ГДЕ СЕ КРИЈЕ АУТЕНТИЧНОСТ ЧОВЕКА: Хандкеова дела у перспективи модерног европског романа

Пише Мило ЛОМПАР

18. 05. 2021. у 12:20

У САДРЖАЈИМа приповедне свести, какви су премрежили светску књижевност после Првог светског рата, да потом прожму једну од константи књижевног и егзистенцијалног искуства, драматичан је сусрет са духовном осећајношћу модерног човека.

ГДЕ СЕ КРИЈЕ АУТЕНТИЧНОСТ ЧОВЕКА: Хандкеова дела у перспективи модерног европског романа

Фото: "Искра"

Њен збијени израз доносе почетне реченице једног романа из тог времена: "Јесен, и живот без смисла. Провео сам ноћ у затвору са неким Циганима. Вучем се по каванама. Седнем до прозора и загледам се у маглу, и у румена, мокра, жута, дрвета. Где је живот?" Реч је о роману Милоша Црњанског Дневник о Чарнојевићу. Објављен 1921. године, он је наговестио изворну двосмисленост речи живот: као двосмисленост која одређују један важан ток модерне књижевности. Јер, почетни исказ доноси тврдњу: "Јесен, и живот без смисла". Као да се даље не може отићи: нити се ишта више може рећи. Но, ту где се чини да је све решено, одједном, на крају параграфа, појављује се питање: "Где је живот?" У том питању је слутња да живота негде мора бити.

Помињање писца чије реченице срећемо у Правди за Србију није случајно. Јер, реч је о једном избору по сродности. Књижевни јунак који се појавио у Дневнику о Чарнојевићу, као јунак чија свест у асоцијативном луку обилази прагове свог искуства, допире до приповедне свести Петера Хандкеа. Но, дуг је пут светске књижевности до романа Голманов страх од пенала. Скициран намах, он подразумева Флоберов Новембар: као асоцијативно, лирско и фрагментарно приповедање. У подручју иморалистичког искуства искрсава један заборављени роман: Сањин Арцибашева. И, истовремено, сетна и дубокосежна заокупљеност уметничком судбином, какву доносе - фрагментарни и асоцијативни - Рилкеови Записи Малтеа Лауридса Бригеа. Сви ти романи добијају посебан одјек у светлости уласка Фридриха Ничеа на велику позорницу европске књижевности. У време Дневника о Чарнојевићу, пак исписују се Кафкине реченице које ће добити свој одјек у Хандкеовом приповедању, као што ће убиство имати свог претходника у Камијевом Странцу.

Ко је тај јунак? Ко је тај модерни човек који лута тунелима сопствене свести? Ко је тај Блох, бивши голман и отпуштени монтер, као чудни и необразложени виновник једног убиства и потоњег кретања у различитим правцима?

Немотивисане кретње, тумарања улицама, нејасни и безразложени дотицаји са случајним сусретницима и спорадичним познаницима: сав прожет неодредивошћу, Блох убија благајницу биоскопа са којом је провео једну ноћ. Он, дакле, долази после Мерсоа. Његов апсурдни чин као да је наговештен у часу када она понови његове речи: "сметало му је што она, како му се чинило, без икаквог зазора користи његове речи". Она као да раскида везу између њега и речи. То је важно за унутрашњу драматику Хандкеовог приповедања, јер се оспољава егзистенцијални раскол између речи и ствари: речи могу да дотакну ствари на које се не односе, ствари могу да се виде у речима које њима не воде.

Зоран Јовановић Мачак

Мило Ломпар

Човек непрестано плута унутрашњом страном спољашњег света: његов утисак и опажај налазе се у реактивној вези са светом, изокренутој а не реалној. Он приповедно тежи аутентичном значењу ствари које измичу речима или аутентичном значењу речи које пак не могу допрети до ствари. Отуд се егзистенцијално појављује страност у свим типовима односа. Као немотивисано понашање: "Блох замоли келнерицу да упали телевизор, али је онда гледао као да га се све то уопште не тиче." Као повезивање неповезивог: "Каква веза постоји између празног купеа и његовог лудирања, то Блох, дабоме, себи није умео да објасни." Као апсурдна веза појаве са значењем које не постоји: "муве на плафону нису ни на шта апеловале". Као отуђење у комуникацији: "све то му је и даље... деловало као обострано претварање". Као апсолутна страност која предмету даје предност над бићем: "За тренутак је имао утисак да му је ташна у њеној слободној руци мање страна него она сама."

У тренутку када је починио убиство, Блох је био погођен речима које је чуо: "Иде ли данас на посао? - питала је она." Отпуштен с посла, он речима бива враћен у неурозу отпуштања. Његове речи су се у устима другог бића појавиле у изокренутом виду. Но, биле су то околности за које она никако није могла знати да негативно одјекују у њему. Оне су мање реални подстицаји на убиство од арапске претње и сунчане врелине Мерсоовљевог дана. Јер, та претња и та врелина беху представљиве чињенице искуства. Одјек речи у Блоху остаје заувек непредстављив. Отуд његов апсурдни чин не може окончати човеково разлагање у предметностима његових сензација, привида и афеката.

Јер, човек више не разуме ни себе ни свет, будући да не може ништа кристалисати у егзистенцији. Он плута по сопственом постојању, које заувек осећа на удаљено-отуђен и стран начин. И кад је пасиван до непокрета, у посматрању филмског платна или зурењу у новине. И када је агресиван до физичког ударца и бола. Кроз транспоновање свести о убиству и личној кривици, долази до виртуелизације чина у филмско препознавање: "Кад је посреди убиство, човек у мислима прави скок, сетио се речи из неког филма". То је виртуелна представа сопствене граничне ситуације: убиство се приповедно разумева као скок из граничности у виртуелност - и из виртуелности у граничност.

Модерна књижевност делује као прича упућена појединцу, којем је поверавамо да не би нестала са нама

Тај чин остаје на периферији његове свести, приповедно сплетен са мрежама површних утисака. У јунаковом померању у простору, од града до града, у разгранатим приповедним асоцијацијама, које описују јунакове чинове и помисли са подједнаком несигурношћу, он на ивицама свести опажа како му се истрага примиче. То га не води скривању, свесном окупљању у средиште бриге за себе, већ и у непознатим местима скреће пажњу на себе: безразложним тучама или инцидентима у наговештају. У страху да буде откривен, као страхом који почива на разлогу, сусреће се са страхом који претходи сваком разлогу. Он, штавише, чека да буде откривен: као што голман чека да пенал буде изведен, да лопта крене ка голу. Сaмо чекање није окупљање егзистенције око неког средишта, јер се она више не може окупити у себи, ни кроз чин какав је убиство. Блох се не може вратити у Мерсоовљеву позицију.

Јер, ствари су поодмакле: не-стварност свести, њено плутање у неаутентичности, раскол речи и ствари, разлажу саму стварност. Страх, међутим, расте, јер - како је осетио Ниче - егзистенцијална пустиња расте: ни тако радикалан чин као што је убиство не може изградити јунака у подручју воље за моћ, јер нема егзистенције која би се могла успоставити као пркос модерној пустињи. Голман осећа страх пред пеналом: премда је тај страх његова последња веза са собом.

Као да је меки став нихилизма, у различитим облицима присутан код Рилкеа и код Црњанског, доживео ново преобличење код Хандкеа. Јер, није наступио заборав живота у надирућем нихилизму свести него заборав човека, па неаутентичност није тек прекрила живот, истински и прави, није се ни бавила њим, јер је нестало човека: "био је толико далеко од свега што се збивало да у ономе што је чуо или видео он сам уопште није био присутан." У том часу, неприсутан у ситуацији, њој стран, где је био?

Фото: Н. Јанковић

То је нешто што обележава модерну ситуацију: сви говоримо, али како речи допиру до онога ко нас слуша? Ко је наш слушалац? Драма модерности у једном краку литературе свакако је драма аутентичности: као могућности да се аутентичност појави у људском искуству после искуства које је обележила Ничеова реч о смрти Бога. После искуства у којем су се разложиле велике приче модерног времена, културна, историјска, национална, идеолошка, остао је страх пред питањем: где се крије аутентичност једног човека? У колоплету лиризма и асоцијанизма, у одсуству фабуле и усмерене догађајности, у доминацији утиска и опажања над објашњењем у приповедном опису, у наговештајној структури реченице и сугестији која је смештена у подтон једне речи, одвија се кретање нихилизма у модерном роману. Отуд модерна књижевност делује као прича упућена појединцу, којем је поверавамо да не би нестала са нама.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ЊИХОВ примарни циљ је заштита руских пограничних региона, као што је Белгород, али секундарни циљеви су заузимање Харкова, Сумија и Дњепропетровска.

26. 04. 2024. у 20:00

ТЕШКЕ ВЕСТИ ИЗ ВАШИНГТОНА СТИГЛЕ У КИЈЕВ: Нема више патриота за Украјину

ТЕШКЕ ВЕСТИ ИЗ ВАШИНГТОНА СТИГЛЕ У КИЈЕВ: Нема више "патриота" за Украјину

ВАШИНГТОН још нема бесплатне системе противваздушне одбране "патриот" који би могли да буду пребачени у Украјину, произилази из интервјуа са америчким саветником за националну безбедност Џејком Саливаном за МСНБЦ.

26. 04. 2024. у 19:17

Коментари (0)

АКО НЕКОМ ПОЗАЈМИТЕ ОВУ КЊИГУ, НЕ ОЧЕКУЈТЕ ДА ВАМ ЈЕ ВРАТИ!