DRŽAVA MORA DA NAĐE 128 MILIONA: Ugovor sa Eksim bankom o finansiranju izgradnje deonice auto-puta ističe 14. aprila

V. KADIĆ

08. 04. 2021. u 06:34

OSTALO je manje od sedam dana do isteka ugovora sa kineskom Eksim bankom o finansiranju izgradnje deonice auto-puta od Smokovca do Mateševa u dužini od 41 kilometra, i u slučaju da se ne potpiše aneks ugovora Crna Gora više neće moći povlačiti novac posle 14. aprila.

ДРЖАВА МОРА ДА НАЂЕ 128 МИЛИОНА: Уговор са Ексим банком о финансирању изградње деонице ауто-пута истиче 14. априла

Foto Investitor

Reč je o 128 miliona evra! Uslediće plaćanje penala, pa će iz državnog budžeta morati da se nađe taj iznos sredstava koji će se u ovoj godini utrošiti za završetak radova.

Razlog zbog čega je zvanična Podgorica dovedena u "ćorsokak" je što je Vlada Mila Đukanovića 2014. godine potpisala ugovor po kom će se "prava i obaveze strana tumačiti u skladu sa zakonima Kine". Eventualni sporovi vodili bi se pred Arbitražnom komisijom CIETAC iz Pekinga. Ipak u Vladi Zdravka Krivokapića se nadaju dogovoru sa partnerima iz Kine da se produži rok za povlačenje novca.

- Čak i da se to stornira, nama je to u redu. Mi ćemo završiti auto-put od naših para - poručio je Milojko Spajić, ministar finansija.

Prilikom poslednje posete Briselu, potpredsednik Vlade Dritan Abazović, pred zastupnicima Evropskog parlamenta zatražio je pomoć Evropske unije, ističući da Kina utiče preko dodeljenog kredita za deonicu auto-puta. Usledila je reakcija portparolke Evropske komisije Ane Pisonero koja je poručila da je EU spremna da pomogne Crnoj Gori.

REVIZIJA UGOVORA

NEBOJŠA Medojević smatra da bi nova Vlada trebalo da sve ugovore i anekse tretira kao izrazito korupcionaške, napravi kompletnu reviziju, kako bi se sprečile štetne posledice po interese države, budžet i ekonomsku stabilnost.

- Verujem da bi ozbiljna pravna, tehnička i finansijska revizija sigurno došla do dokaza za osnovanu sumnju da se radi o korupcionaškom poslu, pa samim tim bi njegove pravne i finansijske posledice bile sporne, tj. nevažeće.

Nakon utvrđivanja da su ugovori korupcionaški i štetni za Crnu Goru, sa kineskim partnerima treba ponovo pregovarati o sklapanju poštenog posla - zaključuje Medojević.

Lider Pokreta za promjene Nebojša Medojević skeptičan je kada je u pitanju završetak auto-puta Bar - Boljare na granici sa Srbijom.

- Sve što je Đukanovićev režim radio oko ugovaranja i izgradnje auto-puta sa kineskom kompanijom CRBC je bilo zasnovano na korupciji koja je, kao i uvek, prebačena na račun države i građana Crne Gore - saopštio je Medojević.

Nebojša Medojević, Foto PZP

- Ugovorena cena sa kamatama za deonicu Smokovac - Mateševo biće 1,1 milijardu evra, to jest, cena je porasla u odnosu na onu iz 2007. iz studije "Luis Berger" za 500 miliona ili više od 70 odsto! Iako niko iz Vlade ne može da potvrdi, konačna cena za ovu deonicu auto-puta mogla bi biti i do 1,3 milijarde evra, a sa kamatama za vraćanje kredita Eksim banci za period od 24 godine i više od 1,5 milijardi evra. Tako bi Crna Gora mogla da dobije najskupljih 41 kilometar ikad, od preko 36,5 miliona evra po kilometru!

Rok za završetak radova istekao je 30. septembra prošle godine. Taj rok je bio definisan aneksom ugovora iz maja 2019.godine. Ugovorena vrednost izgradnje iznosila je 809 miliona, a sa naknadnim radovima dostiže 895 miliona evra. Nadzorni organ deonice auto-puta je francusko-italijanski konzorcijum "Ingerop - Geoadata". Na kašnjenje radova uticala je i procedura naknadnih radova, odnosno prve faze petlje Smokovac, vodosnabdevanja i napajanja auto-puta električnom energijom. Na gradilištu je na kraju oktobra bilo angažovano 1.456 radnika iz Kine, Crne Gore i zemalja regiona.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (1)

ZAPAD TO NIJE OČEKIVAO: Vladimir Putin izdao naređenje zbog kog Rusija više neće biti ista