Peštanski đaci, a naši modernisti: Izložba u Spomen-zbirci Pavla Beljanskog

J. SIMIĆ

sreda, 17. 06. 2020. u 09:39

Пештански ђаци, а наши модернисти: Изложба у Спомен-збирци Павла Бељанског

Petar Dobrović "Baranjski vinogradi" (1915)

Izložba povodom rođendana kolekcionara Pavla Beljanskog. Autorka postavke je Marta Đarmati

U PRVIM decenijama 20. veka Pešta je bila stecište mladih umetnika, među kojima je bilo i četvoro srpskih slikara: Petar Dobrović, Zora Petrović, Ivan Radović i Ivan Tabaković. Njima je posvećena izložba "Peštanski đaci", koja će sutra u 18 sati biti otvorena u Spomen-zbirci Pavla Beljanskog.

Ovu postavku kojom Spomen-zbirka obeležava datum rođenja kolekcionara i darodavca Pavla Beljanskog (1892-1965), otvoriće Klara Sentđerđi, direktorka Odeljenja za kulturu Ambasade Mađarske Kolegijum Hungarikum.

Autorka izložbe Marta Đarmati sačinila je izbor od 17 slika i crteža iz fonda Spomen-zbirke, a na svečanom otvaranju će pomoću dokumentarnih panoa približiti posetiocima na koji način je ovih četvoro umetnika usvojilo uticaje klasičnog umetničkog obrazovanja i novih ideja modernog doba.

Tokom istraživanja u arhivama umetničkih fakulteta u Budimpešti, Marta Đarmati je otkrila do sada nepoznate detalje o vrsnim profesorima koji su "našu četvorku" podučavali slikanju.

Profesori Petra Dobrovića bili su Ede Balo i Karolj Ferenci, Zora Petrović se likovno obrazovala kod Lajoša Deaka Ebnera i Dežea Pilha, Ivan Radović učio je kod Ištvana Retija, a Ede Balo otkrivao je tajne likovne umetnosti Ivanu Tabakoviću.

- Ovih četvoro umetnika rođeno je na samom kraju 19. veka u južnim županijama tadašnje Mađarske, to jest u Austrougarskoj monarhiji. Građanski porodični status i znanje mađarskog jezika su neki od faktora koji su ih usmerili ka Akademiji lepih umetnosti u Budimpešti, koja je u to vreme nudila solidnu osnovu za dalje usavršavanje u najznačajnijim umetničkim centrima, poput Minhena i Pariza - kaže, za "Novosti", Marta Đarmati.

Postavka pruža mogućnost komparativnog sagledavanja ne samo umetničkog sazrevanja četvoro umetnika, nego i povezivanje njihovih dela sa evropskim kontekstom. Istovremeno, pruža nam uvid u odabrana poglavlja iz prošlosti, prikazujući kulturne tokove s početka 20. veka u evropskoj istoriji umetnosti.

PRVA SUPRUGA

ARHIV u Pešti "sakrivao" je i podatak da je slikar Ivan Radović tokom školovanja bio oženjen sa Albinom Keveši. Iz tog perioda potiče njegova slika "Prva supruga". Razveli su se 1920. godine, kada se naš umetnik vratio u Srbiju.