POGLED ISKOSA: Rahman - Umetnički ambasador, Gradska biblioteka Pančevo, Galerija Lucida 2020.

Dejan Đorić

01. 06. 2021. u 19:39

Nedavno je jedan turski likovni kritičar izrazio protest protiv zapadne opresije nezapadnih intelektualaca i umetnika i nemogućnosti da marginalizovani i moralno nepodobni prodru na evroameričku scenu.

ПОГЛЕД ИСКОСА: Рахман - Уметнички амбасадор, Градска библиотека Панчево, Галерија Луцида 2020.

Arhiva

Profesor dr Adel Abdel Rahman (Kairo, 1958) nema tih problema. Tokom 1991-1997 studirao je u Nemačkoj, gde je završio i postdiplomske studije. Ima praktično znanje likovnog umetnika i dizajnera kao i diskurzivno. U svojstvima umetnika i intelektualca radi u Kairu i Evropi.

Kao umetnik imao je pet samostalnih izložbi u Srbiji. Za predmet ovog teksta važnije je da prof. Rahman radi u oblasti novinarstva od 1995. godine, te da objavljuje likovne kritike, istraživačke studije i kritičke članke, delujući i kao kritičar i istoričar umetnosti. NJegova aktivnost na tom planu razvija se u štampanim i elektronskim novinama i časopisima u skoro celoj oblasti Bliskog istoka. U tom svojstvu često učestvuje (od 2014. godine) na simpozijumima u Srbiji. O njegovom umetničkom stvaralaštvu objavljene su dve knjige kod američkih, engleskih i nemačkih izdavača, a sada je u Srbiji izašla i prva njegova knjiga tekstova u formi između eseja i likovne kritike.

Knjigu na srpskom i engleskom jeziku priredio je LJubiša Večanski, organizator međunarodnih kolonija u Pančevu, a privatna Galerija Lucida, jedna od najboljih u Beogradu, po prvi put se pojavljuje u svojstvu saizdavača. Knjiga je nastala kao plod desetogodišnje saradnje autora i Večanskog, koji od 2008. godine okupio oko 400 stvaralaca iz dvadesetak zemalja.

Reč je o međunarodnom izboru umetnika različitih generacija i stilske osobenosti u ovoj knjizi, u čijoj selekciji je uzeo učešće, napisavši i malu monografsku celinu o svakom pojedinačno. Kažu da prof. Rahman voli da piše, međutim, to samo po sebi ne bi ništa značilo da njegov stil ne odlikuju jasnost i jezgrovitost.

On je sposoban da razume različite likovne svetove srpskih, arapskih, afričkih, ruskih, evropskih, japanskih i kineskih umetnika i da ih tekstualno predstavi na pravi način, objedinivši ih u svom viđenju. Postupak pisanja kod njega zadire i u analizu, nije reč o impresionističkoj kritici, slojevito obuhvata istorijsku pozadinu pojedinih stvaralaca, otkrivajući lokalnu tradiciju kao moćno sredstvo, upućujući na njen širi uticaj, ka Evropi i istoriji (post)moderne umetnosti.

U svojim tekstovima nastupa delimično kao istoričar, ali više kao branilac, apologeta i analitičar koji svoj predmet istraživanja postavlja u širi kontekst, krećući se induktivno od posebnog ka opštem. U kratkoj, kamernoj formi, svojim neospornim znanjem i umećem gledanja, sažeo je istoriju i osobenosti pojedinih stilova, škola i njihovih predstavnika, predstavivši u malom skoro ceo ceo poznati likovni svet.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)