Otkrivamo: Koje sve trikove koriste prodavci da vas PREVARE na sezonskim sniženjima
12. 01. 2020. u 22:00
Zakonom o trgovini razdvojene su vrste prodajnih podsticaja, što je veoma značajno za potrošača
Foto P. Mitić
SEZONSKO sniženje cena robe je u toku i potrošači treba da budu oprezni jer mnogi trgovci to zloupotrebljavaju. Važno je da kupci znaju da ukoliko je oglašen najveći procenat sniženja, na primer do 70 odsto, onda najmanje jedna petina proizvoda mora da bude obuhvaćena tim popustom. Ovo, u razgovoru za "Novosti", ističe šef pravnog tima Nacionalne organizacije potrošača Srbije, Mladen Alfirović.
PROČITAJTE JOŠ: Vozači mogu da odahnu, gorivo neće poskupeti
- Ako je ponuđena roba u zanemarljivoj količini ili sa ciljem da se potrošač navodi na kupovinu druge vrste proizvoda, onda je to prekršaj - objašnjava Alfirović. - Kada kupci uoče ovu pojavu, to mogu da prijave tržišnoj inspekciji ili organizacijama za zaštitu potrošača.
Dodaje da bi ponuđena roba trebalo da bude iz zimske i jesenje kolekcije, a ne letnje. Dešava se, kako kaže, da trgovci samo na nekoliko dana podignu cenu, da bi je onda spustili i oglasili sniženje, što je, takođe, prekršaj i nepoštena poslovna praksa.
- Retko koji potrošač može da zna da li je prodavac to učinio, ali ima onih koji redovno posećuju tržne centre i upoznati su sa cenama - navodi naši sagovornik. - Ko primeti da je stara cena važila u zanemarljivo kratkom periodu, a da je onda oglašeno njeno sniženje može da se obrati inspekciji ili udruženjima potrošača.
Sezonsko sniženje se oglašava dva puta godišnje i traje najduže do 60 dana. Zimsko počinje između 25. decembra i 10. janura, a letnje mora da startuje od 1. do 15. jula. Aktuelnim Zakonom o trgovini razdvojene su vrste prodajnih podsticaja, što je, kako ukazuje naš sagovornik, veoma značajno.
- Napravljena je jasna razlika između sezonskog sniženja, rasprodaje i akcijske prodaje - ističe Alfirović. - Za sve ove prodajne podsticaje, osim za akcije koje traju do tri dana, prodavac je obavezan da istakne staru i novu cenu.
Rasprodaja može da se organizuje, kako kaže, samo u slučajevima kada trgovac zatvara neki maloprodajni objekat, prestaje sa radom ili prodajom određene robe, a to ne može da učini trgovac koji redovno posluje.
Mnogi prodavci na svojim izlozima ističu engleski termin "sale", koji može da označava i rasprodaju i sniženje. Alfirović ocenjuje da je to pitanje za inspekciju i da trgovci to ne bi trebalo da rade jer imamo srpske reči, a Zakon o trgovini jasno definiše njihovu upotrebu.
Što se tiče akcijskih prodaja, na koje su potrošači već navikli u hipermarketima, one ne mogu da budu duže od 31 dan na određeni proizvod.
- Propisano je da trgovac nema obavezu da istakne staru cenu ako akcija traje do tri dana - navodi naš sagovornik. - Naša organizacija se snažno protivila usvajanju takve odredbe. Smatramo da je sporna zbog prava potrošača da na najjasniji način bude obavešten o svim bitnim elementima, što uključuje staru i novu cenu.
U ovoj situaciji, dodaje, kupac ne može da ih uporedi i vidi pravi procenat sniženja. Ističe da roba na akciji mora da bude vidno obeležena.
Trgovci obično nekoliko dana pred istek roka oglašavaju popust i tada, kako objašnjava Alfirović, moraju da istaknu obaveštenje da je roba snižena zbog tog razloga, kao i datum do kog je proizvod upotrebljiv.
Okvals
12.01.2020. 23:36
Zašto učite potrošače kako kontrolišu cene, zašto? To je pitanje inspekcije. Vlasnik prodavnice kada bilo zloupotrebi nepravilnost radi svog bogaćenja na teret potrošač ili bilo koji drudi prekršaj, kažnjava se doživotnom zabranom za obavljanje te delatnosti a objekat se zatvara. Radnik koji zloupotrebi svoju normalnu obavezu, istog dana se otpusta (ne premešta se na drugo radno mesto). E, kada bi se to kod nas uvelo, bila bi druga priča.
Bravo druze Alfirovicu ti si narodna majka!
Kako tempo vara penzionere?15% popusta u dane penzije a najprodavaniji proizvodi sa zaključanim cenama i na njih nema popusta.99% penzionera nezna za to.Za artikle koji su na akciji se zna da nema popusta,zato je većina ostalih sa zaključanim cenama što je označeno teško vidljivim crnim kvadratićem kod cene.
Koju inspekciju zvati kad je sve to korumpirano?Trgovac mu stavi odredjenu sumu u dzep i inspektor pise neku simbolicnu kaznu,cisto da opravda svoj dolazak i da se vidi kao da je nesto radio.Uverio se licno nekoliko puta jer radim u trgovini.
Lepo pisete,da sve to osmisljaju ekipe strucnjaka.Kako onda da se obican gradjanin,potrosac,bori protiv toga?I ta strategija,gle cuda!Ne spada u domen "prevare"...?Ne to je,dozvoljeno!Zna se sta,kako i gde se postavlja po "super-marketima",velikim samouslugama,trznim centrima.To je do tancina osmisljeno,i namera je samo jedna:Cak i ako mislis da neces da kupis...Kupices!Jer u stvari,ti neznas da hoces!O "zakonom dozvoljenim" manipulacijama,sa sadrzinom i kolicinom...?Pazite!Zakonom dozvoljeno!??
Komentari (9)