POLA VEKA GAZELINOG "SKOKA": Pre 50 godina svečano otvoreni auto-put kroz Beograd

Z. NIKOLIĆ

05. 12. 2020. u 11:40

ПОЛА ВЕКА ГАЗЕЛИНОГ СКОКА: Пре 50 година свечано отворени ауто-пут кроз Београд

Foto P. Milošević

PRE ravno pola veka Beograd je potpuno promenio dotadašnje lice. Tog 4. decembra 1970, otvoren je Auto-put kroz grad, a bio je povezan sa čudesnim mostom koji je nazvan "Gazela".

Sve se završavalo Mostarskom petljom, pravom enigmom za tadašnje vozače. U istom trenutku, u centru grada, na neočekivani, podzemni način, sa Zelenog venca probio se Terazijski tunel prema Domu omladine.

IMPOZANTNO Pristupne saobraćajnice do Gazele, Foto I. Marinković

Istini za volju, 4. decembar nije bio očekivan datum za tako veliki događaj, budući da su ovakve svečanosti obično bile upriličene o velikim praznicima tadašnje Jugoslavije. Tog puta, međutim, svi radovi nisu bili završeni do Dana Republike 29. novembra. Tako je ovaj datum ostao neplanirano potpisan u istoriji Beograda.

Najomiljeniji gradonačelnik Branko Pešić bio je domaćin Josipu Brozu Titu, predsedniku Jugoslavije koji je lično otvorio sva četiri važna punkta kroz prestonicu i unosila mu potpuno drugačiji izgled.

VELIKI BRANA JOVIN

Foto privatna arhiva

ARHITEKTA Branislav Brana Jovin dugo je bio uzor i veliki autoritet svim mlađim kolegama. Bez dlake na jeziku, a sa ogromnim znanjem i veštinom, ostao je zapamćen po autoa-putu kroz Beograd, ali i po Savskom keju na levoj obali, današnjem izgledu Knez Mihailove, Dunavskom keju kod Hotela "Jugoslavija", kao i zgradi Urbanističkog zavoda. On je prvi koji je osmislio Projekat metro-sistema Beograda sa 14 metro stanica. Bio je nosilac dve Oktobarske nagrade, najvišeg beogradskog priznanja kao i nagrade za životno delo koje dodeljuje Savez arhitekata Srbije.

Most "Gazela" građen je četiri godine. Osmišljena je za promet od 40.000 vozila dnevno, ali današnji "pikovi" dosežu do 165.000. Projektovao ju je arhitekta Miloš Đurić. Tadašnji predsednik konkursne komisije, potonji akademik Đorđe Lazarević prokomentarisao je izgled mosta "kao gazelu u skoku". Nesvestan istorijske bitnosti tog duhovitog tumačenja, ostao je i "kum" građevini koja do danas nosi takvo ime.

Foto arhiva

Mostarsku petlju osmislili su arhitekta Brana Jovin i inženjer Jovan Katanić. Na skromnoj površini od šest hektara definisali su četiri nivoa i 24 priključne saobraćajne veze.Naslovi koji su izlazili u ondašnjim novinama danas deluju neobično, jer je ondašnja štampa upozoravala vozače da dobro prostudiraju petlju pre nego što se usude da joj priđu, ali da će "svakako zalutati" pre nego što se naviknu na nju.

VITEZOVI SVOG DOBA

Foto privatna arhiva

PRAVI, viteški potez onog vremena bio je da se tokom otvaranja prvo projektant nađe na mostu koji je osmislio. Upravo tako je bilo i na testiranju novoizgrađene "Gazele". Neposredno pre svečanog otvaranja mosta, obavljeno je testiranje. Preko "Gazele" su prešli kamioni Jugoslovenske narodne armije natovareni šljunkom, kao i teški transporteri. Dok su teretna vozila prvi put opteretila novi most, na njemu su ponosno stajali gradonačelnik Branko Pešić i projektant profesor Miloš Đurić (na slici).

Auto-put kroz Beograd takođe je delo velikog Brane Jovina, a probijanje kroz novobeogradski, močvarni i neprijatan teren, naši građevinari su izveli maestralno.

Borba sa podzemnim vodama, kao i spust ka Savi bili su veliki izazov onog vremena, perfektno su rešeni.

Prostor koji je danas neophodan u funkcionisanju saobraćaja svakako je Terazijski tunel. Tog dana je lično Josip Broz sa suprugom Jovankom i državnim čelnicima prošetao kroz novu, podzemnu građevinu uz komplimente graditeljima. Tada nije izgledalo da će ova trasa sigurno postati jedna od najopterećenijih u gradu. Bilo kako bilo, ideja o tunelu je dugo čekala realizaciju, jer je zdanje koje i danas postoji iznad bilo izgrađeno 1960, ali je čekalo da tunel najzad zauzme svoje mesto.

 

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)