Bićemo centar internet trgovine!

E. V. N.

utorak, 21. 06. 2016. u 21:59

Бићемо центар интернет трговине!

Železara

Kineske kompanije, osim u železaru planiraju da ulažu i u energetiku, infrastrukturu, proizvodnju hrane.Svi projekti doneli bi nam više milijardi evra

ŽELEZARA jeste najveći kineski projekat u Srbiji, ali sigurno nije jedini. Osim čeličane, kompanijama iz Kine za oko su zapali i RTB "Bor", "Petrohemija", "Budimka", a zainteresovani su i za još nekoliko domaćih firmi. U 22 sporazuma koje su srpska i kineska strana parafirale, navedeni su obrisi buduće saradnje, među kojima je najznačajnija izgradnja auto-puta od Surčina do Obrenovca. U planu je i izgradnja logističkog centra u Beogradu, u koji bi stizala roba iz Kine, a koja bi se iz srpske prestonice distribuirala širom Evrope.

Vladimir Krulj, vanredni profesor Univerziteta u Luvenu i savetnik u Vladi Srbije, ističe da prvi efekti vrlo intenzivnih razgovora između najviših predstavnika Kine i Srbije jasno govore u prilog tezi da velika Kina ozbiljno računa na Srbiju kao partnera na trasi budućeg novog "puta svile" - koji kao osnovni cilj ima snažan prodor kineske ekonomije na evropsko tržište.

- Ukoliko bi se realizovali ovi projekti, nivo angažovanja kineskih kompanija u Srbiji bi mogao da dostigne više milijardi evra, što bi bila odlična osnova za veoma dinamične stope privrednog rasta u narednim godinama u Srbiji - smatra Krulj. - Tako da stope privrednog rasta od 4 do 5 i više odsto narednih godina postaju realnost. Potencijal saradnje sa kineskim kompanijama otvara ozbiljnu perspektivu da Srbija narednih godina postane jedna od najbrže rastućih ekonomija Evrope. Kineske kompanije izrazile su interesovanje i za izgradnju elektrane koja bi radila na otpad, kao i za izgradnju pogona za prečišćavanje otpadnih voda. Kineska strana je zainteresovana i za izgradnju luke nedaleko od "Pupinovog mosta" na Dunavu, u koju bi bilo uloženo oko 300 miliona evra. U sferi interesovanja kineskih partnera su i izgradnja kargo-centra, ulaganja u industrijske zone, kao i u poljoprivredu.

Ministarstvo trgovine, telekomunikacija i turizma potpisalo je dva sporazuma sa rukovodstvom NRK. Kako je za "Novosti" ispričao srpski ministar Rasim Ljajić, parafiran je sporazum "Put svile", koji podrazumeva, u formalnom smislu, saradnju u oblasti elektronskog poslovanja, internet-trgovine, razvoja digitalne ekonomije i saradnja sa našim fakultetima u oblasti IT sektora.

Kostolac

- To, praktično, znači da oni nameravaju da logistički centar kompanija iz Kine, koje se bave internet-trgovinom, bude u Beogradu - objašnjava Ljajić. - Tako, kada odavde naručite robu, ona će stići za dva dana iz luke Pirej.

Kineska kompanija "Liten" je nedavno uputila menedžmentu Rudarsko-topioničarskog basena "Bor" pismo o namerama za strateško partnerstvo sa najvećim srpskim rudnikom bakra i zlata. "Liten" je spreman da investira između 350 i 400 miliona dolara u otvaranje novih rudnika iz sastava RTB. Zauzvrat, kineska kompanija očekuje manjinski udeo vlasništva u Boru, kao i odgovarajući broj mesta u menadžmentu borske kompanije. "Liten" je, pre svega, zainteresovan za otvaranje rudnika bakra "Cerovo", za koji je Unapred pripremljenim planom reorganizacije RTB i ostavljena mogućnost izdvajanja iz sastava borske kompanije u jedinstveno pravno lice. Uz to, Kinezi su ponudili i dodatna sredstva za izgradnju rudarskih postrojenja, ali i kupovinu neophodne mehanizacije.

Ukoliko bi došlo do otvaranja "Cerova", proizvodnja u RTB bi bila gotovo duplirana! Na taj način, potpuno bi se popunili svi prerađivački kapaciteti nove topionice i dostigla projektovana produkcija od 80.000 tona bakra godišnje.

Budimka


EVROPSKA SPONA

- Kina razvija dva dodatna koridora za povezivanje sa Evropom - kaže Krulj. - Prvi je kopneni i čine ga brze železnice velikog transportnog kapaciteta, koji polazi iz unutrašnjosti Kine, preko severnog Irana, Turske, pa iz Istanbula ulazi u Evropu preko Balkana, a drugi je morski, iz Istočnog kineskog mora, Indijskim okeanom, kroz Suecki kanal, do Mediterana i luke Pirej. Oba ova pravca prolaze preko Srbije, i to predstavlja veliku šansu za našu zemlju da postane veliki logistički centar za robu koja se prevozi iz Kine za centralnu Evropu i dalje.

POVOLjNIJI KREDITI

KAKO ministar Ljajić objašnjava, Ministarstvo trgovine potpisalo je i sporazum sa Eksim bankom, koja inače kreditira sve projekte koje Kina finansira u Srbiji.

- Trebalo bi da nam omoguće da konkurišemo kod njihove banke za povoljne kredite, kada se rade projekti iz oblasti turizma i telekomunikacija - ističe Ljajić. - Uz to, takve kredite mogli bi da koriste i naši poslovni ljudi koji bi izvozili robu u Kinu. Do nas će biti samo da uradimo te projekte i da pregovaramo oko uslova kredita.

Ministar Ljajić se nada da bi ti krediti trebalo da budu povoljniji u odnosu na one koje daju drugim državama, jer samo tako, kako kaže, ima smisla uzimati ih.



Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (13)

Milan

21.06.2016. 22:10

Pa mogli bi u Teoriji . Ali prvi Preduslov da Premijer Naredi da se Prekine sa Diskriminacijom Kineske robe na carini i sa Divljanjem carine , ne postujuci nijedan zakon , ni propis. A posto to Premijer nece Narediti, nista, jos jedan spisak lepih zelja. Posle Mubadale, Stanova kljuc u ruke za 400 Eura , Kanala do Soluna , mozda i u ovu Fantaziju poveruje neko Naivan.

Kondoliza

21.06.2016. 23:02

A jeste li vi pitali EU da li sme ta saradnja sa kinom i svi ti poslovi kini? A jeste pitali amerkance smete li pregovarate za RTB Bor?

Boki

21.06.2016. 23:06

I Česi se mnogo bore za Kineske investicije.Njihov premier je baš ovihdana u Kini pregovara o izvozu Češke robe tamo a pričase da bi najveći svetski portal za internetovu prodaju Alibaba mogao da dodje u Češku.Češka ima bolji geografski položaj

zaliv.co

22.06.2016. 02:12

@Boki - Pa i nema bas bolji polozaj od nas, ima tu i drugih elemenata koji uticu kao recimo politika koja je itekako uvezana sa tim jer su Cesi svasta pricali o Kini pre nekih 10god....Kinezi ne vole toplo hladno, oni vole pouzdane partnere a Srbija u velikoj meri to jeste., Ceska je NATO clanica i u sastavu je EU sto je Kinezima itekako problem za neke stvari...EU se istovremeno opire Kini ali isto tako zeli da saradjuje sa njom...to toplo hladno kao recimo u slucaju Rusije trenutno nikako ne odgovara

Bracki

21.06.2016. 23:13

treba imati petlje za ovo,jer nikome nije u interesu jak i razvijen Balkan osim ako taj neko nema korist,ni EU,ni Rusija, ni SAD ni Turska... njima okrenuti ledja,nije bas jednostavno ni lako. a Kina ima sve pare ovog svijeta i sto je najbitnije vlasnik je velikog dijela americkog duga sto joj omogucava da radi bukvalno sta god hoce...

Stiven K.

21.06.2016. 23:16

E moj Milane, baš si pun optimizma. Šta predlažeš u zamenu za poslovanje sa Kinom ?

Горан

21.06.2016. 23:17

Милане, роба не би ни улазила у Србију, већ би се радила дистрибуција по Европи. Тренутно постоји такав центар у Холандији па претпостављам да праве дистрибуцију за југоисток Европе

zbogom pameti

21.06.2016. 23:37

Ukoliko bi se realizovali ovi projekti, nivo angažovanja kineskih kompanija u Srbiji bi mogao da dostigne više milijardi evra, što bi bila odlična osnova za veoma dinamične stope privrednog rasta u narednim godinama u Srbiji - smatra Krulj. - Tako da stope privrednog rasta od 4 do 5 i više odsto narednih godina postaju realnost.Pa gde to ima da ne radimo ništa,a "zaradimo" milijarde!?!

niko

22.06.2016. 05:08

@zbogom pameti - Niko nije rekao da cemo da ne radimo. Radi se o teme da cemo da radimo. Nije to tako tesko da se shvati.

Wooc

22.06.2016. 00:44

Milanu komentatoru predloziti casove pravopisa pa tek onda casove filosofije. a sto se tice teme... to '' bicemo'' macku o rep. Zivi bili pa videli ta predskazanja

TRex

22.06.2016. 07:26

Za kargo centar može da se koristi aerodrom u Batajnici. Tamo ionako mora da se rekonstrujiše jedna pista.

TRex

22.06.2016. 19:56

@TRex - U blizini tog aerodroma je i most koji su kinezi gradili, a pored kojeg će graditi luku i bescarinsku zonu.