OTKAKO su u prestoničke zgrade ušli profesionalni upravnici, sve oči u rešavanju problema uprte su i njih. Iako su, po Zakonu o stanovanju, oni u obavezi da stanarima budu na raspolaganju 24 sata, dešava se i da budu nedostupni, ali i da ih "komšije" zovu bezrazložno. Pa, ponekad je teško uskladiti zahteve stanara i obaveze "šefa" zgrade.

Kako se u mnoge zgrade godinama ništa nije ulagalo, upravnici su se u tim zgradama susreli sa mnoštvom zahteva stanara. Obaveza šefova višespratnica jeste da organizuje i zgradu dovedu u red, ali s obzirom na nagomilane probleme, ponekad shvate da su se prihvatili prezahtevnog posla. Između zahteva stanara i upravničkog posla često se ispreče gradske službe, na čiji se izlazak ekipa čeka i po nekoliko dana. A to što neke zgrade izdvajaju čak i 1.000 dinara za upravnika, smatraju da im je dovoljno opravdanje da ga "zivkaju non-stop".

- Ako mesečno izdvajam toliku sumu za njegov rad, onda mora da se odazove na svaki poziv - kaže Radmila S., stanarka zgrade u Ulici Luke Vojvodića. - On je taj koji zastupa nas, pa sa kim ću da se konsultujem ako ne sa njim. I treba da nađe način da ekipe "Gradskog stambenog" brže izađu na teren, jer je to njihov posao.

Profesionalni upravnici saglasni su da su produžena ruka stanara, koja njihove zahteve treba da sprovede u delo, ali da nisu svemogući.

Pročitajte još - Pljušte ostavke novih upravnika

- Često se dešava da "Gradsko stambeno" neće da izađe odmah na teren, da čekamo i po desetak dana - kaže za "Novosti" Dejan Spasić, profesionalni upravnik iz Zemuna. - Stanari treba da nas zovu, ali recimo, kada se lift pokvari, ne možemo mi da ga popravimo. A ponekad i to što non-stop zovemo nadležnu firmu nije dovoljno da se oni istog časa pojave. Stanari moraju da shvate da iako želimo, nekada ne možemo odmah da pomognemo, jer nismo mađioničari.

U pola noći telefon upravnika često zvoni. Kako objašnjavaju u Udruženju profesionalnih upravnika Srbije, ukoliko je neka situacija tako hitna da ugrožava bezbednost stanara, upravnik mora da "dotrči". Ukoliko cev curi, komšija se zaglavi u liftu ili neko obije ulazna vrata, dužni su da istog časa reaguju. Ipak, kako kažu, u opisu posla upravnika nije da pomeri kontejner bliže zgradi, da utišava nečijeg ljubimca koji ne prestaje da laje... U tom slučaju i stanari sami mogu da pozovu Komunalnu policiju.

- Ako pukne cev, ili se dogodi nešto što može da prouzrokuje veliku materijalnu štetu, mora odmah da se reaguje - objašnjava Radovan Trifunov iz Udruženja profesionalnih upravnika Srbije. - Međutim, često umeju da nas zovu da iznesemo neki otpad iz zgrade. Upravnik mora da organizuje zgradu i pomogne da se nastali kvar što pre sanira, da podstakne ljude, ali ako za neke stvari ne postoji volja stanara, ne mogu mnogo da urade.


PREUZELI PREVIŠE ZGRADA

IAKO i stanari umeju da preteraju u svojim molbama, često se dešava i da upravnik ne može da stigne odmah na više adresa. Neki optimalni broj je 30 zgrada, a često se profesionalni upravnici prihvate posla i u više od 50. U tom slučaju, može da se dogodi da je situacija urgentna u više zgrada istovremeno, a on ne može da u najkraćem roku svima izađe u susret.