SLIKE ŠAPUĆU POEZIJU: Nebojša Despotović, slikar koji dve decenije uspešno stvara u Italiji, o izložbi u Beogradu (FOTO)

M. KRALj

30. 10. 2021. u 13:48

UMETNOST je polje slobode tako da je poezija najbitniji saučesnik u formiranju naše stvarnosti, smatra Nebojša Despotović, slikar koji je već dve decenije sa mnogo uspeha prisutan na italijanskoj likovnoj sceni.

СЛИКЕ ШАПУЋУ ПОЕЗИЈУ: Небојша Деспотовић, сликар који две деценије успешно ствара у Италији, о изложби у Београду (ФОТО)

Foto Privatna arhiva

Njegova izložba, čiji i sam naziv zvuči kao stih - "Kada ne bi bilo vetra lišće ne bi šaputalo", u poslednje dve nedelje u Galeriji ULUS-a, pokazala je zašto je ovaj autor toliko cenjen van naše zemlje.

- U mom radu je uvek akcenat na emotivnom iskustvu utkanom u proces stvaranja u kom jezik ima važnu ulogu u koncepciji unutrašnje strukture dela - objašnjava Despotović prisustvo poetičnosti, jezika i pripovedanja u radovima.

- Nastanak svakog dela je praćen intimnim unutrašnjim pripovedanjem kroz jezičke, a potom i likovne elemente i gramatiku, koji se uvek odupiru definicijama i kategorizaciji, tako da je poezija, ili pripovedanje u duhu jezika, privilegovano sredstvo komunikacije.

Stručnjaci na njegovim platnima prepoznaju i teatralnost, o čemu umetnik kaže:

- Svet je predstava u kojoj mi individualno ili kolektivno učestvujemo. Predstava kao umno sagledavanje okolnosti ili suštine odnosa, ali i kao predstava koja je izrežirana kroz neku vrstu scenarija... Jako je zanimljivo kako ponekad intelektualna stvarnost ili umetnost može čak da nadmaši spoznajnu stvarnost. Razmislite samo koliko jezičkih fenomena i fraza u našem svakodnevnom životu proističe iz domaće kinematorgafije. To je uzajamni odnos života i umetnosti.

Nebojša Despotović, Foto Privatna arhiva

Utisci sa prve izložbe kojom se predstavlja rodnom gradu su mu, tvrdi, veoma pozitivni.

- Publika, čini mi se, veoma ceni moj pristup slikarstvu i kao da poznaje uzroke zbog kojih se ono u tom pravcu razvilo. Postoji nešto što se ne nalazi na površini slike već se ogleda u čitavom pristupu i širokog je obima, lako se čita ako je neko upućen u umetnost.

Postoje razni uticaji i nagoni zbog kojih se neko bavi ovim pozivom. Ja nemam praktičan cilj svoje umetničke prakse i mislim da ljudi uživaju u širini i slobodi koja proizilazi iz čistog likovnog tretiranja forme.

Kada je u pitanju odnos kritičara prema njegovom radu, umetnik primećuje da oni u inostranstvu, pod utiskom egzotičnosti njegovog dela, prihvataju veoma dobro i autoritet autora, dok domaći cene vidljivost njegove borbe na nekom drugom terenu, ali i odolevanje modi i trendovima.

- Svoj jezik sam izgradio na veoma tradicionalan način i na tome čvrsto stojim - otkriva sagovornik.

- Takođe, imam sklonost da tu praksu dalje prenosim. U svom razvoju bio sam pod raznim uticajima, pogotovo kada sam otkrio internacionalnu savremenu umetnost i slikarstvo, ali je možda samo učenje i posvećenost radu bilo moje najveće uporište i stecište. Naravno, uvek sam bio odan svim saučesnicima mog razvoja, ali ne bih preterao kada bih rekao da su moji osnovni stavovi, koji se bave suštinom mog bavljenja umetnošću, potekli iz kuće mojih roditelja. I dan-danas se vraćam na primere i etička načela koja su mi veoma jasno i iskreno bila predata. Reč je o celokupnom osećaju kroz koji tumačimo šta je to zapravo umetnost, a šta nije. To nosim u sebi od kada sam prvi put dobio uvid u snagu likovnog jezika. Ostalo je praksa i istraživanje.

Duboka plava boja

PLAVA boja je veoma zahvalna boja i kao svaki konstruktivni element ili materijal poseduje i simboličko sredstvo kojim utiče na naše estetsko iskustvo - objašnjava umetnik prisustvo plave u gotovo svim radovima, pa i u naslovu samoispovedne slike Wild and blue.

- Oduvek zazirem od ilustracije ideja tako da su sam likovni jezik i boja nosioci sadržaja u kome mi sagledavamo i čitamo umetničko delo. Svaki vid otelotvorenja forme je sama suština dela i u sebi sadrži značenje. Boja nas oplemenjuje u svemu tome, a plava je boja introspekcije. Duboka je.

ZAPRATITE NPORTAL NA FEJSBUKU

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ČUVAMO DEDOVINU I GROBOVE SINOVA Uprkos tragedijama, porodica Mihajla Tomaševića, iz Suvog Grla kod Srbice, opstaje na svom ognjištu (FOTO)

ČUVAMO DEDOVINU I GROBOVE SINOVA Uprkos tragedijama, porodica Mihajla Tomaševića, iz Suvog Grla kod Srbice, opstaje na svom ognjištu (FOTO)

OVO su grobovi mojih sinova. Stojadina, rođenog 1979, koji je poginuo na Košarama i Stevana, dve godine mlađeg, koji je 2002, vozeći traktor nagazio na protivtenkovsku minu koju su na putu u selu postavili Albanci. Ovde na groblju mi je druga kuća, a ona u kojoj živim sa suprugom Miladinkom Micom i sinom Darkom je nekoliko kilometara odavde. I, dok sam živ sa Kosova i Metohije seliti se neću, čuvaću svoj dom i grobove sinova.

18. 04. 2024. u 10:45

Komentari (0)