NIKADA nije rano da govorimo o gostima Festa. Sa nekim imenima već kontaktiramo, a jedno možemo i sada da potvrdimo. Džon Malkovič će na zatvaranju Festa dobiti nagradu počasni "Beogradski pobednik" i održaće resital uz muzičku pratnju - najavljuje, eksluzivno za "Novosti", Ivan Karl, gradski sekretar za kulturu i predsednik Odbora Festa.

Slavni američki glumac, dva puta nominovan za Oskar, i tumač maestralnih rola u filmovima "Mesta u srcu", "Opasne veze", "Čaj u Sahari", "Na liniji vatre", "Čovek sa gvozdenom maskom", "Biti Džon Malkovič", "Spaliti posle čitanja", pridružiće se tako plejadi filmskih zvezda koji su se tokom gotovo pet decenija trajanja Festa poklanjali srpskoj i beogradskoj publici.

Dolazak velikog Džona Malkoviča, otkriva nam Ivan Karl, nije jedina velika novost 48. Festa.

- Prva i najvažnija promena je da će festival imati jedan takmičarski program, čiju će okosnicu činiti "Srpski film", koji smo ove godine privremeno preimenovali u "Srbija i prijatelji". U takmičarski program tako ulaze odabrani novi domaći filmovi, filmovi iz regiona gde je Srbija manjinski koproducent i, naravno, ostvarenja iz svih krajeva sveta. Njih ukupno do dvadeset naslova boriće se za nagradu "Beogradski pobednik" u šest kategorija: najbolji film, režija, muška, ženska uloga, scenario i debitant - najavljuje Karl.

Pročitajte još - IGRA HARVIJA VAJNSTINA: Džon Malkovič se vraća u pozorište

O nagradama, čiji je novčani fond uvećan, odlučivaće petočlani žiri, a, po rečima našeg sagovornika, usvojen je predlog umetničkog direktora Jugoslava Pantelića da 48. Fest kroz retrospektive obuhvati filmske radove nobelovca Petera Handkea i najpoznatije role Bekima Fehmiua.

Prvu godinu rada na mestu sekretara za kulturu Karl je "zaokružio" oktobarskim manifestacijama - Bemus, Beogradski džez festival i Sajam knjiga. Bemus je dobio novog umetničkog direktora Bojana Suđića, Džez festival je produžio trajanje i izašao van Beograda, dok će Sajam od sledeće godine trajati dan duže. Pitamo ga da li je zadovoljan ostvarenim rezultatima?

Ivan Karl Foto P. Mitić


- Oktobarske manifestacije su dobar presek festivalske scene Beograda koja je u ovo doba godine, nimalo slučajno, najgušća. Oktobar je mesec oslobođenja Beograda u Drugom svetskom ratu i zato su svojevremeno Bemus, Džez festival i Sajam knjiga baš tada pokretani. Zato su i Dani slobode, kao nova manifestacija od značaja za Grad Beograd, podjednako bitni jer poput kulturnog mosta povezuju datume oslobođenja prestonice u oba svetska rata i vešto se svojom žanrovskom raznolikošću uklapaju među navedene starije festivale. Zadovoljan sam kako su svi prošli, a posebno me raduje što se uočavaju promene u odnosu na prethodnu godinu.

Debra Vinger i Džon Malkovič u "Čaju u Sahari" Foto IMDb


U pripremi su već nova izdanja festivala, a kako kaže Karl, iako "uvek ima prostora za bolje i više, na festivalima nema instant rešenja, već je potreban kontinuirani rad, čiji se plodovi osećaju tek nakon nekoliko izdanja".

Pročitajte još - Sledeći Herkul Poaro će biti Džon Malkovič

- Iz ličnog iskustva, sećam se da je četvrti Fest, koji sam svojevremeno radio kao selektor u tandemu sa kolegom Borom Anđelićem, bio i najbolji u te četiri godine. Kontinuirano povećavamo ulaganja u sve festivale koji treba da budu ono što je i Beograd, regionalni lider, svaki u svom domenu. Po svom gabaritu i dometu, Sajam knjiga, Fest, Bitef, Bemus i Džez festival to jesu - kaže Ivan Karl i dodaje da je budžet značajno povećan, ali da na tome "neće stati".

CRNOGORSKO POREKLO

KADA je pre dve godine boravio u Zagrebu, Džon Malkovič je na konferenciji za medije odgovorio na pitanja o svom "hrvatskom poreklu".

- Majka mi je kazala da je iznenađena izveštavanjem medija o mojim hrvatskim korenima. Rekla mi je da sam Crnogorac, odnosno da sam poreklom iz Crne Gore - pojasnio je tada Malkovič.


Sa Mišel Fajfer u "Opasnim vezama" Foto IMDb


ŠANSA MLADIM LjUDIMA

U proteklih godinu dana izabrani su direktori gotovo svih gradskih pozorišta, ali, ni to nije prošlo bez "buke"...

- Ako pod "buku" računate izjave Tihomira Stanića u vezi sa Ateljeom 212, ne bih se složio. On je izneo svoj lični stav, doduše mršave argumentacije, a to što je tome pružen nešto veći publicitet je neka i nečija druga agenda koja sa pozorištem nema veze. Kada je reč o kadrovskim rešenjima, uvek ćete imati različita mišljenja. Meni je lično jako drago što smo u nekim kućama pružili šansu mlađim ljudima.