MAJMUNI U NOVOJ ODISEJI: Izložba skulptura i slika Jelene Božović Đorđević i Stefana Stankovića Perića
KADA su prikazi majmuna u umetnosti u pitanju, najčešća asocijacija je serijal slika u kojima im je naš velikan Mića Popović, dao posebnu ulogu, ali i početne sekvence čuvenog filma Stenlija Kjubrika "Odiseja u svemiru 2001.", uz zvuke Riharada Štrausa, i njegove simfonijske poeme "Tako je govorio Zaratustra".
Bugi - vugi, Stefana Stankovića Perića, Foto promo
Kao arhetipski simbol lukavosti i pokvarenosti, ali i urbane kulture i subkulture, kao i opšte društvene dekadencije, majmuni su se upravo pojavili kao glavni motiv zajedničke postavke skulptura i slika Jelene Božović Đorđević i Stefana Stankovića Perića. Izložva koju su nazvali "Odiseja 2024", do srede 18. decembra, objedinila je tako, kroz lik majmuna, uvek aktuelna priča o egzistencijalizmu, strastima i bizarnostima globalnog društva.
Sam naziv izložbe, kako primećuje likovni kritičar Maja Živanović, upućuje na kritički glas umetnika prema društvenoj stvarnosti, interpretiran u prožimajuću seriju od 18 slika i osam skulptura. A lajt motiv majmuna je, kako kaže, svojevrsna metafora devijantnog društva koje "ništa ne vidi, ne čuje i ne govori".
Foto promo
- U artikulaciji Jelene Božović Đorđević gipsani patinirani majmuni dominiraju prostorom crnim, srebrnim i metalik kolorima, sa "igračkama" (najčešćim) u vidu pištolja i bokserskih rukavica, ali i zanimljivim poigravanjima sa simbolikom jajeta, kao i motivom kičastog balon-psa savremenika Kunsa- ističe Živanovićeva. - Jelenine ekspresivne skulpture intrigiraju posmatrača promišljenim vizuelnim i taktilnim senzacijama zanimljive hrapave teksture i različitih emocionalnih stanja, konkretizovanih izrazom lica ili pokreta portretisanih - od melanholije i inertnosti, do pakosti i cinizma. Na taj način pokazuju gramzivu prirodu primitivizma u iskonskom obliku. Neki od animalaca naglašenih šaka i stopala, su pogledom u direktnoj interakciji sa posmatračima, dok drugi žmure navodeći na razmišljanja o pasivnoj agresiji.
Deo sveta oko nas
Dok je kompleksnost u jednostavnosti, za Živanovićevu, najbolji način da se definišu naizgled naivne i banalne sekvence sa akrilnih slika Stefana Stankovića Perića, u kojima "kolo vode" majmuni u delikatnoj korespodenciji, apostrofirane mimike, predstavljeni u grupama ili individualno:
- Redukovanim sredstvima i kontrastiranim monohromatskim paternima, u žanr scenama susreta uličnih grafita i komunikacija, akcentovane žute, plave, crvene i pink boje - vladaju zloba, dosada, potištenost ali i znatiželja etiketiranih. U drugom planu, u većini kompozicija prisutni su antipodi u vidu bombi i pištolja, ali i sunca, zvezda i prasića.
Preporučujemo
GLUMAC DAO OBEĆANjE: Aleksandar Kojić dobio nagradu za monodramu Radoša Bajića (FOTO)
09. 12. 2025. u 22:10
VELIKO UPOZORENjE VUČIĆA: Za godinu i po dana suočićemo se sa velikim ratom, niko više ne želi da sluša drugu stranu
PREDSEDNIK Srbije Aleksandar Vučić rekao je danas, na forumu "GLOBSEC BELTALKS: Beogradski ekonomski razgovori", da više nema racionalnosti u međunarodnoj politici i da se uskoro sprema veliki sukob.
09. 12. 2025. u 20:57
NOVO REŠENjE ZA UKRAJINU: Evropa pravi plan u slučaju da se SAD povuku iz konflikta
EVROPSKE diplomate pripremaju scenario podrške Ukrajini u slučaju povlačenja SAD iz konflikta, prenosi Blumberg, pozivajući se na izvore.
07. 12. 2025. u 13:19
Završio glumu, pa radio na mešalici, rat ga udaljio od ljubavi - životni put Jova Maksića
DETINjSTVO glumca Jova Maksića oblikovalo se u maloj seoskoj sredini podno Dinare, u selu Plavno kod Knina, gde je porodica živela zbog očevog svešteničkog službovanja. Rani period života opisuje kao vreme potpune slobode i radosti, kada je gotovo čitavo selo bilo prostor za igru i maštarije. U takvoj atmosferi formirala se njegova emotivna struktura — vezanost za zajednicu, toplina porodičnih odnosa i zahvalnost za jednostavne stvari.
07. 12. 2025. u 11:41
Komentari (0)