MINISTARSTVO prosvete i Zavod za unapređenje obrazovanja i vaspitanja započeli su pripremu jedinstvenih udžbenika za nacionalne predmete - istoriju, geografiju i srpski jezik i književnost. To znači da će udžbenici za ove predmete svih izdavači morati da imaju jedinstvene sadržaje.

- Od ove godine u Zavodu postoji i sektor za predmete od nacionalnog značaja, koji se bavi upravo zaštitom i unapređivanjem ishoda i revizijom programa za predmete i teme od nacionalnog značaja. Taj sektor blisko sarađuje sa Republičkim pedagoškim zavodom u Republici Srpskoj, na temama koje možemo nazvati "kanonom" za nacionalni identitet, a to su - ćirilica, Kosovski boj, Sveti Sava, Veliki rat - kaže za "Novosti" dr Zlatko Grušanović, direktor Zavoda, i najavljuje da će Srbija i Republika Srpska već sledeće godine zajedno uraditi priručnik, a planirane su i obuke nastavnika.

- Ukoliko naredne godine budu obezbeđeni uslovi za ovu ideju, imaćemo već dobrim delom urađene teme od nacionalnog značaja - ističe Grušanović.

PROČITAJTE JOŠ - Danak u krvi prikazan kao prilika za napredovanje: Skandalozan sadržaj udžbenika istorije za sedmake

NEMA MAGIČNE PALICE PISANjE programa je ozbiljan i složen posao, i on se ne može tumačiti samo kroz teme ili dela koje su dodate ili izostavljene u nekom razredu, već kao celokupan korpus znanja. Obrazovanje se ne može preko noći reformisati, ne postoji magična palica koja će sve nastavnike i sve škole učiniti baš onakvim kako svako očekuje.

Komentarišući skandal sa udžbenikom istorije u kom se veliča danak u krvi i odgovarajući na pitanje ko je kriv za ovako grube propuste, naš sagovornik pojašnjava da je reč o udžbeniku iz 2011. godine iz kog buduće generacije neće učiti, jer je u toku pregled i odboravanje novih udžbenika.

Kako bi se izbegle greške u tim novim udžbenicima za treći i sedmi razred, Grušanović ističe da u ovom trenutku veliki broj njegovih kolega detaljno pregleda nove udžbenike, kako bi bili što kvalitetniji.

- Ipak, ukoliko se, i pored svega, greške pojave, ne bi bilo prvi put da se udžbenik povuče iz upotrebe. I za to postoji procedura - navodi Grušanović. - Od toga ne treba praviti senzaciju, ako želimo stvarno da obrazovanje bude bolje. Grešaka će uvek biti, niko nije bezgrešan i najlakše je tražiti i osuđivati. Meni je važna namera i trud ljudi koji su u komisijama da stvarno urade svoj posao valjano. Ukoliko se i posle silnih gledanja potkradu greške, uvek se mogu ispraviti, a i udžbenici povući iz upotrebe.

Zlatko Grušanović Foto P. Milošević

Na kritike da je iz udžbenika izostavljeno mnogo važnih stvari, da su nacionalne teme skrajnute, da su udžbenici loše napisani, Grušanović kaže da pre svega treba shvatiti da reforma obrazovanja predstavlja pomeranje težišta sa programa na ishode:

PROČITAJTE JOŠ - Iz lektire izbačen "Jazavac" Petra Kočića, a ubačen Cecin "Grom", programi ostadoše bez rodoljubivih pesama i narodnih bajki, učimo iskrivljenu istoriju: Kroz udžbenike guše đacima ljubav prema otadžbini!

- Težište se stavlja na funkcionalno znanje. Nastavnik planira ishod, umesto "prelaženje" gradiva. Imamo više nego jasne ishode (i teme) vezane za nacionalni identitet, eto u pomenutom sedmom razredu postoji ishod koji propisuje "da će učenik na kraju godine biti u stanju da prepozna nacionalne vrednosti i neguje kulturno-istorijsku baštinu."