JAPANSKI automobilski gigant podario je ljubiteljima potoka adrenalina novu ,jedinstvenu "zujalicu". Predtavljena je nova "tojota GR jaris" koji za čistokrvni, mrsni sportski automobil, nastao iz Tojotinog šampionskog iskustva u Svetskom reli šampionatu.

- Iskovan od uspeha, u žaru takmičenja, donosi auto-sport tehnologiju i dizajn direktno u svet drumskih automobila, veran "TOYOTA GAZOO Racing" etosu, u cilju proizvodnje još boljih automobila koji su izuzetno korisni i zabavni za vožnju - kaže se u saopštenju dostavljenom "Novostima".

Pročitajte još: Izabrani najbolji automobili Severne Amerike: Slave "Ševrolet", "Kija" i "Džip" (FOTO)

Pozicioniran na vrhu najnovije game "jarisa", model "GR jaris" je jedinstven model koji sadrži najbolje od dizajna i inženjerskih veština "TOYOTA GAZOO Racing" i "Tomi Makinen rejsinga", partnera "Tojote" partnera u WRC nadmetanju. Pored ponude zvaničnog homologacijskog modela za razvoj sledećeg "Yaris WRC" automobila, takođe poseduje sve osobine potrebne vlasnicima koji žele da se uspešno takmiče u lokalnim reli šampionatima. Planiran za tržište u drugoj polovini 2020, slediće "GR supru" kao "Tojotin" drugi globalni "GR" model.

- Jedan od vidova posvećenosti "TOYOTA GAZOO Racinga" je da koristi auto-sport da unapredi svoje znanje i osoblje, s ciljem da na tržište lansira sportske automobile svetske klase. Dok je nova "GR" supra sportski automobil, razvijen kroz trke na pistama, "GR Yaris" je razvijen našim učešćem u relijima - nešto što su naši fanovi dugo čekali"- rekao je predstavljajući "GR Yaris" na 2020 Tokio auto salonu, predsednik "GAZOO Racing", Šigeki Tomojama.

Pročitajte još: Fijat krenuo u hibridnu eru: “Panda i “fijat 500” sa novom tehnologijom (FOTO)

Svaki aspekt ovog automobila ima fokus na performanse: potpuno nova platforma i motor, novi sistem oslanjanja, laka konstrukcija, aerodinamičan dizajn i novi "GR-FOUR" sistem stalnog pogona na sva četiri točka. Velike snage i male težine, poseduje sve karakteristike potrebne za uspeh na takmičenjima i uzbudljive performanse kao najnoviji proizvod za vožnju po putevima.

NASLEĐE

Novi "GR jaris" je Tojotin prvi originalni sportski automobil s pogonom na sva četiri točka i "Tojotin" prvi homologacijski model za Svetski reli šampionat od okončanja proizvodnje modela "celica GT-FOUR" 1999.

Kroz dve generacije i tri modela, "celica GT-FOUR" bila je učesnik "Tojotinih" najuspešnijih "WRC" kampanja, tokom zlatnog doba u reli takmičenju, kada je kompaniji donela 30 pobeda u reliju, četiri šampionske titule vozačima i jednu proizvođaču. Po uzoru na svog slavnog prethodnika i njegovu tehnologiju pogona na sva četiri točka, "GR Yaris" poseduje "GR-FOUR" logo na zadnjim vratima.

Kao homologacijski model, "GR Yaris" će doprineti razvoju novog takmičarskog automobila za WRC kampanju "TOYOTA GAZOO Racing World Rally" tima. Od povratka u šampionat 2017, "Tojota" je pobedila i u konkurenciji proizvođača 2018. i u konkurenciji vozača 2019, sa Otom Tanakom.


PRIORITETI ZA RAZVOJ

Tim dizajnera i inženjera u "Tomi Makinen rejsingu", specijalizovanih za WRC, fokusiran je na usavršavanje aerodinamike, raspodelu mase i smanjenje težine novog automobila - tri kvaliteta koja su najvažnija za dostizanje najboljih performansi i vrhunskog ponašanja u vožnji.

Spuštena linija krova unapredila je sposobnost ovog automobila da se probija kroz vazduh, dok su pozicioniranje novog 1.6 turbo motora unazad, prema sredini automobila, i smeštanje akumulatora u područje prtljažnika doprineli boljem balansu šasije u cilju poboljšanog upravljanja, stabilnosti i reakcije vozila.

Karoserija s troja vrata napravljena je od lakih materijala, uključujući i polimer od karbonskih vlakana i aluminijum, za impresivan odnos snage i mase, dok nova platforma donosi širi zadnji deo i novi sistem zadnjeg oslanjanja s dvostrukom viljuškom. Tim je takođe ugradio ojačanja ispod bočnih nosača, da maksimalno iskoristi potencijal performansi sistema oslanjanja.

Da bi bili sigurni da planovi funkcionišu u praksi, GR Yaris su testirali profesionalni vozači trkačkih i reli automobila, tokom razvojnog programa.

JEDINSTVEN DIZAJN

Iako se novi "GR Yaris" nalazi na vrhu najnovije palete "jarisa", poseduje jedinstven dizajn, uz karoseriju s troja vrata i krov spušten 91 mm, tako da kreira siluetu kupea. Vrata bez okvira takođe doprinose izgledu kupea. Spreda, dizajn rešetaka i spojler izražavaju autentičan "GR" status automobila, dok nazad, veliki razmak između točkova i mišićavi blatobrani omogućavaju instalaciju 18-inčnih alu naplataka.

POTPUNO NOVI 1.6-LITARSKI TURBO MOTOR

Motor "GR Yarisa" je potpuno nova trocilindrična jedinica s turbo punjenjem, koja je ojačana auto-sport tehnologijama da bi se maksimalizovale performanse, uključujući "multi-oil jet" hlađenje klipa, izduvne ventile velikog prečnika i dodatno mašinski obrađen usisni otvor. Iz zapremine od 1.618 cm3 proizvodi maksimalnih 261 DIN KS/192 kW i 360 Nm obrtnog momenta.

Kompaktan i lak, "DOHC" 12-ventilski turbo motor uparen je sa šestostepenim manuelnim menjačem, projektovanim za velike obrtne momente.


ODNOS SNAGE I TEŽINE

Postići dobar odnos snage i mase bio je ključni zadatak koji je pomogao da se ispune kriterijumi za vrhunske performanse "GR Yarisa", objašnjavaju u "Tojoti".

Tako je karoserija konstruisana uglavnom od lakih materijala, uključujući novi polimer od karbonskih vlakana za krov koji može da se oblikuje pod pritiskom. Aluminijum je korišćen za haubu i vrata. Kao rezultat, "GR Yaris" ima snagu C-segmentnog sportskog "hečbeka" a masu vozila B-segmenta (1.280 kg). Njegov odnos snage i mase od samo 4,9 kg po DIN KS doprinosi ubrzanju 0-100 km/h za manje od 5,5 sekundi i elektronski ograničenoj maksimalnoj brzini od 230 km/h!

"GR-FOUR": NOVI SISTEM POGONA NA SVA ČETIRI TOČKA

Performanse "GR Yarisa" ojačane su novim "GR-FOUR" sistemom pogona na sva četiri točka, razvijenim da optimizuje snagu u vožnji na svakom točku, istovremeno jednostavnim i laganim.

Raspodelom obrtnog momenta između prednje i zadnje osovine upravlja visoko-osetljiva spojnica. Kao opciju u vidu paketa "Circuit-Pack" , dva "Torsen" diferencijala s ograničenim proklizavanjem kontrolišu raspodelu između točkova na levoj i desnoj strani, da bi omogućili prirodnu i direktnu kontrolu automobila.

- Ovaj genijalni sistem koristi blago različite prenosne odnose za prednju i zadnju osovinu i omogućava potencijalni opseg balansa obrtnog momenta napred/nazad u proporcijama od 100:0 (pun prednji pogon) do 0:100 (pun zadnji pogon). Ova fleksibilnost predstavlja značajnu prednost u odnosu na AWD "na zahtev" koji koriste dvostruko kvačilo ili stalne sisteme pogona na sva četiri točka s centralnim diferencijalom. "GR FOUR" sistem je takođe značajno lakši - kaže se pored ostalog u saopštenju "Tojote" dopstavljenom našoj redakciji.

Vozač može da podešava performanse prilikom vožnje pogonom na sva četiri točka prema svom izboru ili situaciji prilikom vožnje, koristeći prekidač za izbor 4WD moda. U "Normal" modu osnovna raspodela obrtnog momenta na prednju/zadnju osovinu je 60:40; u "Sport" modu balans se prenosi na zadnju osovinu, uz odnos raspodele 30:70, da bi postigli kvalitet koji je zabavan za vožnju na neasfaltiranim putevima i trkačkim stazama; a u "Track" modu osnovna vrednost je 50:50 za brzu, takmičarsku vožnju po trkačkim pistama ili na specijalnim ispitima. U svakom modu balans obrtnog momenta automatski će se podešavati reakcijom na zahteve od strane vozača, ponašanje vozila i uslove na putu ili trkačkoj stazi.

NAMENSKA PLATFORMA I SUSPENZIJA

"Tojota GR jaris" poseduje novu, specijalno kreiranu platformu koja kombinuje prednji kraj "Toyotine GA-B" platforme - koja će imati svoj debi u potpuno novom modelu "Yaris 2020" - sa zadnjim krajem "GA-C" platforme. Ovo omogućava novi dizajn sistema oslanjanja i instalaciju "GR-FOUR all-wheel drive" sistema, i takođe doprinosi odličnoj stabilnosti i upravljanju vozilom.

Dok standardni novi "jaris" koristi zadnje torzione grede, "GR jaris" ima dvostruku viljušku, sa svakim elementom optimizovanim za visoke performanse. "MacPherson" sistem oslanjanja koristi se napred.

KOČNI SISTEM

Kočni sistem sadrži velike prednje diskove, prečnika 356 mm, sa žlebovima i četvoroklipnim čeljustima, projektovanim da se nose s rigoroznim zahtevima vožnje po trkačkim stazama za velike brzine i posebnim deonicama uz kapacitet za velike temperature.

"CIRCUIT PACK"

Korisnici mogu da unaprede svoj "GR jaris" opcionalnim paketom "Circuit Pack". On podrazumeva "Torsen" diferencijal s povećanim unutrašnjim otporom i na prednjoj i na zadnjoj osovini, sistem oslanjanja dorađen za trkačke piste i 18-inčne kovane aluminijumske naplatke s pneumaticima "Michelin Pilot Sport 4s" 225/40R18.

NOVI "GR" PROIZVODNI POGON U MOTOMAČIJU

Da bi doprinela ispunjenju ciljeva za vrhunske performanse "GR jarisa",kompanija "Tojota" je izgradila novi proizvodni pogon u svojoj fabrici u Motomačiju, s linijom namenjenom za proizvodnju "GR" sportskih automobila. Umesto tradicionalnog sistema traka, linije za proizvodnju karoserija i dodatne linije sačinjavaju mnoštvo različitih prostorija, povezanih automatski navođenim vozilima.

Proizvodnja svakog vozila zahteva veliki broj ručnih procesa, za koje "Tojota" unajmljuje specijalni tim sastavljen od veoma iskusnih radnika. Fabrički dizajn i talenti radne snage omogućavaju sastavljanje visoko-krutih karoserija vozila, uz vrhunsku preciznost, do nivoa koji su teški za dostizanje kod standardnih proizvodnih linija.

Uz svoje nove proizvodne metode, "GR" postrojenje može da dostigne proizvodnju više tipova ili maloserijsku proizvodnju, uz beskompromisnu produktivnost.