INTERVJU - VLADIKA KLIMENT: Na Vartolomeju greh za progon ukrajinskih pravoslavaca

Nataša JOVANOVIĆ

10. 04. 2023. u 12:47

DRAMATIČNE slike vernika koji u porti Kijevsko-pečerske lavre brane monašku porodicu od kaznenih odreda kijevskog režima obišle su svet, ostavljajući otvorenim pitanje koliko tragičan može biti ishod sukoba dve Ukrajine: jedna je Ukrajina Vladimira Zelenskog, koja u slepoj mržnji prema Rusiji pokušava da ugasi kanonsku crkvu koja je tri veka pod jurisdikcijom Moskve, i druga, ona koju čini narod, odlučan da brani progonjene pastire. Dok radikalni borci protiv Ukrajinske pravoslavne crkve (UPC) uzvikuju "Slava naciji - smrt dušmanima!", vernici klečeći odgovaraju: "Slava Bogu!"

ИНТЕРВЈУ - ВЛАДИКА КЛИМЕНТ: На Вартоломеју грех за прогон украјинских православаца

Foto: Mitropolija UPC

Mitropolit nežinski i priluški Kliment, predsednik sinodalnog informativno-prosvetnog odseka UPC i jedan od arhijereja na listi osumnjičenih za subverzivne delatnosti i "širenje propagandnih teza među parohijanima" u ekskluzivnom razgovoru za "Novosti" kaže da dešavanja poslednjih dana oko Kijevsko-pečerske lavre pokazuju da je sukob mnogo dublji i da prevazilazi pravne probleme:

- Za sve one koji su svedoci ovih dešavanja, sasvim je očigledno da se u porti Lavre vodi borba đavola i Boga. Svi argumenti protiv prisustva monaha u manastiru su isključivo ateističke i bogoboračke prirode. Vernici koji slede svoju crkvu proglašeni su neprijateljima države, što je nezamislivo za Evropu u 21. veku.

Koji su sve motivi progona kanonske crkve?

- Nedvosmisleno ukazujemo na veoma širok spektar ugnjetavanja i diskriminacije naših vernika zbog njihovih verskih uverenja. To se dešava kako na opštedržavnom nivou, tako i u životnoj svakodnevici. Država stvara zakone koji su direktno usmereni na likvidaciju naše crkve. A vernici se suočavaju sa uvredama i kršenjem prava svuda, na javnim mestima, na poslu, u školi...

Ukrajinska pravoslavna crkva je oklevetana da nije dovoljno patriotska. U čemu se ogleda "patriotizam" veštački stvorene crkve koja je po meri države?

- Naša crkva je crkva ukrajinskog naroda. Svu patnju kroz koju prolazi Ukrajina dele svi naši vernici. Vrhunac cinizma su optužbe ili sumnje da našim parohijanima nedostaje patriotizam. Dobio sam vest da je na frontu poginuo vojnik ukrajinske vojske, čiji se sin nedavno zamonašio u jednom od naših manastira. Nažalost, takvih primera je mnogo. A za kolaboracionizam nas optužuju oni koji se kriju od mobilizacije i odvode svoju decu u inostranstvo, ne želeći da ih pošalju da brane otadžbinu.

Reči nastojatelja Kijevsko-pečerske lavre mitropolita Pavla da "naše suze neće pasti na zemlju, već na glave onih koji su izazvali ove nemire" koštale su ga kućnog pritvora.

- Sve izrečene optužbe protiv mitropolita Pavla su falsifikat. Očigledno je da su upravo sada vlasti morale nasilno da isteraju mitropolita iz Lavre kako bi se lakše okončao proces proterivanja monaha. Vladici je više puta rečeno da dobrovoljno napusti Lavru. On je to kategorično odbio. Kao rezultat toga, izlažirane su kriminalne radnje, nakon čega je mitropolit nasilno uklonjen.

Kratka istorija postojanja raskolničke strukture PCU govori da je ona geopolitički projekat, a namera je da na duhovnom planu dezintegriše narod.

- U istoriji naše zemlje i Crkve zabeležen je ne jedan slučaj kada je država stvarala kvazicrkve i pseudoduhovne organizacije kao zamenu za istinsku apostolsku crkvu. Njihov zadatak je ostao nepromenjen - otrovati društvo amoralnim i razvratnim ateizmom. Savremeni raskolnici su dugo svedočili da će u korist političke konjunkture opravdati bilo kakve poroke. Narod koji nema čvrste moralne temelje osuđen je na propast. Očigledno je da je to cilj svih pseudoreligioznih političkih projekata: oslabiti narod, a zatim se izrugivati nad tim nemoćnim ljudima, preobraženim u bespomoćne i osuđene robove.

Mnoge pomesne pravoslavne crkve, uključujući i SPC, uputile su apele Kijevu da prekine sa progonom. Da li je Lavri i kanonskoj UPC dodeljena uloga poslednjeg bedema pravoslavlja?

- Samo Bog zna šta čeka Pravoslavnu crkvu u različitim zemljama i na različitim kontinentima. Jedno je sigurno - ona je kao trn u oku svetu koji, po rečima jevanđelja, u zlu leži. I svi hrišćani danas moraju biti duhovno budni. Očigledno je da se u Ukrajini đavo neće zaustaviti. On neće dati mira nikome od onih koji istinski žele da žive po zapovestima Božijim.

Koliko odgovornost za ova dešavanja snosi Fanar, koji ne samo da je legalizovao raskol već je tvrdio da UPC, sa više od 12.000 parohija i sveštenika, ne postoji?

- Na patrijarhu Vartolomeju, na njemu lično, leži ogroman greh za svu hulu učinjenu nad ukrajinskim svetinjama i za sve suze i stradanja ukrajinskih pravoslavaca. Gledajući njegov cinizam, stiče se utisak da se na njemu ispunilo ukazanje Svetog apostola Pavla - licemerje i krivoverstvo pečat su greha koji spaljuje čovekovu savest. Njegove licemerne propovedi svedočiće protiv njega na Strašnom sudu. Jer Bog neće zaboraviti nijednu nevinu suzu onih koji stradaju za ime Hristovo i Crkvu njegovu.

Smeta i crkvenoslovenski

Kako objasniti činjenicu da se UPC zamera što služi liturgiju na crkvenoslovenskom jeziku, a ne na ukrajinskom?

- Protivnici naše kanonske crkve iznose najružnije optužbe, tačnije klevete. O crkvenom jeziku pretežno raspravljaju ljudi koji se praktično ni na jednom jeziku ne mole i nemaju predstavu o crkvenom bogosluženju. Za vernike u našoj crkvi pitanje jezika uopšte nije relevantno. Crkvenoslavenski jezik za njih je maternji i razumljiv, onaj koji stvara molitvenu atmosferu.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

Novi Samsung Neo QLED televizori pomeraju granice kućne zabave