TAJNI DIJALOG RODENA I PIKASA: Nesvakidašnja simultana izložba u dva pariska muzeja o umetničkim vezama dvojice velikana

Goran Čvorović - stalni dopisnik iz Pariza

02. 01. 2022. u 17:46

VOLITE li više romantiku ili modernizam? Poljubac na klasičan ili na savremen način? Ekspresionizam ili kubizam? Na sva ova pitanja delom su pokušali da daju odgovor organizatori nesvakidašnje izložbe "Pikaso-Roden" u dva prostora, Rodenovom i Pikasovom muzeju u Parizu, na kojima su upoređena dela dvojice genija u umetnosti.

ТАЈНИ ДИЈАЛОГ РОДЕНА И ПИКАСА: Несвакидашња симултана изложба у два париска музеја о уметничким везама двојице великана

Foto Promo

Neke podudarnosti su, zaista, zapanjujuće. Oba velikana bavila su se, ponekad, istim temama, a na njih pružala sasvim različite odgovore na artističkom pijedestalu. I jedan, i drugi bili su inovantni za vreme u kome su stvarali.

Roden (1840-1917), u realističkoj formi, u mešavini romantizma i impresionizma, ali u stalnoj borbi svetla i oblika, kao otac moderne skulpture, koji je više bio opsednut karakterom i emocijama, naturalista spram idealista.

Pikaso (1881-1973), tvorac revolucionarnih promena u modernoj umetnosti s početka prošlog veka, genetičar analitičkog i sintetičkog kubizma, neoklasičar i nadrealista.

Obojica su unela burne promene u vreme u kojem su živeli. I jedan i drugi su od svojih ateljea pravili svetilišta, eksperimentisali formom i materijalima, u stalnoj potrazi za novim rešenjima. Bili različiti, pa opet, tako isti.

Nesvakidašnja saradnja dva muzeja istovremeno je bila prilika da se ostvarenja Pikasa i Rodena pogledaju, spoznaju, ali i razumeju na drugačiji način. Na njima se poznata umetnost čita kao ukrštene reči i dobija novi rezultat u kombinaciji zadatih elemenata.

Rodenov muzej

Pažnja: organizatori insistiraju na tome da nije postojala namera da se pokaže šta je to Pikaso pozajmio od Rodena. Cilj je bio da se, kako kažu, "ispitaju značajne konvergencije koje se pojavljuju između Rodenovog dela i nekoliko perioda Pikasove produkcije".

Decembar u Parizu, oštrog, kristalnog vazduha. Rodenov muzej, nedaleko od Vojno-memorijalnog centra "Invalidi", sa svojim značajnim izložbenim prostorom u spoljnom ambijentu, u vreme pandemije naročito privlači posetioce, koji, na otvorenom lakše utaljuju glad za umetnošću. U proređenim busenima na mrkoj zemlji, izgubljena plava maska. Kroz bedem virusa probio se i poneki retki turista.

Već na samom ulazu, u dvorištu muzeja, postrojene skulpture u nizu, s jedne strane Pikasovi "Kupači", s druge Rodenovi "Građani Kalea". Repliciraju jedni drugima.

Nova iznenađenja čekaju unutra. Šta tek reći za Rodenova "Vrata pakla" i Pikasovu "Gerniku"? Za "Poljubac"? Ili "Mislioca" i "Veliku kupačicu s knjigom?" Konvergiraju, do podudarnosti. Različiti stilovi, ista poruka, u tajnom dijalogu Rodena i Pikasa.

Pikasov muzej

SISTEMATSKI DIJALOG

POSTAVKA, koja se zatvara s prvim danima nove 2022. godine, obuhvata više od pet stotina dela dvojice stvaralaca - slike, skulpture, keramiku, crteže, arhivska dokumenta, fotografije, stalno kao "sistematski dijalog", kako su svoju ideju predstavili organizatori.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

ZAPAD TO NIJE OČEKIVAO: Vladimir Putin izdao naređenje zbog kog Rusija više neće biti ista