POZORIŠNA KRITIKA: Građa od koje se prave snovi

Dragana Bošković

20. 03. 2018. u 13:30

Nina Mazur: "Hamletovi snovi", reditelj Linas Zaikauskas Akademsko dramsko pozorište, Vladimir, Rusija

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Грађа од које се праве снови

Dragana Bošković

Sedamnaesto izdanje Pozorišnog festivala Slavija je, po prvi put, u svoju selekciju za prestižnu nagradu "Don Kihot" (statueta Kolje Milunovića) uvrstilo monodramu, koja je to samo po broju stvarnih glumaca na sceni. Hamleta, zapravo, igra prvak Akademskog dramskog pozorišta iz ruskog grada Vladimir, izuzetan glumac, Aleksandar Aladišev.


Nina Mazur, autorka ovog zanimljivog projekta, smestila je Hamleta već "sa one strane", u situaciju kada se sve u vezi sa zločinom koji je njegov stric počinio prema njegovom ocu, kralju Danske, i preoteo kraljicu, Hamletovu majku, a nedužna Ofelija je već umrla, kao "kolateralna žrtva" ovog (medijskog) rata... Jer, Nina Mazur vrlo savremeno, čitavu istragu oko smrti kralja Danske i povratka njegovog sina, kraljevića Hamleta, iz Vitemberga, sa studija, vodi kao politički spin, u kome, kako ta opasna igra nalaže, svako, navodno, ima pravo da kaže svoju istinu. Pa tako, i Hamletova majka, i njegov stric, i prijatelji, i Ofelija, pa i sam ubijeni kralj, njegov otac, kao duh, sa videa svedoče o ovom zločinu.



Hamlet, kolebljiv, kakvim ga je Šekspir stvorio, svoju konferenciju za štampu, u prisustvu najvažnijih svetskih medija, zasniva na dve premise, najvažnije u njegovoj dilemi, da li, ili ne da osveti oca ubistvom strica. "Biti" je prvi deo njegove odbrane, a "Ne biti" drugi. Iz oba ugla, Hamlet varira dedukciju i anamnezu zločina, stričevu zaveru, da kraljevića ubiju na putu za Englesku, Ofelijinu odanost, lukavost majke i danskog dvora.


"Nešto je trulo u državi Danskoj" je, sasvim ispravno, i dalje slika čitavog modernog sveta. Neprilagođen, suviše zapitan, intelektualac u blatu zločina, Hamlet se bori protiv medijske manipulacija, ali, i protiv sebe samog, protiv sopstvene krivice, koja ga izjeda: ne želi, kao humanista, da počini zločin, ali sebi duguje da osveti oca...


Aleksandar Aladišev je glumac velikih moći transformacije, koja dostiže vrhunac onda kada on, pijući neprestano, svoju svest veštački dovede do trenutka kada stege pucaju, inhibicija nestaje, pod dejstvom alkohola, i on se, fizički i mentalno, urušava. Uz modernu muziku (ovaj glumac je i muzički super star), Aladišev čitavim svojim glumačkim i ljudskim habitusom postaje žrtva političke igre i medijskog spina... Dok se ne uništi i ne "ostane samo ćutanje", kako reče Šekspir.


"Mi smo građa od koje se prave snovi", još jedna poznata replika velikog dramatičara, poslužila je Linasu Zaikauskasu, litvanskom reditelju raskošne imaginacije i Nini Mazur da stvore kompleksnu pozorišnu predstavu, sa samo jednim glumcem, Hamletom, na sceni. Bravo.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

TWIGGY-LOZNICA

20.03.2018. 13:38

IMPRESIVNO, gospođo BOŠKOVIĆ...!!!TO je demonstracija VEČNOG SJAJA BESPREKORNOG UMA....!!!Pozdrav !!!LoznicaTwiggyP.S. ARS LONGA, vita brevis...!!!