Čak 60 odsto traktora ide u rashod?

J. Subin

13. 03. 2019. u 16:02

Stare saobraćajne dozvole i registarske tablice na poljoprivrednim mašinama prestaju da važe 3. aprila. Mehanizacija mora da prođe tehnički pregled. Ko se ne registruje ostaje van puteva

Чак 60 одсто трактора иде у расход?

Foto N. Živanović

DA je srpska poljoprivredna mehanizacija na izdisaju najbolje će se videti kada početkom aprila budu prestale da važe stare saobraćajne dozvole i tablice za traktore, prikolice i radne mašine! A da bi čuvene zelene i bele tablice sa petokrakom zamenili, sva poljoprivredna mehanizacija mora da prođe tehnički pregled! Ništa to ne bi bilo toliko strašno da traktori nisu stari i po nekoliko decenija, pa mnogi od njih "na kanalu" nisu bili od početka devedesetih. Stručnjaci procenjuju da će više od 60 odsto traktora ostati neregistrovano zbog neispravnosti.

Sve je počelo 3. aprila 2018. godine, kada je stupio na snagu Zakon o bezbednosti saobraćaja i novi pravilnici o tehničkom pregledu vozila. To se odnosilo ne samo za putnička i teretna vozila, već i za traktore i drugu poljoprivrednu mehanizaciju. Ipak, poljoprivrednicima je dat rok od godinu dana da svoje "mašine" preregistruju i zamene dozvole.

- Potvrde o trajnoj registraciji motokultivatora, radnih mašina, traktora, bicikala sa motorom prestaju da važe 3. aprila ove godine - ispričao nam je Goran Aničić, stručnjak za tehnički pregled vozila iz Čuruga. - Sva vozila koja ne budu imala nove tablice, od 4. aprila smatraće se neregistrovanim. Samim tim, mogu biti i na udaru saobraćajne policije, koja može da pokrene prekršajni postupak. Da bi promenili tablice, potrebno je da prikupe svu potrebnu dokumentaciju, a među njima je i papir o tehničkoj ispravnosti. Za registraciju traktora treba izdvojiti od sedam do dvanaest hiljada dinara.

Kako objašnjava Aničić, od 2009. godine do sada nije postojala kaznena odredba za one koji voze sa trajnom potvrdom, a nemaju papir o tehničkom pregledu. Zbog toga nisu ni vozili traktore na tehnički pregled. Čak i one traktore, kada se menjao vlasnik, potvrda o tehničkoj ispravnosti se izdavala samo fiktivno. Ništa se nije kontrolisalo.

ZAGUBLJENI PODACI JEDAN od problema biće i stare saobraćajne dozvole, koje ne sadrže sve potrebne podatke. Dosijei tih vozila zagubljeni su negde u policijskim upravama i to su traktori čak iz sedamdesetih godina, objašnjava Saša Lakić, urednik Centra za tehnički pregled vozila. - Biće teško uraditi tehnički pregled bez tih podataka, naročito uz prepravke koje su rađene, skidanje i nameštanje kabina, koje nisu legalizovane - priča Lakić. - Sigurno je da mnoga priključna vozila neće moći da prođu.

- Traktore sada treba dovesti, oni se fotografišu i pregledaju se na posebnom poligonu, koji je propisan pravilnikom - ističe Aničić. - Ipak, to nije ništa novo, i to je bila višedecenijska praksa u bivšoj Jugoslaviji. Početkom devedesetih to je sve prestalo da važi. Uz to, traktori koji su prvi put registrovani posle 1983. godine, sada moraju obavezno da imaju bezbednosni ram ili kabinu. To je važno naročito u brdsko-planinskim predelima, gde su nesreće česte. Obavezno je za sva vozila i žuto rotaciono trepćuće svetlo, koje ima zadatak da obavesti učesnika da je na putu sporije i veće vozilo. Do sada ta kontrola nije bila sprovođena, jer poljoprivrednici nisu bili u obavezi. Čak i ko je išao na tehnički pregled rađeno je nesavesno.

Prema rečima Aničića, sada idemo iz jedne krajnosti u drugu, ali neka odgovornost mora da postoji. U Vojvodini su se traktori osamdesetih godina registrovali svake godine i imali saobraćajnu dozvolu. Tek 1989. godine je počela trajna registracija sa obavezom tehničkog pregleda jednom godišnje. Kako nije postojala kazna za one koji nemaju papir o ispravnosti vozila, više to niko nije ni radio.

- Za tehnički pregled ranije nisu bili zainteresovani ni poljoprivrednici, ali ni firme koje se ovim bave - govori Aničić. - Tu su male premije osiguranja, a nije tajna da vlasnici tehničkog pregleda tu nisu imali zaradu. Mali poljoprivrednik sada gleda da na svemu uštedi, on ne osigurava ni useve, pa mu led pobije rod, a kamoli da stavi, recimo, zaštitni ram za traktor. Prema nekoj mojoj proceni, možda se do sada odazvalo tek nekih 10 odsto vlasnika traktora u Vojvodini na tehnički pregled. Interesovanje nije veliko, a svi se nadaju da po starom, dobrom, običaju uvek bude produžen neki rok ili da gore prođe onaj ko na vreme uradi.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (37)

Немања

13.03.2019. 16:10

Треба и те сељаке неко да доведе у ред. Надам се само да се неће све поново свести да држава узме паре, него да се раде прави технички прегледи. Неосветљени и неисправни трактори су убице на путевима.

sasa

13.03.2019. 16:24

i uvedite vise red medju skuterima i malim motorima,5 vrsta tablica ima.Nemas pojma dali je ispravan

Uvoz

13.03.2019. 17:40

@S. D. - Tako je mozemo preko Bugara i Madjara da ih uvezemo. Samo velika je carina na njih, pa na to PDV PDV na PDV akciza i stopa.na to sve. Tako kad na to sve sracunas PDV i platis taxe za chip, veterinaru a onda na to PDV I porez pa onda transport na koji platis PDV i tako SVE dok cena vola bude neisplativa. SVI SMO MI VOLOVI KOJI ZAJEDNICKI RADIMO NA SPEKTAKULARNOJ PROPASTI SRBIJE!!!

Чикириз

13.03.2019. 16:31

Треба инсистирати да сви трактори имају тај рам,кабину( због безбедности) и када се нађу на путу да имају то жуто ротационо светло( због безбедности других) Све остало је вишак! Шта ће регистрација ако је трактор стално на њиви??! Ако ради ради ако не мораће да га поправе ако хоће да заврше орање.

Vozac

13.03.2019. 16:39

Postovani svi vlasnici tih vozila sa trajnom registracijom,hitno pronaci dobrog advokata i tuziti drzavu ako ovo ovako ostane jer stečeno pravo nemoze da se menja. Tako da vozilo koje je trajno registrovano tako mora i da ostane,a nova vozila neka se registruju kako oće. Znaci samo slozni mozemo da sacuvamo svoj interes a ne interes nekog zaludnog koji samo sedi u kancelariji i ne razume problem običnog čoveka

analizator

13.03.2019. 18:14

@Vozac - Samo će baciti pare na advokate, a bez efekta - država se već pobrinula da sudovi sude po "pozitivnim" pravnim aktima i ličnom uverenju "nezavisnih" sudija.

SIGURNOST PRE SVEGA

13.03.2019. 16:41

država zadnjih sedam godina je sistemasjki uništila seljake tako da su traktori I nepotrebni ali za svaku sigurnost država donosui ovakve zakone da još vise desetkuje poljoprivredu da bi uvoznicki lobi mogao nesmetano da nastavi da uvozi škart od hrane što opet izaziva bolesti I zarađuju opet oni lobiji koji prodaju skupe lekove srbija jeste zemlja zemlje I od nje se živelo miloš veliki je primer ali premijerka kaže mora cetvrta tehnološka revolucija a ne seljak koji hrani

uhapsite semafor

13.03.2019. 16:44

da sada ce se saznati koliko je traktora uvezeno sa kosova putem otimacine i pljackanja!

Dragan paja

13.03.2019. 16:46

Pa kad ode i tih 60 posto u rashod dolaze stranci sa njihovim svemirskim masinama i uz pomoc vlasti oduzimaju nam neobradjeno zemljiste i postajemo robovi u sopstvenoj zemlji. Tugaaaaàa

Kole

13.03.2019. 17:11

Kada vidim onog Okanovića kako mlati o bezbednosti saobraćaja uhvati me muka. Ovaj zakon su pisali diletanti i nepismeni ljudi.

Гокси

13.03.2019. 17:16

Да ли неко зна, да ли ће се тражити регистрација, као и возачка дозвола за превозна средства углавном направљена од мотокултиватора која се користе за превоз робе (отпад и сл.), такође да ли ти возачи треба да имају возачку дозволу, као и да ли то возило треба да има светла и сигнализацију?. Чисто узгред да ли су кинеске радње у обавези да издају фисклане рачуне?

Nidza Nikola

13.03.2019. 17:19

Bog zna koliko tih vozila ima čiji su vlasnici preminuli a neko od rodbine nastavio da koristi. I šta sada? Vući se po sudu da bi nasledio 30god.staro vozilo da bi mogao registrovati. Mislim da će od 4 aprila najviše profitirati otpadi za staro gvožđe.

Uvoz

13.03.2019. 17:33

Srbija je to resila uvozom.A vojvodjansku zemlju arapima a tvrdoglavim seljacima koji hoce da rade za Srpsko trziste i Srbiju nametnula im visoke poreze.Zauzvrat AV dobija glasove od seljaka i od EU zvanicnika.Sta tu mi imamo da se bunimo kad se AV i seljaci vole.Ja ne bi tu nista dirao!

PDV NA PDV

13.03.2019. 17:49

Srbija ce taksama akcizama porezima PDV NA PDV od seljaka napraviti gospodina u kancelariji i spasiti ga muka iz sela u nekom gradu a ove mladje u nekom zapadnom gradu. To je najsigurnije resenje za Srbiju. Sigurnost njenih gradjana na prvom mestu. Najsigurnije je da mladi seljaci osnuju porodice van Srbije. Mogu nekog u Srbiji losim masinnama da povrede!

Sotir

13.03.2019. 18:11

Mora da se uvede ozbiljnija kontrola traktora, ne moraju da placaju registraciju, ali tehnicki pregled je obavezan za sve jednom godisnje: ispravne kocnice, dobre gume, ispravna signalizacija : farovi, pozicije, migavci, rotaciono svetlo. Kabina ili zastitni ram. Ja sam bezbroj puta nocu naleteo na traktor bez ikakve signalizacije.

Cindo

13.03.2019. 22:16

@Sotir - Sve je to potrebno uvesti u red i potrebno je sa svi ucesnici u saobracaju budu ispravni ali zasto se trazi potvrda proizvodjaca za snagu traktora kad to nema veze sa bezbednosti i zasto far od fergusona nemoze na zetora u cemu je razlika.jasno je svima da se orginalni delovi vise nemogu nabaviti samim tim dolazimo do zakljucka da se neke stvari ipak namerno rade protiv vlasnika traktora.

SREĆKO

13.03.2019. 18:15

Naši čukundedovi si nekako preživeli otomansku vlast u trajanju od 500 godina, ali njihovi potomci teško da će preživeti postojeću vlast. Samo gledaju preko plota i veruju da se i žaba može potkivati.

Miki

13.03.2019. 18:24

Samo tehnicki ispravno vozilo moze u saobracaj. moze na vlasti biti i tutankamon. mene nije briga. kod nas u okolini novog sada seljaci kukaju i kukaju i razumem da im je tezak posao .kad se saberu svi su milioneri. za sijalicu zmigavca nemaju a za e mercedesa za nedelju pred kafanu imaju. nista zlonamerno . ali bezobraznih ima. nocu voze neosvetljeni i rizikuju da neko pogine. kao da sijalica kosta 200e a ne 200 din. srbija dole 5x gora. mi smo diznilend

Salle

13.03.2019. 18:33

pametno i ispravno je sigurnokoliko udesa sa poljoprivrednim mašinamaako i treba tako kao sav normalan svet kao u EU slažem se i ako nemam mogućnosti da obnovimo svoju mehanizaciju odluku smatram potpuno ispravnom i tacka na kaobojski sistem

DESA

13.03.2019. 19:00

Prosle godine odem da registrujem, traktor je bio na ime mog pok oca. U ostavinskom resenju pogresili stavili jedan broj manje. Kaze gospodja u pisarnici suda da moram fotokopirati saobracajnu pa molba za ispravku. Ja je pitam, koga da molim, onoga sto je pogresio, hoce li on meni da napise izvinjenje? Jos mora i na krim tehniku jer 84-e se nisu upisivali svi brojevi. Pa koga bre z........e, necu da ga registrujem.

Ej živote varalice

13.03.2019. 19:07

trebali ste na uvoz strane robe, posebno prehrambene, da uvedete porez 200%, a ne da im otvarati granice. posle vam je čudno kada čovek hoće da zaobiđe sistem na svaki mogući način. to je zato što ga ne doživljava kao svoj nego kao tuđi, što ovim postupkom i dokazuje.

Onda u redu

13.03.2019. 21:05

Pošto većina gradjana hoće da živi kao na divljrpem zapadu, jer smatraju da vozila na putu mogu biti neispravna, i tu ne vide nikakav problem, onda nema potrebe za za ovim novim pravilima.Humano je to što su mnogi voljni rizikovati svoje živote i živote svojih familija da olakšaju finansijski teret zemljoradjicima - takve humanosti u svijetu nema !

Daks

13.03.2019. 23:42

@Onda u redu - Niste u pravu, pojma nemate zbog cega smatraju traktor neispravnim a kometarisete... neznanje nije opravdanje za lupanje gluposti... kako da nadjem orginal far za imr rakoovicu, a prestala proizvodnja pre deset godina, a na tehnockom ne priznaju far, koji je identican orginalu ali nije orginal?

Pa ništa

14.03.2019. 10:46

@Onda u redu - traktor na kamion, pa ga dovezite na njivu, ali da ugrožavate i sebe i druge... to ne može.

Ćosa

13.03.2019. 23:17

A rupe po putevima što atarskim što asfaltnim će moj pokojni deda Dobrosav da krpi.Turci Nemci vratite se

Сремац

14.03.2019. 07:57

Наравно да трактори и прикључне машине треба да имају исправну светлосну сигнализацију и уређаје за кочење и у складу са тим да се годишње врши технички преглед. Како је могуће да ако си добио регистрацију "трајно" са новом таблицом и то пише на налепници, то више не важи. То само у Србији може добијеш неко право и онда се неким правилником укине то право. Тако радили са атестом за плин на колима добијеш да важи 10 година а после 4 године донесу правилник, у фазону шалили смо се важи само 5.