bile drugačije. Samim tim i život.

mostarac

20.05.2019. 17:31

@Beli - Moj stari i stara kao obicni sluzbenici kupili ficu, pa tristaca, svake godine isli na more, gledali da kupe jos i plac na moru, i to sve od regularne plate, normalne u ona doba. Imali uvijek neke regale i uglove za kupovinu... Placali sestri studij i stan u BG, ponavljam... od obicnih radnickih plata.... A otisla je na Brcko Banovici... samo da bi redovno jeli... Kad je vidio komandir sa kusur kilograma, rekao ko mi je ovo poslao u brigadu. Umalo da je vrati... I tako je zivot nastavio dalje...

Dule Dule

20.05.2019. 15:32

što se tiče rasta BDP od 2003 do 2008, prodat je mobtel za milijardu ipo evra, i sve druge nesrećne privatizacije su dale oko milijardu ipo. Ovo se samo na papiru vodilo kao rast a u stvarnosti je imalo za posledicu 400 000 izgubljenih radnih mesta.

eh

20.05.2019. 15:58

Radio sam u gradjevinskoj firmi sa SSS i mogao sam samo da sanjam da kupim peglicu. Bilo nam je dozvoljeno 48 prekovremenih mesecno i na taj nacin smo krpili male plate. I na kraju, penzija ispod 20000. Bilo je i onih koji su mogli, clanovi partije, rad u birokratiji....imali velike plate, dobijali stanove koje smo gradili, bez problema.....I sada imaju mnogo vece penzije. Znate koje su se novine ujutro prve rasprodale? Slovenacke na Terazijama. Ljudi kupovali, gledali konkurse....isli tamo

Banaćanin

20.05.2019. 17:23

@eh - "eh".Notorna laž i neistina. Nije bilo gradjevinske firme u Srbiji koja nije izvodila radove u inostranstvu. Ti morada da si bio teška fizikalija, pa i oni su bolje živeli tada nego mnogi od nas danas. Sramoto jedna!

Grof

20.05.2019. 17:55

Jedino sto je tada bilo dobro je sto nismo znali za bolje pa nam se cinilo da je svaki dan napredak i bili smo srecni. Peske na posao i deca u skolu,dva programa i to drugi sa rižom,rad non stop a onda smo spoznali svet i unesrecili se iako sada svi imaju auta,mobilne,kablovsku,internet i svasta nesto!

vladimir

20.05.2019. 18:02

Najvažnije u pravnoj i socijalno uredjenoj državi je, što su krediti bili u DINARIMA, nevezivani za marku, dolar ili franak i sa fiksnom kamatom, tako da si znao da je /na pr./ kredit od pet godina, RATA već posle dve godine bila zanemarljiva /rast LD/! Ljudi su bez /finansijskih/ problema kupovali stanove /ko je hteo/, a ne automobile!?

Ozren

20.05.2019. 18:13

Radio sam u KMG Trudbenik kao metalostrugar. Počeo sam 1990-te. Već 1991 plata mi je bila 1200 maraka. Za 6 plata, pošto sam živeo kod roditelja, kupio sam bmw 318 star 3 godine na Bubanj potoku, a mogao sam na primer novog keca. Toliko.

Авала

20.05.2019. 21:21

@Ozren - А само 2 године пре или 2 године после тога???

Golja

20.05.2019. 20:11

Moj otac 81 god otiso u irak kupio kola i napravio kucu. od svoje plate u nekadasnjoj jugi nije mogao, bio je gradjevinac.

Срђан

21.05.2019. 07:55

Ја једино знам да је мој отац као возач два пута купио нов ауто, у продавници. Једном је, додуше, био фића, а други пут источнонемачки вартбург, али била су то НОВА кола. И мој старији брат и ја завршили смо факултете, имамо по троје деце и немамо ни теоретску шансу да купимо никакво ново возило, чак ни кинески "чери". Рекло би се да се малчице лошије живи...

koki

21.05.2019. 08:19

Ocigledna laz. Moj otac je u zivotu imao ficu, 2 keca i jednog juga. Uvek je kupovao nove automobile. Nikad polovne. Nije sigurno radio 160 meseci ili 13 godina samo da bi vozio auto, a bez hrane, racuna, odece, obuce, benzina itd. Ocigledna budalastina. Majka je imala ficu. Obicna radnicka porodica je imala 2 automobila u kuci i benzin da se vozi i dovoljno novca za sve ostale potrebe. Nije se mozda imalo za nov mercedes ili bmv, ali za automobile iz Kragujevca jeste. To je jedina istina.

Ruben

21.05.2019. 16:27

@koki - dobri neki lakeji najveceg sina i ostalih nebuloza ; koga jos briga za statistiku ; dogma je jaca od statistike

Haujesnou

22.05.2019. 06:04

@koki - Ovo je budalaština. Po zvaničnoj statistici početkom 90-tih Jugoslavija je imala oko 100 automobila na 1000 stanovnika, iliti 1 auto na 10 stanovnika. Znači, u proseku svaka druga porodica nije ni imala auto. Inače, istina je da je tada bilo lakše uštedeti, mnogo manje se trošilo na struju i komunalije, a ko je imao stanarsko pravo, tj. društveni stan, plaćao je simboličnu kiriju. A da ne pominjem kredite, koji su se vraćali kao od šale, jer je inflacija bila takva.

nikanor I deo

21.05.2019. 18:12

Evo ovako. Moja prva plata u SFRJ je bila 150 maraka ili danas 75 evra. To je bilo u maju 1984 i to je bio minimalac. Prosečna plata je bila oko 250 maraka(150 evra). 1983. godine pod vladom Milke Planinc država je bankrotirala i plenjene su državne stvari u inostranstvu zbog toga. Godišnja inflacija je bila od 25% do 50% u zavisnosti kod toga koliko para treba naštampati kada je setva ili žetva. Krediti nisu bili revalorizovani tako da su posle par godina zbog inflacije bili obezvređeni...

nikanor II deo

21.05.2019. 18:20

... a država se zbog ne primenjivanja revalorizacije zaduživala u inostranstvu za devize. Zbog bankrota države 1983. godine uskraćeni su nam strani krediti pa je zbog toga došlo do velike inflacije1987. godine. Kada je došao za premijera A. Marković, uspeo je da dobavi strane kredite i te pare su otišle u potrošnju, jer džaba vam fabrike koje proizvode a narod nema para da kupi proizvode. Tad je moja plata bila 700 maraka ili danas 350 evra. To je bila prosečna plata, aneki su imali 1500-2000 m

nikanor III deo

21.05.2019. 18:25

Tada je cena novog Z 101 bila oko 8000-10000 maraka ili danas 5000 evra, što je za radnike bilo preskupo, ali ko je uzimao kola na kredit, zbog ne postojanja revalorizacije kredita posle par godina nije plaćao veliku ratu. Pare su se potrošile a tadašnji krediti moraju da se vraćaju i narednih 50 godina...

joca

21.05.2019. 21:13

moj otac je kao vojnik podoficir za zivota u sfrj kupio novog tristaca i novog keca, otplatio stan , kupio plac i sagradio vikendicu, ja sam inzenjer, zivim sa majkom, vozim punoletan auto i zahvalan sam ocu i SFRJ sto imam krov nad glavom i negde da se sklonim ako se ozenim, ja sam da nesto napravim nemam para

киза

22.05.2019. 21:47

@joca - Јоцо, жао ми је због тебе али ја познајем много инжињера који су купили БМВ, Мерцедес... и свој стан у којем живе са својом породицом а родитељима плаћају бање! Не што ту не штима!

Киза

22.05.2019. 08:15

Ја знам да сам '85. за 5000 марака купио половног Форда "Гранаду" и да сам за њега штедео 5-6 месеци! Додуше тада су се дежурства у фирми посебно плаћала па сам ту доста извукао. Иначе за те паре сам могао узети нов 101 "стандард" а за 3900 марака нов "југо" 45!!!

kiza

22.05.2019. 09:21

Moj otac je sa 19 god poceo da radi,Industrija Precizne Mehanike.,IPM.Tada jedna od najvecih firmi u Jugoslaviji.Svake godine od regresa i dela plate isli smo na letovanje,more,Crna Gora..Kada dodje zima,od pola plate nakupuje se zimska garderoba,za celu porodicu,cizme i sve ostalo za grejanje.Kasnije je zavrsio auto skolu,dobio dozvolu.Kupio je novog ficu.Eto,tako je nekada bilo.Radnicka klasa.Otisao u penziju sa 45 god staza.Sada ima 72 god i penziju jedva da plati racune i prezivi.

Bre

18.08.2019. 18:15

Počeo sam sa radom 1977 i imao sam platu oko 1200 maraka. (fakultetski obrazovan). Za nekoliko plata sam mogao da kupim bubu, moj prijatelj doktor je to i uradio. Sada sa nekoliko plata mogu da kupim samo polovni auto sa solidnim godinama.

Zoran

07.09.2019. 18:05

Ja sam u firmi ZMAJ 1988-89 zaradjivo 250 maraka plus topli obrok radeći 12 sati dnevno i nije se loše zivelo bili su tad čekovi pa se zaduži i dok oni stignu u banku stigne plata i to se poravna. Ali tada nije bilo Smartfona od 1000€ I nije svako imao kola. Kako god da je bilo nikad se ne ponovilo, i to vreme je bilo nekom majka nekom maćeha.