DONET JE PRE POLA VEKA: NASA proučava uzorak sa Meseca donet u sklopu priprema za misiju Artemis

11. 03. 2022. u 23:51

STRUČNjACI u Američkoj svemirskoj agenciji (NASA) smatrali su da je pola veka bilo dovoljno vremena da konačno prouče jedan od poslednjih neotvorenih uzoraka donetih sa Meseca iz Apolo ere, kako bi saznali više o našem pratiocu i pripremili se za povratak na njegovu površinu u misiji „Artemis“.

ДОНЕТ ЈЕ ПРЕ ПОЛА ВЕКА: НАСА проучава узорак са Месеца донет у склопу припрема за мисију Артемис

Foto: Tanjug/NASA via AP, File

Kada je Nasin istorijski program „Apolo“ pokrenut šezdesetih godina, obavljeno je šest uspešnih letova do našeg prirodnog satelita, Meseca. Od 1969. godine i prvog uspešnog sletanja posade „Apola 11“ na površinu Meseca do kraja programa „Apolo“, doneto je ukupno 2.200 uzoraka. Tokom misije „Apolo 17“, 1972. godine, astronaut Džin Sernan, pomoću bušilice je izvukao uzorak mesečevog tla i smestio ga u vakuumsku komoru. Po povratku na Zemlju, kanister sa uzorcima je stavljen u drugu vakuumsku komoru i nije otvaran do danas.

Nasa je sačuvala nekoliko uzoraka donetih sa Meseca i nije ih otvarala znajući da će nauka i tehnologija sigurno napredovati.

Uzorak će biti otvoren u Nasinom svemirskom centru „Džonson“ u Hjustonu, a istraživači će koristiti uređaj koji je konstruisala Evropska svemirska agencija (ESA). Ujedno, ovo će biti prvi put da naučnici ove agencije učestvuju u ispitivanju uzoraka donetih sa Mesec. Tim naučnika želi da sazna više o uzorku i površini Meseca pre predstojećih misija „Artemis“ na Južni pol našeg pratioca.

„Razumevanje geološke istorije i evolucije Meseca na osnovu uzoraka donetih sa mesta sletanja misije 'Apolo', pomoći će nam da se pripremimo za vrste uzoraka s kojima ćemo se sretati tokom misije 'Artemis'. Cilj ove misije će biti i da se na Zemlju donesu hladni i zapečaćeni uzorci s lokacija u blizini lunarnog južnog pola. Ovo je uzbudljiva prilika za učenje i razumevanje alata potrebnih za prikupljanje i transport uzoraka, za njihovu analizu i skladištenje na Zemlji za buduće generacije naučnika“, smatra Tomas Zarbuken, administrator Nase u Vašingtonu.

Instrument za otvaranje kanistera sa uzorcima koji su patentirali naučnici Evopske svemirske agencije, popularno nazvan „otvarač konzervi“, nakon bušenja će bezbedno izvući sve gasove koji budu oslobođeni po otvaranju i uskladištiti ih u nove spremnike koji će ponovo biti zapečaćeni i poslati u druge laboratorije na dalju analizu. Ovi gasovi bi mogli da otkriju poreklo i evoluciju hemikalija na Mesecu u prvim danima Sunčevog sistema.

Tim naučnika je još 11. februara, započeo pažljiv, višemesečni proces otvaranja spoljnog kontejnera i uspeo da prikupi uzorke gasa. Naučnici su znali koji gasovi treba da budu prisutni u spoljašnjem kontejneru i otkrili su da je sve bilo kako se i očekivalo. Potom je započet sledeći, višenedeljni proces probijanja unutrašnjeg kontejnera i laganog prikupljanja lunarnih gasova za koje se naučnici nadaju da su još uvek unutra.

ETO, JAVLJA MI SE! Kako je Novak Đoković šokirao novinarku CNN-a