KUSTURICA - PRENAJEDENI VLADAJU OSTATKOM PLANETE: Novosti na pariskoj pretpremijeri verzije kultnog "Podzemlja", koja traje 5,16 sati (FOTO)

Želeli su da ožive ideju "Andergraunda" koja, kao što se to sada vidi, nije bila samo priča o komunizmu i o vremenu u kome smo odrastali, nego je i priča o čitavom svetu.

КУСТУРИЦА - ПРЕНАЈЕДЕНИ ВЛАДАЈУ ОСТАТКОМ ПЛАНЕТЕ: Новости на париској претпремијери верзије култног Подземља, која траје 5,16 сати (ФОТО)

Foto: Goran Čvorović

To, ekskulzivno za "Novosti", ističe proslavljeni reditelj Emir Kusturica čija će se integralna verzija "Podzemlja" duga čak 5 sati i 16 minuta, od sutra (31. januar) prikazivati u bioskopima širom Francuske. Prethodno su organizovane dve pretpremijere, u čuvenom pariskom bioskopu "Šampo" u Latinskom kvartu gde se emituju autorski i umetnički filmovi, a "Novosti" su imale priliku da prisustvuju jednoj od njih.

Neprolazna aktuelnost "Podzemlja" nalazi se i u činjenici da odabrana elitna šačica uporno manipuliše planetarnom masom, što je u ovom ostvarenju prikazano na najbolji način.

- Što bi rekao Dostojevski, pervertirani pojedinci, prebogati, prenajedeni, vladaju ostatkom sveta. Mislim da ovaj film svoju savremenost pokazuje u tome, i zato žele da ga pokažu – ističe Kusta koga smo pronašli telefonom u trenutku dok je izlazio sa jedne od projekcija na njegovom filmskom festivalu u Kustendorfu.

Bogatstvom vizuelne igre "Podzemlje" pokazuje da granice u tom domenu ne postoje.  

Foto: Goran Čvorović

- Ima ona ideja u "Zapisima iz podzemlja" Dostojevskog kad se junak pita šta je ishodište iz ove civilizacije, uz odgovor: perverzija, njena upotreba i primena – kaže reditelj.

Kusturica nam je preneo i detalje oko aktuelne verzije koja je sklopljena iz TV serije "Bila jednom jedna zemlja".

- Reč je, zapravo, o prvoj projekciji tog filma koja je u januaru 1994. prikazana u Studiju "Avala filma" u Beogradu, u prisustvu Žike Pavlovića, Duška Kovačevića i još nekoliko ljudi, među kojima je bio i Milorad Vučelić. To je prva verzija tog filma do koje sam stigao, a onda je ona skraćena na 2 sata i 47 minuta za Kan i od nje je napravljena filmska verzija.

Prva varijanta je pretvorena u šest serija, a sada su u francuskoj distributerskoj kući "Malavida" odlučili da to ponovo sakupe u jedinstveno delo.

- Najzanimljivije mi  je to što imaju nešto što ni ja nemam – ističe Kusturica.

Marion Eršar zadužena za odnose s javnošću u "Malavidi" objašnjava za "Novosti" kako je došlo do ostvarenja ovog projekta.

Foto: Goran Čvorović

 

- Originalna verzija je u potpunosti snimana na traci od 35 milimetara. Na zahtev "Malavide", restaurirao je "TF1 Studio" koji na nju polaže pravo. Do sada neviđenu u bioskopima, hteli smo da je pokažemo publici, na izuzetan način, na 30 projekcija – ističe Eršar.

Ovih 30 projekcija "iks-iks-el" verzije pratiće istovremeno i prikazivanje skraćene varijante, za koju je slavni reditelj dobio svoju drugu "Zlatnu palmu" u Kanu. Obe verzije su restaurirane, a onu kraću publika je imala priliku da vidi na prošlogodišnjem Kanskom festivalu.

Ulazak u bioskop odmah posle ranog ručka, izlazak po mrklom mraku. Pa vreme, opet, brzo prođe, jer se pred očima, kao na ubrzanoj traci, odvija neki prošli, ali današnji svet. Smeh u sali na scene horora, zamišljenost na pojavu vedrine, baš kao u ogledalu naše pervetirane stvarnosti. Životni put Marka, Crnog i Natalije nije izgubio na aktuelnosti. Naprotiv. Proklestvo onog da jedno misliš, drugo osećaš, a treće radiš i dalje traje. Zamenjeni mesec i sunce. Neprijatelji koji svugde iznova vaskrsavaju i umnožavaju se.

Foto: Goran Čvorović

 

Vracanje točka istorije. Saveznici, koji su srušili sve ono sto nisu stigli nacisti. A tik-tak odbrojava svetu. Moskva ne sme pasti. Trka u naoružanju. Tuneli kojima može da se stigne u bilo koji deo Evrope. Paralelni podzemni svet. Iluzije, obmane, licemerje. Propaganda. Izopačena istina. Svi smo mi pomalo lažovi. Svi hrabri ljudi liče na tatu, sine. Posvećeno nama samima: našim očevima i njihovoj deci. I nema rata dok ne udari brat na brata. Bila jednom jedna zemlja, priča je o Jugoslaviji, ali ima i daleko širi kontekst.

- Poznajem, naravno, delo Emira Kusturice, ali ovu verziju još nisam video. Želeo sam da je obavezno pogledam. Dopada mi se taj raskošno frenetičan pristup. Nije se usredsredio samo na jedan rat, već seže daleko dublje u vreme. Film je i te kako aktuelan, ta priča se ponavlja savremenom čovečanstvu dve hiljade godina, i nastaviće se. Istorija čovečanstva je sažeta u tome – ističe Romen, jedan od gledalaca, izlazeći s projekcije.

Slična zapažanja s njim deli i Kristina, takođe prisutna u publici.

- Zaista sam srećna što sam videla ovaj film. Posebno me dotiče, jer dolazim iz Poljske. Evropa se trese. Uzbuđena sam. Poznajem odlično i muziku Gorana Bregovića iz ovog filma koja je naročito popularna kod nas – ističe naša saogovornica, zahvalivši se što joj spontano prilazimo i tražimo komentar, jer je, kako kaže, baš osetila potrebu da sa nekim podeli utiske.

Foto: Goran Čvorović

 

Baš dok je u sali trajala projekcija filma s vizijom sveta koji srlja u propast, napolju, francuski  poljoprivrednici kretali su u opsadu pariske veletržnice, u borbi protiv nemogućeg života.

ZABORAVLjENE ISTINE

Smeh u publici, kad se Švabe klizaju na kaldrmi polivenoj uljem, dok je Beograd bolovao od "otvorenog preloma duše". Na to vreme podsećaju i slike Zagreba i Maribora koji pozdravljaju osvajačke trupe.

- Snimljeno dok je rat još besneo u Bosni i predstavljeno u Kanu dok Dejtonski sporazum nije zapečatio mir u bivšoj Jugoslaviji, "Podzemlje" je izazvalo žestoke kontroverze, posebno među ljudima koji ga nisu videli. Ne svrstavajući se na bilo koju zaraćenu stranu u složenom sukobu koji je tada bio u toku, film je ipak podsetio na zaboravljene istine, kao što je trijumfalni doček nacistima 1941. u Sloveniji i Hrvatskoj, dok je Beograd bio razoren – piše francuski književnik i novinar Kristijan Otije.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

MOLIM VAS, POMOZITE MI! Umro 15-mesečni sin legendarnog sportiste - on ne može da dođe sebi od bola