DELA BLISKA DALEKOM ISTOKU: Slikari Milan Tucković i Saša Marjanović zastupljeni na izložbi u Japanu

M. KRALj

12. 12. 2020. u 09:20

U MUZEJU prefekture Totori, u Japanu, 28. novembra otvorena je izložba "Muzej i stvaralački dijalog br. 3 - Šta stvara vrednost?" na kojoj su predstavljena i dela dvojice srpskih umetnika, Milana Tucovića (1965-2019) i Saše Marjanovića.

ДЕЛА  БЛИСКА  ДАЛЕКОМ  ИСТОКУ: Сликари Милан Туцковић и Саша Марјановић заступљени на изложби у Јапану

Foto privatna arhiva

Postavku, koja razmatra pitanje "vrednosti" umetničkog dela, čine radovi iz privatnih kolekcija, u kojima se nalaze i ostvarenja Tucovića i Marjanovića. Na postavci ona stoje uz skulpture, slike, fotografije i instalacije poznatih japanskih i međunarodnih autora, poput Jutake Macuzave, Norijuki Haragućija, Saburo Muraoke, Li Ufana, Ričarda Sere i drugih.

"NEBO I MORE" Saše Marjanovića, Foto privatna arhiva

Pred japanskom publikom tako se našao Tucovićev triptih "Tajni život Ljilje Brik", na kojem je predstavljen čuveni ljubavni trougao: ruski pesnik Vladimir Majakovski, njegova muza Ljilja, kao i njen suprug Osip, dok je Marjanović zastupljen uljem na platnu "Nebo i more".

STVARALAČKI DIJALOG

OD osnivanja 1972. godine, Muzej prefekture Totori, uz čuvanje baštine, bavi se i naučnim istraživanjima, sakupljanjem arhivske građe, organizuje izložbe i edukativne programe. Sa željom da dodatno proširi delovanje, 2017. započeo je seriju "Muzej i stvaralački dijalog". Cilj je bio da se njome postavi i pitanje uloge muzeja, izlaganja van izložbenog prostora i unutar njega, prikažu eksperimenti raznolikih ekspresija i ohrabre istraživanja smisla savremenog sveta.

- Milanove radove otkupio je japanski kolekcionar, koji ima i impresivnu zbirku ruske avangrade - otkriva, za "Novosti", vajarka Jovana Tucović, ćerka umetnika koji nas je napustio prošle godine. - U toj kolekciji se pogotovo ističu dela Aleksandra Rodčenka, pa je svojom temom i "Tajni život Ljilje Brik" dobio posebno mesto u ovoj zbirci. Moj otac je jako voleo rusku avangradu, posebno Majakovskog, a za ove radove je smatrao da su među najuspešnijim u svojoj celokupnoj karijeri.

Milan Tudović, Foto I. Marinković

Saradnja naša dva umetnika sa japanskim kolegama otpočela je pre pet godina, izložbom "Dva pulus dva", u Galeriji RTS, priseća se za naš list Marjanović. Uz njega i Tucovića, tada su se beogradskoj publici predstavili Masami Jošioka i Micunori Kurašige, a postavka je potom preseljena u srpsku ambasadu u Tokiju. Usledili su pozivi iz galerije koju drži Jošioko, gde je Tucović imao samostalnu izložbu, a Marjanović bio deo jedne kolektivne postavke. Tu je njihova dela zapazio kolekcionar Okumoru, u čijoj zbirci su sada zastupljeni na izložbi u Muzeju prefekture Totori, koja će trajati do 27. decembra.

TRI DECENIJE KOLEKCIONARSTVA

NA izložbi je predstavljena "Kolekcija A", zbirka od nekoliko stotina dela, sa fokusom na savremene umetnike iz Japana:

- Karakteristično je da se kolekcionari nisu ograničili samo na praćenje stvaralačkog rada određenog umetnika i kupovinu njegovih dela, već su aktivnosti proširili i na stvaranje arhivske građe o umetniku ili učestvovanje na projektima - piše, između ostalog u tekstu o ovoj postavci koja predstavlja plod 30 godina kolekcionarske aktivnosti, na sajtu muzeja.

"Majakovski" ,Foto privatna arhiva

- U mom radu koji je u ovoj kolekciji, Japanci su prepoznali nešto blisko svojoj kulturi, upravo u motivima neba i mora. U tom delu meni je bilo važno da istaknem svedenost horizontale, a vodu predstavim kao materiju - objašnjava Marjanović. - Razlika između naše i japanske scene je u tome što umetnici tamo nemaju predrasude o likovnom rukopisu, odnosno vizuelnom jeziku kojim se neko izražava. Kod nas se mnogo više pažnje obraća na tu formu, dok je kod njih ona samo način na koji iznosite lični stav i odnos prema suštini onoga što radom predstavljate.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

Nova dimenzija života u delu Beograda koji se budi iz sna