Klinci slika i prilika rijalitija

B. C.

13. 09. 2015. u 19:15

Uticaj TV programa na najmlađu populaciju je sve pogubniji, kažu stručnjaci. Psiholozi: Film i televizija nasilje prikazuju kao igru ili fikciju, pa to mnogima deluje privlačno

Клинци слика и прилика ријалитија

Ilustracija Tošo Borković

VESTI o nasilju među mladima i upozorenja stručnjaka da su nam deca sve brutalnija postale su svakodnevica. Slučajno, ili ne, gotovo u isto vreme kada su se dve učesnice jednog rijaliti programa tukle, nekoliko devojčica brutalno je prebilo drugaricu na pločniku pored Hemijske škole u Kruševcu. Vršnjačko nasilje, uslovljeno je mnogim faktorima, od porodice do televizije. Stručnjaci ukazuju na to da često proističe iz ugroženosti i uskraćenosti, zlostavljanja i zanemarivanja. Film i televizija ga prikazuju kao igru ili fikciju pa nasilje dobija druge, čak "privlačne prizvuke".

I bez rijalitija deca dobijaju malo onoga što priliči njihovom uzrastu, što ih umiruje i čini boljim, podstiče na lepše. Prema rečima psihologa Prvoslava Plavšića, istraživača medija i komunikacija, licemerno je zatvarati oči pred onim što čine odrasli, pa i deci najbliži, da bi se kasnije, laički ili "stručno", iščuđavali nad ponašanjem dece.

- Deca su naša slika i prilika, a televizija postaje sve više iskrivljeno ogledalo, gde je i sam pojam "rijaliti" nešto uvrnuto - ukazuje Plavšić. - U "Kodeksu deca i mediji" iz 1993. godine jasno se naglašava da eksplicitne scene nasilja, instruktivni kadrovi u vezi sa delinkvencijom, drogom, alkoholom, ne smeju da se emituju kada se očekuje da će pred TV ekranom biti najmlađi. Nažalost, nasilje na ekranima je postalo pravilo, a ne izuzetak.

KVALITET NEMA KUPCA - ČEMU rijaliti programi uopšte koriste, zašto su toliko rasprostranjeni? Odgovor se svodi na banalnosti života i odgovarajuće slike na malim ekranima. Kvalitet se teže prati i prodaje, a kada je već ljudima neophodna relaksacija od svakodnevnih briga, onda neka to bude ono što nas golica, draži i lažno uzbuđuje - tvrdi Prvoslav Plavšić.

Prema rečima našeg sagovornika, deca lako prihvataju i podražavaju televizijske programe, pa i rijalitije, jer su dostupniji od bilo čega drugog, uključujući i sport, rekreaciju, umetnost, putovanja... Slične poruke nalaze se, kaže Plavšić, i u spotovima nekih poznatih pevača, tuče, grubosti do perverznog zadovoljstva ili pretvaranja.

Stevica Smederevac, načelnik službe za nadzor u okviru Regulatornog tela za elektronske medije, ukazuje da zakonodavac preventivno polazi od toga da takvi sadržaji rijaliti programa mogu negativno uticati na mlade, pa je u martu ove godine donet niz pravilnika koji se bave zaštitom mentalnog, duhovnog i fizičkog razvoja maloletnih osoba.

- Uloga regulatora je u prevenciji, a ne sankcijama, a to se radi kroz razgovore, sastanke, dopise sa emiterima i rešavanju problema u hodu. Nepotrebno se stvara slika o nama kao nekome ko treba da kažnjava - kaže Smederevac.

Kako ukazuje, od 2009. godine do danas, izrečeno je 38 mera zbog onoga što je emitovano na rijalitijima. Vulgarnost, govor mržnje, golotinja, neki su od razloga.




Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (4)

gisa

13.09.2015. 22:28

I, osim sto je sve vec 10x receno, sta je uradjeno? Sta je postignuto? Ne samo za zastitu dece sto je u ovom slucaju najbitnije, nego i ostalog starijeg sveta od bahatosti, rugla, grozote rijaliti televizije i ponasanja u istoj, koja ne sme da ima mesta na TV programu!

Хммм

14.09.2015. 09:38

Велики део кривице за морални суноврат српске омладине, иде на душу свим новинама у Србији, који упорно, из дана у дан, преносе ко кога ##%%&*** и бије у тим емисијама, па ако неко није гледао на ТВ-у, хтео то или не, прочитаће то са насловне стране Блица, Новости и других интернет новина и штампаних издања, зачињено порно сликама.