VOŽNJA METROOM OD 2028.: Posle pola veka čekanja, počeli prvi radovi na izgradnji beogradske podzemne železnice (MAPA)

M. Stanojković

22. 11. 2021. u 19:45

IZGRADNjA decenijama čekanog beogradskog metroa počela je napokon u ponedeljak na Makiškom polju i to pola veka otkako se sanja ovaj projekat. Građevinske mašine koje su stigle na Makiš označile su start radova, kao i nasipanje terena koje se sprovodi u okviru radova na izgradnji depoa buduće podzemne železnice, što je prvi korak ka ispunjenju obećanja datog 1970. Plan je da prva linija bude završena 2028, a druga 2030. godine.

ВОЖЊА МЕТРООМ ОД 2028.: После пола века чекања, почели први радови на изградњи београдске подземне железнице (МАПА)

Foto Z. Jovanović

Na prostoru, između Obrenovačkog puta, ulice Bore Stankovića i postojeće ranžirne stanice u dužini od 2.242 metra i širine od 150 do 400 metara, na površini od 72 hektara započeti su pripremni radovi na izgradnji infrastrukture depoa budućeg metroa, čiji je rok za završetak 36 meseci. Za sve građane Srbije, kako je istakao ministar finansija Siniša Mali, ovo je veliki i važan dan, jer se ovim projektom, koji nije samo razvojni, menja perspektiva glavnog grada. Mali je istakao da je ovo dokaz za sve one koji su osporavali projekat i govorili da je pusti san, laž i prevara.

- Ovom projektu pristupamo ozbiljno - rekao je Mali. - Ranije su građani dobijali razna obećanja, ali mi svako svoje obećanje ostvarujemo. Obećanje da ćemo graditi metro, mi smo ispunili, obezbedili smo novac i danas su počeli radovi. Na tom, jednom od najvećih razvojnih projekata u zemlji, biće zaposleno 40, 50 velikih kompanija i oko 500 malih i srednjih preduzeća, što znači da će desetine hiljada radnika svoj hleb zarađivati od izgradnje metroa.

Depo metroa imaće otvoreni i zatvoreni deo objekta, a tu će biti i prva metro stanica. Očekuje se da kopanje tunela, odnosno da "krtica" počne da ulazi pod zemlju početkom 2023. godine i da ne izlazi sve dok ne prođe do Mirijeva.

Nakon prvih koraka koji su načinjeni na Makišu, sledeće godine očekuje se potpisivanje ugovora za izgradnju depoa, a zatim sledi izgradnja pristupnih saobraćajnica, pa izgradnja stanica i tunela.

- Tunele će kopati TBM mašina krtica, za čije je pravljenje potrebno 13 meseci i još tri do sklapanja - rekao je Mali. - Metro koji gradimo biće najsavremeniji mogući, potpuno automatizovan, bez mašinovođe. Izgradnjom metroa otvaramo novu eru Beograda. Država ovim projektom pokazuje koliko je snažna, kao i da je politika koja se vodi pre svega usmerena ka poboljšanju kvaliteta života građana.

Još pre pola veka najavljio se početak radova

 

Prvi deo - depo - namenjen je za smeštaj i održavanje celokupne vozne flote prve linije metroa. Cilj je da se trenutna visina terena lokacije za depo od 70 do 72 metra nadmorske visine, naspe na visinu od 74 metra. Na površini od 72 hektara biće sagrađene upravna zgrada, inspekcijska hala gde vozovi dolaze na pregled, hale za pranje vozova, za održavanje i smeštaj, nove saobraćajnice, koloseci.

- Prvim radovima započeto je uklanjanje niskog rastinja na tom području i sloja humusa, kako bi potom bilo nasuto 480.000 kubnih metara kamena - rekao je direktor "Mostogradnje" diplomirani inženjer građevine Goran Petrović. - Nakon toga, biće nasuto 1,7 miliona kubnih metara refulisanog peska u visini od 1,5 do četiri metra. Na terenu će biti angažovano stotinak radnika. Nasipanjem terena do pomenute kote obezbeđuje se celo područje i depo od poplava.

Prema rečima gradonačelnika Beograda Zorana Radojičića, od prvog dana se sprovode studije i istraživanja.

- Rađena je studija opravdanosti sa generalnim projektom hidrotehničkog rešenja Makiškog polja u februaru 2020, zatim Plan detaljne regulacije dela Makiša u decembru 2020, Elaborat o inženjerskim, geološkim i geotehničkim uslovima izrade prve faze linije metroa od Makiša do Mirijeva, kao i analize tla, stena, voda i druge. Sve su to veoma detaljno obavljali domaći i strani stručnjaci i zaključak je da tu nemamo nikakav problem.

Novosti

Kako je istakao zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić, ovo je najvažniji projekat Beograda u 21. veku i poduhvat dostojan Branka Pešića o kome će se generacijama pričati.

- Hvala predsedniku Vučiću, koji je razumeo naše molbe da država stane iza ovog istorijskog poduhvata. Dve linije metroa koštaće oko 4,6 milijadri evra, proširenje BG voza i novi tramvaji oko 1,5 milijardi evra, a to iznosi oko pet godišnjih budžeta, pa je jasno da mi sami ne bismo mogli da finansiramo ovakav projekat - rekao je Vesić.

ŠIROM SVETA

PREDSTAVNIK kineske kompanije Power China Jang Bo, koja je izvođač radova na izgradnji depoa u Makišu, istakao je zadovoljstvo zbog početka radova i najavio da veruje da će ovaj projekat biti jednako uspešan kao ostali.

- Izgradili smo više od 20 metroa, a van Kine u Tajlandu, Bangladešu, Pakistanu, Singapuru i Maleziji - rekao je Jang Bo.

U NOVEMBRU 2023. BUŠENjE TUNELA "KRTICOM"

PLANOM detaljne regulacije šinskog sistema sa elementima razrade prve linije metroa, koji je usvojen na poslednjoj sednici Skupštine grada Beograda 8. novembra, usvojen je i poslednji dokument neophodan za gradnju metroa. Prva linija biće na potezu Makiš - Mirijevo, u dužini od 21,1 kilometar, sa ukupno 21 stanicom. Druga linija je na potezu Depo Bežanija - Mirijevo, u dužini od oko 19,2 kilometra, sa 22 stanice i delom trase od oko 0,8 kilometara ka železničkoj metro stanici Zemun. Treća trasa ići će potezom Banjica - Blok 61 - Bežanija, u dužini od oko 22,7 kilometara sa ukupno 23 stanice.

U julu sledeće godine očekuje se potpisivanje ugovora za izgradnju prve linije beogradskog metroa, "krtica" će se praviti godinu dana u Kini. U maju 2023. plan je da počnu da se grade saobraćajnice, dok će u novembru 2023. početi bušenje tunela "krticom".

- Zamislite šta to znači za građane Beograda i Srbije, posebno za stanovnike Mirijeva, koji će imati i prvu i drugu liniju - rekao je Siniša Mali. - To je važno i za građane Karaburme, Zvezdare, Palilule, Beograda na vodi, a tu je i Čukarica, Banovo brdo i Makiško polje. To je samo prva linija, a koja će imati 21 stanicu. Druga linija će povezivati Bežanijsku kosu, Novi Beograd, Zemun, preko Slavije do Mirijeva takođe. Treća linija, povezivaće Voždovac sa Novim Beogradom, do Bežanijske kose.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

KOJA JE CENA SLOMLJENOG DEČJEG SRCA? Kako su Hrvati, Bugari i Slovenci rasplakali mališane iz Srbije