Stara zdanja koja su nekada bitisala u centru Beograda odavno su se izmestila u prošlost.

Nekadašnja arhitektura, drvene spratne zgrade ili omanje kuće od naboja odavno su prestale da postoje u vizijama građevinaca. Dugo su još u gradskom tkivu bile dominantne kuće čiji izgled je podsećao na doba turske vlasti.

Smenile su ih velike, armiranobetonske građevine, moderni urbanizam, zahuktali saobraćaj i ritam jednog potpuno drugačijeg života.

Današnji Beograđani bezbroj svojih obaveza rešavaju u centru grada, a ako nisu otpočeli putanju na Zelenom vencu, verovatno jesu kod Doma omladine. Ova zgrada je već više decenija jedan od najvažnijih orijentira u gradu.

Fotografije koje smo izabrali samo nas vraćaju u ambijent koji je imao Beograd u doba kada ovako važnih zdanja nije bilo. Tada je došlo vreme da se prizemne ili jedva spratne kuće sruše kako bi na njihovom mestu ponikle višespratnice.

Dečanska ulica, poznata i po tome što je u istoriji grada najviše puta menjala ime, imala je drugačije konture. U međuratnom periodu je počela njena tranformacija, kada je ponikla zgrada lista "Vreme" u kojem se danas nalaze "Novosti".

Prizemna kuća na mestu današnjeg Doma omladine bila je orijentir na koji će se "nasloniti" Makedonska ulica, u predratnom nazivu Poenkareova.


PROČITAJTE JOŠ: Beogradske priče: Teške poplave u Karađorđevoj

Preko puta, tek pre pola veka napravljen je Terazijski tunel, jedna od najpromentnijih transferzala u današnjem Beogradu. Tako je ovaj deo grada postepeno promenio profil.

Ovo zdanje napravljeno je 1964. godine, a vremenom je postao simbol života mladih, kao i kultnih kulturnih događaja.


PAŠIĆEV TRG

Današnji trg Nikole Pašića u posleratnom periodu nosio je ime po autorima naučnog socijalizma Karlu Marksu i Fridrihu Engelsu. Zdanje Doma sindikata poniklo je u tom peridu dajući sasvim novu fizionomiju ovom trgu.

Pre Drugog svetskog rata ovaj prostor zauzimale su kuće tako da se obrisi današnjeg trga u to vreme nisu ni nazirali.


DEČANSKA I AUTOMOBILI

Pre Drugog svetskog rata Dečanska ulica bila je poznata po tome što su u nju najviše svraćali ljubitelji i vlasnici automobila. Tu su se nalazila predstavništva auto-kuća koje su nudile najbolja vozila onog doba, kao i servisi za održavanje.