JEDINO BRIŽIT BARDO NISAM FOTOGRAFISAO: Prvi jugoslovenski paparaco Jadran Lazić o izložbi fotografija i monografiji o pola veka rada

V. PANTELIĆ

27. 09. 2021. u 11:27

POLA veka karijere splitski fotograf Jadran Lazić (69), prvi jugoslovenski paparaco kako su ga zvali, pretočio je u izložbu fotografija slavnih ličnosti, koja se do 2. oktobra može pogledati u beogradskoj galeriji "Arte", ali i luksuznu monografiju "Jadran Lazić: 50 godina fotografije".

ЈЕДИНО БРИЖИТ БАРДО НИСАМ ФОТОГРАФИСАО: Први југословенски папарацо Јадран Лазић о изложби фотографија и монографији о пола века рада

Foto V. Danilov

Izložbu su, pre Beograđana, videli stanovnici Brača, Šibenika, Splita, Hvara, Visa, Sarajeva i Crne Gore, a u decembru će gostovati u LJubljani. Na monografiji u dva toma se nije štedelo, ali nije dostupna svačijem džepu, obično izdanje košta 300 evra, a luksuzno čak 550 evra. Na njenim stranicama nalaze se neke od najvećih filmskih i muzičkih zvezda 20. veka, državnici, ali i reportažne fotografije rata između Iraka i Irana.

Pred Lazićevim objektivom stajali su Šon Koneri, Dejvid Bouvi, Orson Vels, Pele, Robert de Niro, Entoni Kvin, Marlon Brando, Rakel Velč, Pol Makartni, Silvester Stalone, Brigit Nilsen... Za "Novosti" kaže da je dolazio do svih koje je želeo da fotografiše, jedino nije uspeo da dođe do Brižit Bardo. Vrata francuske agencije SIPA pres otvorile su mu fotografije Šarlote Rempling, zvezde filma "Noćni portir", koja mu je pozirala u jednom pariskom hotelu. Milu Jovović je ubedio da mu pozira u toplesu u kadi, kada je već bila afirmisana kao model. Sa DŽodi Foster je šetao po Splitu.

- Nikada nisam bio pravi paparaco - kaže Lazić za naš list. - Sve zvezde bih prvo pitao da li smem da ih fotografišem. Većina bi pristajala, a one koje sam slikao bez dozvole, odlično su znale šta rade. Kao, beže od mene, ali mi ostave dovoljno prostora da ih slikam. DŽodi Foster sam upoznao u Parizu 1977. i sprijateljili smo se. Čak je postala fotograf moje agencije, a ja sam bio njen fotograf. U to vreme stigao mi je poziv za vojsku, a kako mi je pasoš isticao, bilo je ili da dezertiram ili da odem na odsluženje vojnog roka. Kako mi je otac bio vojno lice, nije bilo govora o dezertiranju. DŽodi nije mogla da veruje da ću se vratiti tek posle 18 meseci. Vratio sam se u Jugoslaviju, a ona je prekinula snimanje filma i došla u Split, a posle smo bili još sedam dana na Hvaru.

Kao jedini strani fotograf na sahrani ruskog političara Leonida Brežnjeva 1982. Lazić je imao svetsku ekskluzivu. Kažu da je od tog honorara kupio kuću na Hvaru, gde provodi šest meseci godišnje.

- Nije baš da sam kupio kuću, malo su naduvali priču, ali je tačno da sam najveći honorar dobio za fotografije sa sahrane Brežnjeva. Sovjetski Savez je u to vreme bio iza gvozdene zavese, niko nije mogao da dođe od stranih fotografa. Zahvaljujući jugoslovenskom pasošu, ušao sam u Sovjetski Savez i napravio ekskluzivne fotografije sa sahrane koje su tražili sve svetske novine i časopisi.

Ipak, najvrednija slika, otkriva nam Jadran, je portret Dejvida Bouvija, koji je u Americi prodat za 25.000 dolara. Bio je i zvanični fotograf na venčanju Čaka Norisa. Ukupno je zaradio 100.000 dolara, sve od evropskih magazina koji su objavili reportažu sa svadbe. Sa Čakom posle toga više nije radio, ali mu je drago da čuje svaki vic o njegovim supermoćima.

- Velike zvezde, poput Šona Konerija su bili najjednostavniji ljudi - priča nam Lazić. - Sve je moglo sa njima. Najteže za saradnju, ali samo u fazi pripreme, dok ne počne snimanje, bile su mi Fej Danavej, DŽilijan Anderson i Šenon Doerti. Sprijateljio sam se sa Žan-Klod van Damom, sa pokojnim Larijem Hagmanom (DŽej Ar iz "Dalasa"), sa DŽodi Foster, sa Trejsi Bingam iz "Čuvara plaže", sa DŽilijan iz "Dosijea Iks"... Upoznaš se, družiš malo, a posle svako ode svojim putem.

Lazić konstatuje da fotografija za magazine, kojom se on bavio, više ne postoji. Za to je kriv internet, ali i društvene mreže. Magazini su ugašeni, ono malo što je ostalo nema veliki tiraž, pa zvezde više nemaju potrebe da se slikaju za časopise, koji su im nekada bili jedina komunikacija sa obožavaocima. Danas zvezde na instagram-profilima imaju milione pratilaca. Ti pratioci su nekada bili čitaoci.

- Kad se osvrnem unatrag, samo sam radio svoj posao koji sam voleo i uživao u njemu - veli Lazić. - Nisam u penziji i neću nikad ni otići, jer ako odeš u penziju, onda si potpisao ugovor sa smrću. Ja uvek nešto radim.

PROŠIRIO KNJIGU ZBOG LOLE

NA pitanje da li je pijanistkinja Lola Astanova namerno ili slučajno na izložbi predstavljena sa najviše fotografija, Lazić nam odgovara:

- NJe ima malo više jer mi se specijalno sviđa. Prošlog leta mi je knjiga već bila prelomljena, kada sam bio kod prijatelja na ručku, čija nam je mama spremila zubaca na žaru. On je, inače, direktor VTA turnira u Bolu na Braču i rekao mi je da je nedavno bila Lola Astanova i da je snimila spot na Zlatnom rtu, koji je imao četiri miliona pregleda. Nisam imao pojma ko je Lola dok mi prijatelj nije pokazao njen "Instagram". Jaooooo, kad sam je video, odmah sam tražio kontakt i rekao da moram da je slikam. Poslao sam mejl njenom menadžeru i u prilogu prelomljenu knjigu, napomenuvši da bih je zbog Lole proširio. Kada su videli ko je sve u monografiji, naravno da su pristali.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)