Kratak vek našeg “mališe“
19. 01. 2008. u 20:24
Kako su Srbi zbog rata i sankcija pre 16 godina ostali bez možda najmanjeg i najjeftinijeg automobila na svetu: Poli-10, sa japanskim motorom kubota, pravljen u pribojskom „Poliesteru“ i koštao 3.900 maraka
PRIBOJ - Da nije bilo rata i međunarodnih sankcija u junu 1992. godine, Srbi bi, možda, danas imali najmanji i najjeftiniji putnički automobil na svetu, sa nižom cenom i od „tate nano“, indijskog „supermini“ automobila o kojem priča čitav svet! A „dizelaš„ sa automatskim menjačem i japanskim motorom bio je namenjen gradskim uslovima eksploatacije, našim zakrčenim saobraćajnicama, bez dovoljno parkinga i garaža.
- Baš kad je trebalo da krenemo u proizvodnju malolitražnog automobila „poli 10“ kad smo sve složili, presekle su nas sankcije. Stopiran je uvoz motora i komponenti iz kooperacije. Uspeli smo da sklopimo 30 automobila i prodamo ih, cena je bila 3.900 maraka - kaže Dragan Njemčević, rukovodilac tehničke pripreme u fabrici „Faspini“ pribojskog „Poliestera“.
Podsećanje na sudbinu „mališe“, kako su ga zvali majstori iz fabrike i kupci, podstakao je prošlonedeljni tekst „Novosti“ o indijskom narodnom automobilu, koji košta 2.500 dolara i najjeftiniji je na svetu.
- Sa francuskom firmom „Erad“, iz grada Due, sklopljen je 1988. godine ugovor o proizvodnoj kooperaciji - podseća Njemčević na dane kad je u Priboju, pored FAP-ovih kamiona, započela proizvodnja četvorotočkaša.
- Dobili smo dva „Eradova“ vozila i sa njih „skinuli“ kalupe za izradu delova od poliestera. Naši radnici su tamo išli na obuku, a njima smo, sa kooperacijom iz „Juge“, isporučivali metalne rešetke, volane, akumulatore i druge delove, koji su im sa prevozom bili jeftiniji nego u Francuskoj.
Iz pribojske fabrike, poznate po specijalnim nadgradnjama na kamionima za prevoz namirnica, bilo je poručeno 200 motora, a kad su videli šta se sprema, smanjili su na probnu seriju od 30 komada. Ubrzo su u hali, koja nije imala proizvodnu traku, počeli proizvodnju - čamaca.
Do pre godinu-dve fabrici su se javljali kupci tražeći neki manji deo za „mališu“, koji je početkom devedesetih godina prošlog veka ispunjavao sve standarde za zaštitu životne sredine. Sa redovnom proizvodnjom vozilo je trebalo, kaže Njemčević, da se prilagođava zahtevima kupaca, da menja opremu i dizajn, kao i sada već zastarelu koncepciju.
Iz fabrike „Faspini“, uz samu među sa BiH, na graničnom prelazu Uvac, kupcima otpremaju hladnjače i čamce, a proizvodni hit sada su im ormani (kutije) od armiranog poliestera za strujomere.
MOTOR
AUTOMOBIL „poli-10“ pokretao je japanski motor „kubota“, snage 7,6 kilovata (10 konjskih snaga) sa prosečnom potrošnjom 2,3 - tri litre dizela na 100 pređenih kilometara i maksimalnom brzinom od 75 km na čas. „Mališa“„ je bio dugačak 2,5 metara, težak 400 kilograma, imao troja vrata, dva sedišta i veliki prtljažni prostor, namenjen za servisne i druge korisnike.
SVE PUKLO
SA prvim danom sankcija sve je puklo, nije bilo šanse da bilo šta stigne ni iz bivših jugoslovenskih republika. A brave i pojasevi su pravljeni u Ohridu, košuljica menjača u Makarskoj, „srce“ u fabrici „Soko“ iz Mostara, upravljač u Nevesinju, kočnice u varaždinskom „Strojoteksu“„ - podseća Njemčević.
M.Đ.
20.01.2008. 20:10
Lično sam imao prilike da vidim Mališu u prirodi, tj. uzivo, na Medaku, doduše, bio je prilikom sudara prevrnut na stranu, ali, nije mu ništa falilo, sem nekoliko polupanih flaša kisele....i sada bi bio vrlo aktuelan, iako više nisu sankcije, za taj novac bi bilo uvek interesenata,,,nego, na Internetu se moze naći ponuda licence australijskog REVETEC-a za revilucionarni klipno-rotacioni motor, za proizvodnju minimum 5.000 komada godišnje, inače, čudo od efikasnosti, prave ga u verziji od 450 ccm, 1350 ccm, kao i od 2,4 l za laku avijaciju, inače, na YUTUBE se moze uxivo čuti rad motora, eksperimente vrši i LADA, šteta je što imamo vrsne domaće stručnjake u Zastavi, bez posla, prazne hale, a trazimo kupca, ili nove šrafciger-ortake, za ceo nezaposleni grad i okolinu, naš Maš.Fak. spava, pa bar oni su mogli to da vide na Internetu pre mene, a o Vladi, koja treba da preduzme aktivnu politiku, sem da prodaje tuđe, i uzima proviziju, krajnje je vreme da se u ovoj zemlji pokrene inicijativa i srpska pamet! Valjda ćemo krenuti iz ovog mraka i učmalosti, para za licencu neka da Vlada, a ostalo bi dao srpski narod-jedan evro-jedna akcija...od mene za sada toliko...
Komentari (1)