Za pet godina Srbija dobija 1.000 km novih pruga: Beograd - Budimpešta šinama za velike brzine do kraja 2023. godine

Zlatica Radović

05. 01. 2020. u 09:00

Obnova infrastrukture bi trebalo da u potpunosti promeni način funkcionisanja železničkog saobraćaja u našoj zemlji

За пет година Србија добија 1.000 км нових пруга: Београд - Будимпешта шинама за велике брзине до краја 2023. године

Foto Z. Jovanović

AUTOMOBILI napokon voze završenim Koridorom 10, a u naredenih pet godina i vozovi bi trebalo da krenu istom trasom - brzom prugom. Tako će u sledećih pet godina Srbija, kako se očekuje, dobiti 1.000 kilometara novih ili potpuno rekonstruisanih pruga. Deo od Novog Sada do Beograda uveliko se gradi, u martu će početi radovi i ka Subotici, a kada će početi rekonstrukcija šina za velike brzine znaće se kada bude okončana izrada studije, koja se trenutno piše.

Miroljub Jeftić, v. d. direktora "Infrastrukture železnica Srbije", kaže da će svi ostali projekti na izgradnji brze pruge, sem deonice od Beograda do Niša, biti završeni do 2023. godine. Trenutna vrednost investicija u železnicu u Srbiji je oko pet milijardi evra.

- U proteklih pet godina na najznačajnijem Koridoru 10 kroz Srbiju i na barskoj pruzi modernizovano je 227 kilometara pruga - napominje prvi čovek "Infrastrukture". - U toku su radovi na modernizaciji 134 kilometra pruge za velike brzine i na Koridoru 10, a u pripremi još 770 kilometara magistralnih pruga. Poređenja radi, u periodu od 2008. do 2014. godine modernizovan je svega 31 kilometar pruga u Srbiji, a železnički saobraćaj je bio gotovo pred odumiranjem. Zahvaljujući Ministarstvu građevinarstva i Vladi Srbije sveobuhvatna modernizacija železničke infrastrukture će u narednim godinama u potpunosti promeniti celokupan železnički saobraćaj u našoj zemlji.

Najznačajniji projekat je izgradnja pruge za velike brzine do 200 kilometara na sat između Beograda i Budimpešte, koja se sastoji iz tri deonice. Na dve su radovi u toku, a na trećoj bi trebalo da počnu tokom sledeće godine. Prve dve deonice trebalo bi da budu završene do kraja 2021. godine, za kada je i najavljeno da će se od prestonice do Novog Sada stizati za 30 minuta.

Prvi deo od stanice Beograd Centar do Stare Pazove, u dužini od 34,5 kilometara, gradi kineski konzorcijum China Railway International i China Communications Construction Company. Vrednost ugovora je 350,1 milion dolara, a finansiranje je obezbeđeno iz kredita kineske Eksim banke.


- Iako je po projektu predviđeno izvođenje radova u tri faze, od polovine decembra radovi se izvode paralelno na sve tri deonice od Beograd Centra do Stare Pazove, što će znatno ubrzati dinamiku njihovog izvođenja - kaže prvi čovek "Infrastrukture". - Na ovoj pruzi neće biti pružnih prelaza. Biće uređene železničke stanice Novi Beograd, Batajnica, Stara Pazova i Nova Pazova, a predviđena je i izgrađena nove stanične zgrade Zemun. Stajalište Tošin bunar biće izmešteno na novu lokaciju, a izgrađena dva nova - Altina i Kamendin.

Foto J.Matijević

Radovi na rekonstrukciji i modernizaciji otvorene pruge Stara Pazova - Novi Sad u dužini od 36,2 kilometra počeli su u martu 2018. godine. Vrednost ugovorenih radova je 247,9 miliona dolara, a rok za izvođenje je 48 meseci.

- Izgrađeno je oko 30 kilometara pruge za velike brzine, od čega četiri i po kilometra u stanici Inđija i 25,5 i po kilometara na otvorenoj pruzi - priča Jeftić. - Na izgradnji otvorene pruge je izvedeno 43 odsto radova. Pruga će biti elektrificirana i opremljena savremenim signalno-sigurnosnim i telekomunikacionim uređajima, ETCS nivoa 2, koji će prvi put biti ugrađeni u ovom delu Evrope. Od ukupno 52 objekta, najznačajniji i najzahtevniji je tunel i vijadukt Čortanovci, koji će biti dugačak oko tri kilometra. Radove izvodi ruska kompanija "RŽD internešnel", a obavljeno je oko 76 odsto posla. Očekuje se da desna tunelska cev bude probijena do marta, a leva polovinom ove godine. Vijadukt će nositi 59 stubova, od kojih će najviši biti 28 metara.

Narednih meseci bi trebalo da počnu i radovi između Novog Sada i Subotice, u dužini od 108 kilomatara, na trećoj deonici kroz Srbiju, u okviru međunarodnog projekta izgradnje pruge za velike brzine Beograd - Budimpešta. Radovi će koštati 1,16 milijardi dolara, a rok za izvođenje je 33 meseca od njihovog početka. Izvođač je kineski konzorcijum China Railway International i China Communications Construction Company, a ugovor o finansiranju potpisan je sa kineskom Eksim bankom.


Projektom je predviđena rekonstrukcija devet železničkih stanica - Novi Sad, Sajlovo, Kisač, Stepanovićevo, Zmajevo, Bačka Topola, Žednik, Naumovićevo i Subotica, kao i tri nove stanice sa staničnim kapacitetima - Rumenka, Vrbas i Lovćenac. U Vrbasu će biti izgrađen i vijadukt dužine 1,6 kilometara.

Planirano je da se radovi izvode u uslovima totalne obustave železničkog saobraćaja između Novog Sada i Subotice, dok će vozovi saobraćati alternativnim pravcima Novi Sad - Bogojevo - Sombor - Subotica i Novi Sad - Zrenjanin - Senta - Subotica.


AUTOMATIZOVANA 22 PUTNA PRELAZA

PREDUZEĆE "Infrastruktura železnice Srbije" je u protekle dve godine automatizovalo i postavilo rampe na 22 putna prelaza u Srbiji. Među njima su Odžaci, Gradina kod Dimitrovgrada, Đorđevo kod Leskovca, Brasina, Pijaca Mladenovac, Majur kod Šapca, Mršinci i Baluga kod Čačka, kao i beogradska naselja Resnik i Kijevo. Nivo osiguranja je, kažu u "Infrastrukturi", podignut i na dva mesta u okviru kompleksa "Beograd na vodi". Na 44 putna prelaza je postavljen video-nadzor. Prvi put su na srpskim prugama ugrađene vibro trake, kao i solarni markeri i reflektorsko osvetljenje.


Izgradnja vijadukta u Čortanovcima,Foto P. Milošević

DO MALE KRSNE 120 NA SAT

DIREKTOR "Infrastrukture" napominje da je u toku rekonstrukcija pruge Jajinci - Mala Krsna i železničke stanice Mala Krsna, na međunarodnom železničkom Koridoru 10.

Krajem avgusta, kada posao bude okončan, umesto 50 kilometara na čas vozovi će ovom deonicom saobraćati brzinom od 120 kilometara na čas. Konzorcijum francuske kompanije "Kolas" i srpske "Energoprojekt" treba da obnovi 59 kilometara pruge, osam stanica, šest stajališta, tri tunela i dva mosta između Jajinaca i Male Krsne.


Radovi na deonici od Beograda do Budimpešte,foto J.Pap


NASTAVLJA SE REKONSTRUKCIJA ŽELEZNIČKOG PRAVCA KA BARU


BARSKA pruga je, uz železnički Koridor 10, najvažniji železnički pravac u Srbiji. Deonica od Resnika do Valjeva, duga 77,6 kilometara, rekonstruisana je pre dve godine. Planiran je nastavak radova na deonicama od Valjeva do Vrbnice, odnosno do granice sa Crnom Gorom, ukupne dužine 207 kilometara. U toku je izrada konkretnih projektnih zadataka za pojedine deonice, jer će se projekat realizovati po fazama.

Finansiranje je obezbeđeno iz novog kredita Ruske Federacije vrednog 230 miliona evra, od kojih je za izradu projektno-tehničke dokumentacije namenjeno 10,7 miliona evra.

- Planira se da projektno-tehnička dokumentacija za rekonstrukciju ovog dela barske pruge bude završena do sredine naredne godine, što je izuzetno kratak rok za ovaj posao - kaže Miroljub Jeftić, direktor "Infrastrukture železnica Srbije". - Radovi bi mogli da počnu krajem ove ili na proleće 2021. godine. Procenjuje se da je za ovaj posao potrebno oko dve godine, a da je vrednost investicije oko 450 miliona evra.


Foto Tanjug/F.Krainčanić

Naš sagovornik napominje da je na rekonstruisanoj deonici Resnik - Valjevo, kojom vozovi sada saobraćaju brzinom od 100 kilometara na sat, broj putnika na godišnjem nivou povećan za 70 odsto. Projekat je finansiran iz ruskog kredita, a vrednost investicije bila je 79,9 miliona dolara. Posao je obavila ruska kompanija "RŽD internešnel". Da bi se povećala bezbednost saobraćaja, na 28 putnih prelaza između Resnika i Valjeva postavljeni su video-nadzor i reflektorsko osvetljenje.

"Infrastruktura" je u novembru prošle godine završila rekonstrukciju i uređenje 11 železničkih stanica između Resnika i Valjeva, na barskoj pruzi. Novi, lepši i funkcionalniji izgled sada imaju stanične zgrade u Beloj Reci, Barajevu, Barajevo Centru, Velikom Borku, Stepojevcu, Vreocima, Lazarevcu, Lajkovcu, Slovcu, Divcima i Valjevu.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (6)

Rade čobanin

05.01.2020. 10:14

Valjda ćemo jednom i to dočekati ! Ja se sećam da je još devedesetih godina prošlog veka Radoš Smiljković govorio o brzim prugama . Znači pre 30 godina . Kroz , možda još tridesetak godina , i to će verovatno biti .

Ovde se ne radi

05.01.2020. 16:32

@Rade čobanin - o brzim prugama... Pre 30 godina je urađen projekat pruge za velike brzine, ovaj to nije.

Francesco

05.01.2020. 10:34

Ja ću ovako; do Surčina 80 km na sat, a od Surčina 800 km na sat u bilo kom pravcu...

Svasta

05.01.2020. 21:49

Gde li cemo samo da ih stavimo - verovatno pored onih nekoliko hiljada km autoputeva i 10000 milijardi dolara! To je ono skladiste gde su vec stavljeni Mubadalini cipovi!